Kapitulské pole je kúsok za Kapitulským dvorom. Teda na okraji Petržalky pri Viedenskej ceste smerom na hraničný prechod do Rakúska. Túto zónu určuje územný plán už dlhé roky ako rozvojové územie na ďalšiu výstavbu. Malá časť má byť aj na pravej strane Viedenskej cesty (v smere do Rakúska) a začiatkom mája 2025 bol zverejený na pripomienkovanie zámer, ktorý sa volá Obytné súbory Viedenská cesta – západ.
V texte sa v kapitole Dopravné riešenie v časti cyklotrasa dočítame:
„Po Viedenskej ceste je v súlade s predbežnými rokovaniami so zástupcami mesta výhľadovo plánovaná cyklotrasa, zatiaľ bez ďalších známych podrobností. Mala by prepojiť existujúcu medzinárodnú cyklotrasu R29 Wolfsthalská radiála so Starou Petržalkou. Predpokladáme jej vedenie pozdĺž cesty I/61.
Na základe diskusie aj so sekciou dopravy Magistrátu BA predpokladáme v rámci rozsahu územia zámeru vybudovanie novej cyklotrasy v riešenom území zámeru paralelne s komunikáciou Viedenská cesta. V širšom území predpokladáme transformáciu dnešného trojpruhového priečneho usporiadania Viedenskej cesty na dvojpruhový s betónovým zvodidlom oddelenou obojstrannou cyklotrasou namiesto pravého priameho pruhu smerom na Berg v úseku od križovatky Viedenská cesta – Rusovská až po hraničný priechod Berg (resp. po existujúcu cyklotrasu R29 z hrádze od mosta Lanfranconi). Fázovanie budúcej transformácie trojpruhového profilu bude zosúladené s ďalšími rozvojovými projektami v nadväzujúcom území a koordinovaná MČ Petržalka a oddelením dopravy mesta Bratislava.
Strmý násypový svah sa pozdĺž cyklotrasy zabezpečí zábradlím. Pri severnej autobusovej zastávke sa z dôvodu nemožnosti osadenia zvodidla pozdĺž cesty umiestni zvodidlo pozdĺž cyklotrasy.
Odvodnenie cyklotrasy bude primárne riešené odvedením vody k okraju a následne jej vsakovaním do retenčnej nádrže, prípadne podzemných vsakov.
Súčasťou navrhovanej činnosti budú aj plochy so stojanmi pre bicykle, ktoré sú situované v rôznych miestach zóny v závislosti od predpokladaných potrieb pre odkladanie bicyklov. Tiež sa uvažuje so stojanmi v uzatvárateľných priestoroch plánovaných garáží určených pre obyvateľov bytového domu.„
TL;DR: Má tu vzniknúť bezpečná (oddelená od áut) cyklotrasa napojená na oboch stranách na existujúcu sieť cyklotrás. Lepšiu predstavu dá nasledovný obrázok:

Pripravovaný zámer Viedenská cesta – západ je takmer v strede obrázku. Cyklistov k nemu má priviesť trasa S393, ktorá vznikne zmenou organizácie dopravy na priľahlej časti Viedenskej cesty. Táto trasa sa na západnej strane napojí na trasu R29 po hrádzi, do centra mesta sa bude dať ísť po Petržalskom korze a do centrálnej časti Petržalky niekedy v budúcnosti aj po 4. okruhu. Ten sa už dlhé roky pripravuje, ale kedy skutočne vznikne ťažko veštiť.
Na opačnej strane Viedenskej cesty sa nachádza Kapitulský dvor, ktorého rozvoj spracováva návrh územného plánu rovnomennej zóny. Cyklotrasa po Viedenskej ceste bude teda v budúcnosti slúžiť aj pre toto územie, ako aj zónu Kapitulské pole západne od diaľnice D2. (Vtipné je, že Kapitulské pole má všeobecnozáväzným nariadením 5/2012 už trinásť rokov pomenované ulice, pričom je to stále pole. :D) Neďaleko zámeru je aj zóna Matadorka. Všetky tri zóny budú mať ešte doplnkovú sieť vedľajších cyklotrás, ktoré umožnia ich obyvateľom i návštevníkom bezpečne sa dostať na celomestskú sieť hlavných trás.

Zámer je na posudzovanie vplyvov na životné prostredie podaný už druhý raz. Prvýkrát bol späťvzatý a doplnený. Z hľadiska článku je zaujímavý presun cyklotrasy niekoľko metrov do riešeného územia zámeru. V tomto priestore zostane Viedenská cesta v profile troch jazdných pruhov.
Na zvyšku Viedenskej cesty sa predpokladá transformácia dnešného trojpruhového priečneho usporiadania Viedenskej cesty na dvojpruhový s betónovým zvodidlom oddelenou obojstrannou cyklotrasou namiesto pravého priameho pruhu smerom na Berg. Predstaviť si to možno približne takto:

Podobným spôsobom bývajú oddelené cyklotrasy napríklad v Rakúsku. Aj v Bratislave je takto chránený chodník na vajnorskom nadjazde (betónové zvodidlo zároveň do určitej miery bráni prípadnému pádu motorových vozidiel z mosta):

Viedenská cesta je dnes v extraviláne a aj „papierovo“ je mimo obce, takže je tu maximálna rýchlosť 90 km/h. Po výstavbe obytných domov možno čakať zníženie rýchlosti, zrejme na 50 km/h. V takom prípade by stačili jednoduchšie a lacnejšie oddeľovacie prvky než betónové zvodidlá.
Niekedy (a ukážme si nie práve nasledovania hodný príklad z Rakúska pri viedenskom letisku) sa používajú úplne minimalistické formy oddelenia cyklistickej cestičky (na fotografii nižšie vpravo) od frekventovanej cesty – prakticky len vizuálne. Jazda na bicykli v tesne blízkosti protiidúcich áut idúcich stokilometrovou rýchlosťou bez akéhokoľvek fyzického oddelenia nie je práve príjemná a ani bezpečná. Stačí malá nepozornosť šoféra a následky môžu byť fatálne. Určite je však vždy lepšie mať aspoň takýto vyhradený priestor pre cyklistov, než je jazda priamo v jazdných pruhoch s autami.

V prípade (bratislavskej) Viedenskej cesty teda treba hľadať vhodný kompromis medzi rýchlosťou áut a formou oddelenia cyklotrasy, aby bola cyklistická trasa finančne realizovateľná. Nakoľko máme v Bratislave (a na celom Slovensku) v tejto oblasti veľký investičný dlh, zameriavať sa treba na čo najefektívnejšie využívanie peňazí tak, aby vznikalo čo najviac bezpečných cyklotrás tvoriacich spojitú sieť. Možnosť dostať sa na bicykli všade a nielen na niekoľko vybraných miest je receptom na zvýšenie podielu ciest na bicykli a tým zlepšenie celkovej dopravnej situácie.
Na záver možno pochváliť skutočnosť, že sa pri plánovaní novej výstavby začína stávať integrálnou súčasťou jej dopravného napojenia aj cyklistická doprava. Cyklotrasa je tu riešená prakticky vzorovo, snáď jediné drobné vylepšenie by spočívalo v doplnení priechodu pre cyklistov (a chodcov) na opačnú stranu Viedenskej cesty v križovatke pri zámere. To spomínajú aj naše pripomienky.