Po blížiacom sa sprevádzkovaní električky do Petržalky bude pravdepodobne ďalším rozšírením električkovej siete v Bratislave nová trať po Pribinovej a Košickej ulici. 16. apríla 2025 bola zverejnená správa o hodnotení, ktorá je súčasťou procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), ktorý začal predstavením zámeru v roku 2022 (naše vtedajšie pripomienky). V správe o hodnotení bol (aj na základe pripomienok) vypracovaný nový variant 3.
Podstatou zmien v tomto variante je najmä úprava napojení na existujúcu električkovú sieť a vypustenie slučky okolo divadla (čo boli aj naše pripomienky 7 a 8). Zhrnutie zmien z hľadiska verejnej dopravy prináša článok na imhd.sk.
Umiestnenie električkovej trate si vyžiada komplexnejšie prestavby uličného priestoru, pri ktorých vzniknú aj viaceré nové cyklotrasy. Tým je venovaný tento článok.
Šafárikovo námestie a Starý most

Na dnešnej rampe medzi Umeleckou besedou a budovou Ministerstva vnútra (A.1) pribudne nová dvojkoľajná trať zo Starého mosta na Pribinovu. Dnes v tomto priestore vedie obojsmerná cyklotrasa a chodník. Ani napriek rozšíreniu pomocou oporného múru nebude dostatok miesta na samostatnú cyklotrasu, preto tu bude spoločný pohyb chodcov a cyklistov.
Na túto rampu bude nadväzovať cyklotrasa R27 na Pribinovej. Povedie v priestore dnešnej polovice vozovky na strane Eurovey ako obojsmerná cestička pre cyklistov (A.2). Rozšírený bude aj chodník.
Vo výkrese je naznačené aj pokračovanie cyklotrasy O2 po Dostojevského rade na Karadžičovu (A.3), prvý úsek vznikne zrejme pri zástavbe trojuholníka medzi Dostojevského radom, Pribinovou a Krupkovou.
V priestore Šafárikovho námestia (A.4) podľa výkresu nedochádza k vytvoreniu nových samostatných cyklotrás, možno však predpokladať, že minimálne pre smer od Dostojevského radu k Mostu SNP zostane zachované dnešné riešenie – spoločný bus+cyklo pruh pred križovatkou a za ňou fyzicky oddelený cyklopruh.
V opačnom smere pred Umelkou sa počíta so zmiešanou prevádzkou spolu s chodcami. Má sem byť presunutá autobusová zastávka. Dostupné miesto sa tu nafúknuť nedá a nadizajnovať tento uzol tak, aby plnil všetky požadované funkcie bez toho, aby tu vznikali problémy a priestorové konflikty, bude dosť náročné.
Navrhli sme preto, aby boli preverené aj iné možnosti úpravy tohto priestoru. Jedna z nich vychádza z predpokladu, že na severnej „polovici“ Dostojevského radu sú tu tri pruhy a za križovatkou pokračujú len dva (z toho jeden je cyklopruh). Pri redukcii počtu pruhov na dva aj pred križovatkou a úprave uličného profilu by mohol vzniknúť väčší priestor na strane pred Umelkou. To by umožnilo prepojiť cyklistické cestičky, ktoré majú byť v tomto priestore prerušené.

Drobnou zmenou, ktorá však poteší, sú nové schody z nábrežnej promenády aj na druhú lávku Starého mosta (A.5). Dnes sa dá schodiskom dostať len na stranu k mýtnemu domčeku.
K tomuto priestoru smerovala aj naša pripomienka č. 4. k zámeru: „Zmiešaný chodník na zjazdovej rampe na východnej strane Umeleckej besedy žiadame rozdeliť na samostatné pásy pre chodcov a cyklistov a doplniť nadväzujúce miesto na prechádzanie cez električkovú trať na severnej strane Starého mosta. Pri nedostatočnom priestore alternatívne ponechať pre cyklistov len jednosmerný pás smerom dole (šírky min. 2 m), druhý smer viesť po navrhovanej cyklotrase na severnej strane Umeleckej besedy a existujúcej trase R18 na Starý most.„
Vyhodnotie navrhovateľa znie: „Na zjazdovej rampe nie je dostatočný priestor na samostatné pásy pre chodcov aj cyklistov v šírkových parametroch podľa platných noriem. V smere z mosta je vedený jednosmerný pás pre cyklistov. Druhý smer je vedený na severnej strane Umeleckej besedy.„
A tiež pripomienka č. 5: „Žiadame preveriť možnosť presunutia stĺpov trolejového vedenia, ktoré boli umiestnené na zmiešaný chodník na západnej strane Umeleckej besedy pri výstavbe prvej etapy električky do Petržalky, mimo neho, a tak zväčšiť voľnú šírku a odstrániť bariéry.„
Túto navrhovateľ vyhodnotil nasledovne: „Požiadavka bude zvážená v ďalšom stupni prípravy navrhovanej činnosti v projektovej dokumentácii, kedy bude k dispozícii podrobnejší technický návrh a bude riešené konkrétne umiestnenie stĺpov trolejového vedenia.„

Vstup do Eurovey

Dnes sú tu na strane Eurovey dva jazdné pruhy a zastávková nika. Navrhnuté je zúženie na jeden jazdný pruh, čo umožní dať sem obojsmernú cyklotrasu, zachovať chodník a mať aj samostatné nástupište (B.1). Na nástupište bude prístup dvoma priechodmi pre chodcov cez cyklotrasu, podobne ako je to pri autobusovej stanici.
Pri Moste Apollo

Cyklistická infraštruktúra v tomto priestore bola dostavaná pri výstavbe komplexu Eurovea 2. Kvôli električkovej trati sa má posunúť protipovodňová ochrana (C.1). Po zmene sa bude v prípade povodne dať dostať na Most Apollo cyklotrasou a schodiskom. Dnes je protipovodňová ochrana umiestnená nelogicky ešte pred vstupmi na most.

