Areál bývalého popradského pivovaru by mal prejsť premenou, ktorá môže rozšíriť centrum mesta a priniesť zlepšenie aj pre udržateľnú dopravu v meste. Aby sa tak ale naozaj stalo, musí prejsť návrh viacerými zmenami. Zámer výstavby od spoločnosti Centrum Park s.r.o bol v marci predložený na posudzovanie vplyvov na životné prostredie, pričom boli predstavené podrobnosti projektu.

Projekt počíta s vytvorením novej cyklotrasy, ktorá je viditeľná aj na vizualizáciach, no dostať sa na ňu či z nej by nebolo jednoduché. Zlepšiť je potrebné pešie aj cyklodopravné pripojenie na širšie okolie a neopomenúť parkovanie bicyklov, ktoré v predloženom projekte chýba. K zámeru sme preto vypracovali niekoľko pripomienok, ktoré sme zároveň zaslali v zisťovacom konaní posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA).
1. Riešenie kruhového objazdu na Francisciho žiadame výrazne prepracovať. V navrhnutej podobe nerešpektuje prirodzené línie pešieho pohybu a vytvára nadbytočné bariéry pre pešiu i cyklistickú dopravu, čím znevýhodňuje udržateľné módy dopravy v rozpore so strategickými dokumentami mesta aj Slovenskej republiky s negatívnym vplyvom na životné prostredie. Konkrétne:
a) Žiadame upustiť od vytvorenia nadchodu ponad Francisciho ulicu. Pešie nadchody v centre mesta sú v rozpore s podporou pešej dopravy, predlžujú a komplikujú peší pohyb či pohyb na bicykli. Navyše ich údržba predstavuje ďalšie náklady. V danej vetve žiadame vytvorenie úrovňového priechodu pre chodcov.
b) Žiadame zabezpečiť plynulé pešie prepojenie pozdĺž Francisciho ulice aj na južnej strane (bez ohľadu na bod 1.) a smerom k ZŠ s MŠ. Podľa PD a vizualizácie s ním návrh nepočíta, čo by bolo v zásadnom rozpore s princípmi podpory pešej dopravy.
c) Žiadame zabezpečiť vedenie cyklistov všetkými vetvami kruhového objazdu. Absencia riešenia cyklistickej dopravy a jeho napojenia na novovzniknutú cyklistickú komunikáciu sú výraznou bariérou pre použiteľnosť tohto udržateľného módu dopravy v danej lokalite. Riešenie navrhujeme napr. použitím jednosmerných cyklistických komunikácii v duchu náčrtu:

d) Bypass kruhového objazdu z výjazdu z areálu smerom na Francisciho ulicu vpravo navrhujeme odstrániť a nahradiť väčším nárožím pre bezpečnejší a komfortnejší pohyb chodcov a cyklistov.
2. Prejazd z Vajanského na Francisciho ulicu popred dom č. 5 žiadame zrušiť a nahradiť zeleňou, príp. . spevnenou plochou. Prepojenie Vajanského ulice cez kruhový objazd považujeme za dostatočné. Týmto upokojením dopravy vznikne priestor pre zeleň, verejný priestor nadväzujúci na pešiu zónu a dôjde k zvýšeniu bezpečnosti premávky. Viď náčrt nižšie.

3. Žiadame vytvoriť peší, príp. cyklistický prístup aj zo západnej strany areálu. Dôjde tak skráteniu vzdialeností bez nutnosti zbytočného obchádzania areálu pre peších a cyklistov prichádzajúcich do budov napr. z južnej časti mesta po cestičke pre chodcov a cyklistov vedúcej pozdĺž cesty I/66.
4. Žiadame vytvoriť cyklistickú komunikáciu
a) pri jestvujúcom chodníku pozdĺž Murgašovej ul. po východnom okraji areálu
b) po západnom okraji areálu
Vytvorením (oddelenej) cyklistickej a pešej komunikácie v týchto miestach vznikne bezpečné a komfortné prepojenie medzi centrom mesta a jeho južnou časťou pre udržateľné módy dopravy. Viď náčrt.

5. Križovanie pešej a cyklistickej komunikácie s novovybudovaným vjazdom (z miestnej cesty Francisciho z dopravného smeru od existujúcej okružnej križovatky cesty č: I/66) žiadame riešiť formou tzv. priebežného chodníka a priebežnej cyklistickej komunikácie, tj. bez výškového a materiálového oddelenia či vyznačenia priechodu pre chodcov. Vzniknutým spomaľovacím prahom bude zdôraznené dávanie prednosti pri odbočovaní a dosiahnutá vyššia bezpečnosť a komfort cyklistickej a pešej dopravy. Zverejnená PD a vizualizácie navyše pôsobia dojmom, že zámer v tomto mieste počíta len s pokračovaním cyklistickej, nie pešej trasy; žiadame zabezpečiť oboje.
6. Riešenie novovybudovaného vjazdu (z Francisciho ul. v smere od cesty I/66) žiadame riešiť ako jednopruhové. Použitie dvoch pruhov pri jednosmernej komunikácii považujeme za neprimerané a v praxi nebezpečné riešenie pre križujúcu pešiu a cyklistickú dopravu aj vodičov,
7. Pri vyústení Francisciho ulice na severnom konci žiadame zabezpečiť prevedenie cyklistov na druhú stranu cesty s využitím ostrovčeka pri kruhovom objazde (resp. minimálne stavebne pripraviť toto prepojenie v riešenom území). Viď náčrt.

8. Cyklistické komunikácie žiadame realizovať v optimálnej šírke 3,5 m a minimálnej šírke 3,0 m pri obojsmerných, opt. 2,5 m a min. 2 m pri jednosmerných.
9. Žiadame doplniť parkovanie bicyklov. V zámere parkovanie bicyklov celkom absentuje. Žiadame zabezpečiť dlhodobé parkovanie (v interiéri, strážené, resp. s obmedzením vstupu do priestorov, prístupné ideálne z úrovne terénu alebo bezbariérovo), ako aj krátkodobé parkovanie (stojany v exteriéri pred každou budovou, čo najbližšie k vstupom do budovy) bicyklov, pričom je potrebné myslieť na potreby obyvateľov, zamestnancov aj návštevníkov. Pri stanovení počtu parkovacích miest pre bicykle žiadame vychádzať z TP 085, na ktoré odkazuje STN 73 6110.
Zabezpečenie dostatočného počtu parkovacích miest okrem TP 085 vyžaduje aj ÚPN mesta Poprad (“Na parkovacích plochách vymedziť odstavnú plochu pre bicykle s min. kapacitou 15% z celkovej kapacity parkoviska pre motorové vozidlá”) a je nutnou podmienkou pre splnenie podmienok podľa § 151, ods. 3 Zákonníka práce, ktorý ukladá povinnosť poskytnúť zamestnancom miesto pre bezpečné odloženie bicykla.
10. V celom zámere žiadame brať do úvahy ÚPN mesta Poprad, podľa ktorého treba “pri riešení urbánnych priestorov preferovať pešie a cyklistické prepojenia pred hromadnou dopravou, a hromadnú dopravu pred individuálnou.”
Veríme, že aj vďaka našim pripomienkam prispeje nová výstavba k lepším podmienkam pre pešiu a cyklistickú dopravu v Poprade. Naďalej plánujeme komunikovať s povoľovacími orgánmi aj developerom a o novinkách budeme priebežne informovať.