16. 04. 2025

Sociálno-klimatický plán v SEA

Autor: Dan

V marci 2025 bol Sociálno-klimatický plán predložený do procesu SEA, teda posudzovania vplyvov strategického dokumentu na životné prostredie, ktoré je pre dokumenty tohto typu povinným. Nakoľko Sociálno-klimatického plán (SKP) považujeme za veľkú príležitosť pre rozvoj udržateľnej mobility na Slovensku, aktívne sledujeme jeho prípravu a zapojili sme sa aj do tohto procesu.

Samotný plán však ešte neexistuje – vypracovanie návrhu SKP, jeho schválenie vládou a predloženie Európskej komisii sa predpokladá v júni tohto roka. V treťom štvrťroku roku 2025 by následne malo byť ukončené posudzovanie vplyvov na životné prostredie až v štvrtom štvrťroku sa predpokladá dopracovanie strategického dokumentu na základe výsledkov SEA.

Hoci zverejnené tzv. oznámenie o strategickom dokumente je zatiaľ len veľmi stručným, párstranovým materiálom, zaslali sme naše stanovisko a zároveň sa tak zapojili do ďalších fáz posudzovania. Dňa 16. apríla sme sa tiež fyzicky zúčastnili prerokovania strategického dokumentu na Ministerstve životného prostredia SR. Z našich pripomienok bola väčšina zapracovaná, stiahnuť alebo prečítať si ich môžete nižšie.

Vec: Stanovisko k oznámeniu o strategickom dokumente „Sociálno-klimatický plán“

V zmysle zákona č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie podávame nasledovné stanovisko k strategickému dokumentu “Sociálno-klimatický plán”, obstarávateľ Úrad podpredsedu vlády SR pre plán obnovy a znalostnú ekonomiku, Tomášikova 14366/64, 831 04 Bratislava.

Na účely tohto zákona je občianske združenie Cyklokoalícia pokladané za dotknutú verejnosť, ktorej právo na priaznivé životné prostredie môže byť rozhodnutím dotknuté podľa § 3 písm s) a t) zákona. Stanovy občianského združenia Cyklokoalícia sú prístupné na cyklokoalicia.sk/stanovy/, registrácia občianskeho združenia Cyklokoalícia je prístupná v registri Ministerstva vnútra na webovom sídle Ministerstva vnútra SR: ives.minv.sk/rmno/.

Zároveň žiadame byť účastníkom ďalších stupňov posudzovania a ďalších konaní.

1) V časti III.2. Údaje o výstupoch žiadame upraviť informáciu o celkovom objeme na “2,04 mld. Eur / 1,71 mld. Eur”, resp. “najmenej 2,04 mld. Eur / 1,71 mld. Eur”.

Odôvodnenie:
Uvádza sa, že “Výstupom bude dokument predložený na rokovanie vlády SR s rozdelením finančných alokácii v rámci opatrení a investícii, ktoré sa budú implementovať v rámci SKP v rokoch 2026 – 2032 v celkovom objeme 1,53 mld. Eur/ 1,28 mld. Eur (v prípade účinnosti ETS2 až od roku 2028).” Upozorňujeme, že v zmysle Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2023/955, bod (31), “Členské štáty by mali prispieť na úhradu aspoň 25 % odhadovaných celkových nákladov na svoje plány.”

Finančná spoluúčasť členského štátu (Slovenskej republiky) nie je v predloženom dokumente nijako spomenutá, Sociálno-klimatický plán má byť pritom vypracovaný už s touto spoluúčasťou počítajúc. (Hodnota 2,04 mld. Eur, resp. 1,71 mld. Eur je zároveň len minimálnou možnou hodnotou, keďže spoluúčasť členského štátu môže byť aj vyššia.)

2) V časti II.7. Vzťah k iným strategickým dokumentom, Strategické rámce SR, žiadame uviesť správny názov dokumentu “Národná stratégia rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v Slovenskej republike”.

Odôvodnenie:
Uvedený je nesprávny názov strategického dokumentu, chýba v ňom slovo “rozvoja”.

3) Do časti II.7. Vzťah k iným strategickým dokumentom, Strategické rámce SR, žiadame doplniť dokument “Národná stratégia Slovenskej republiky pre bezpečnosť cestnej premávky na roky 2021 – 2030” (Ministerstvo dopravy SR, 2022).

Odôvodnenie:
Dopravná chudoba aj identifikácia zraniteľných používateľov dopravy úzko súvisí s bezpečnosťou cestnej premávky. Práve bezpečnosť cestnej premávky je často hlavnou bariérou pri využívaní prirodzene cenovo dostupných a zároveň bezemisných módov dopravy (pešia doprava, cyklistická doprava, verejná osobná doprava vo vzťahu k dostupnosti staníc a zastávok). Predmetný dokument obsahuje analytickú aj návrhovú časť pre túto oblasť.

4) Do časti II.7. Vzťah k iným strategickým dokumentom, Strategické rámce SR, žiadame doplniť dokument “CYKLOVÍZIA 2035 – Aktualizácia národnej cyklostratégie”.

Odôvodnenie:
Dokument Ministerstva dopravy SR je aktualizáciou Národnej stratégie cyklistickej dopravy a cykloturistiky v Slovenskej republike s predpokladaným schválením Vládou SR v roku 2025. Na rozdiel od Národnej stratégia rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v Slovenskej republike z roku 2015 sa venuje pojmu dopravná chudoba a obsahuje opatrenia súvisiace so Sociálno-klimatickým plánom.

Hoci dokument nie je v čase odoslania tohto stanoviska schváleným Vládou SR, rovnako ním nie je ani “Integrovaný národný energetický a klimatický plán na roky 2021 – 2030 – Aktualizácia 2024”, ktorý je napriek tomu v časti Strategické rámce SR uvedený.

5) V časti III.3. Údaje o priamych a nepriamych vplyvoch na životné prostredie žiadame časť “zvýšenie kvality dopravnej infraštruktúry a s tým spojené zníženie negatívneho vplyvu dopravy na životné prostredie” preformulovať na “zvýšenie kvality dopravnej infraštruktúry, zvýšenie podielu udržateľných módov dopravy a s tým spojené zníženie negatívneho vplyvu dopravy na životné prostredie”

Odôvodnenie:
V prípade zaradení opatrení a investícii zameraných na rozvoj možností aktívnej mobility a podporujúcich využívanie verejnej osobnej dopravy, ako uvádza Nariadenie o SKF, je prirodzené očakávať zvýšenie podielu týchto módov dopravy (verejná osobná doprava, chôdza, cyklodoprava) a zníženie podielu
individuálnej automobilovej dopravy. Vymenované je “zvýšenie kvality dopravnej infraštruktúry”, ktoré však pokrýva len jednu časť opatrení v oblasti riešenia dopravnej chudoby v zmysle Nariadenia o SKF.

6) V časti III.4. Vplyv na zdravotný stav obyvateľstva žiadame spomenuté pozitívne dopady rozviť a v oblasti dopravy pomenovať pozitívne dopady rozvoja aktívnej mobility.

Odôvodnenie:
V prípade zaradení opatrení a investícií zameraných na rozvoj možností aktívnej mobility, ako uvádza Nariadenie o SKF, je možné z ich podstaty predpokladať značný pozitívny vplyv na zdravotný stav obyvateľstva.

Stanovisko k dokumentu zaslala samostatne aj Klimatická koalícia, ktorej sme členom. Stiahnuť si ho môžete nižšie:

Dôležitejším ako proces SEA je však proces prípravy samotného Sociálno-klimatického plánu, ktorý aktuálne prebieha na Úrade podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre Plán obnovy a znalostnú ekonomiku a do ktorého sa aktívne zapájame. O novinkách budeme priebežne informovať a veríme, že sa nám podarí prispieť k tomu, aby tento finančný mechanizmus Slovensko využilo zmysluplne a s dostatočným zastúpením aktívnej mobility.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.