Napriek tomu však ani nová poloha nie je navrhnutá úplne dobre: vstup do nedávno opravených výťahov sa má nachádzať v záplavovej zóne. Vhodnejšie by bolo posunúť protipovodňovú ochranu ešte o pár metrov bližšie k Dunaju (C.2), aby bol zachovaný prístup k obom výťahom (C.3) na zastávky MHD. V tomto zmysle sme zaslali aj naše pripomienky k správe o hodnotení.
Križovatka Košická – Landererova – Prístavná

Projekt električky na tejto križovatke neprináša pre cyklistov nič nové, keďže cyklotrasy tu (D.1) vznikli už pri predchádzajúcich úpravách. V neurčitej budúcnosti pribudne na západnej strane Košickej pokračovanie trasy O3 (D.2). Bude to samostatný projekt, keďže sa nachádza na opačnej strane ulice než je pripravovaná električka. Paralelná cyklotrasa (druhá vetva cyklotrasy O3) má vzniknúť aj na Plátenníckej spolu s rezidenčným komplexom Downtown Yards, ktorý je práve vo výstavbe.
Križovatka Košická – Mlynské nivy

Viaceré cyklotrasy už dnes do tejto zložitej a frekventovanej križovatky ústia, prípadne sú vo výstavbe (E.1, E.2).
Spolu s električkou budú dobudované cyklotrasy po obvode križovatky (E.3), takže sa bude dať na bicykli prejsť na všetky smery. Otázna ale bude plynulosť prejazdu križovatkou, pretože dnes na seba nenadväzujú zelené nielen na priechodoch cez jednotlivé ulice, ale ani semafory na dvoch poloviciach tej istej ulice. Nastaviť križovatku tak, aby tu ľudia na bicykloch pri čakaní nestrávili mladosť, bude veľká výzva.
V zámere je nevhodne navrhnuté pokračovanie cyklotrasy O3 od Plátenníckej po Košickej na Dulovo námestie. Tá má v križovatke najskôr prechádzať na opačnú stranu Košickej a po pár desiatkach metrov zase späť.

Ak by sa toto skutočne postavilo, možno predpokladať, že cyklisti budú jazdiť aj tak priamo cez priestor električkovej zastávky Košická (E.4). Návrh tu preto podľa nás treba upraviť a doplniť jednosmernú cyklotrasu aj okolo zastávky.

Túto pripomienku sme podávali už k prvotnému zámeru ako č. 2: „Žiadame preveriť možnosť zriadenia jednosmerného cyklistického pásu pri zastávke Košická, aby neboli pri jazde v smere od Mosta Apollo na Miletičovu potrebné dvakrát križovať Košickú ulicu. Priestor získať napr. zrušením/zúžením stredového deliaceho pásu, vyosením vozovky a električkovej trate na západnú stranu a pod.„
No vyjadrenie navrhovateľa bolo pomerne neurčité: „Návrh vedenia cyklistov v tejto oblasti je pre jednotlivé realizačné varianty znázornený na situáciách v prílohách 2 a 3. Pri návrhu boli rešpektované priestorové pomery v lokalite i výhľadové cyklistické prepojenia na ul. Mlynské nivy a v zóne Chalupkova aj vedenie cyklistov v susediacom projekte Downtown Yards.„
Túto pripomienku sme preto spresnili a zaradili aj do nášho stanoviska k správe o hodnotení.
Dulovo námestie

Ešte pred výstavbou električky vznikne cestička pre cyklistov pri obytnom súbore Zwirn (F.1).
Dnešné cyklopruhy vo vozovke budú nahradené jednosmernými cestičkami pre cyklistov, či už spomínanou na strane Zwirnu, alebo na opačnej (F.2). Cyklotrasa tak povedie mimo vozovky. Na Dulovom námestí bude cestička v kratšom úseku obojsmerná (F.3), kvôli napojeniu cyklotrasy R26 na Trenčiansku. Táto cyklotrasa nebude môcť Košickú križovať v dnešnej polohe kvôli novej električkovej zastávke.
Križovatka Košická – Miletičova

Riešenie s dvoma jednosmernými obojstrannými cestičkami pre cyklistov (G.1) zostáva zachované aj na zvyšku Košickej a na Miletičovej. Pre funkčnosť jednosmerných cestičiek pre cyklistov je dôležité, aby bola ich šírka aspoň 2 metre. Tak bude možné predchádzať pomalších cyklistov, keďže rýchlosti pri tomto dopravnom prostriedku nie sú rovnaké, narozdiel od jazdy autom.
Na samotnej križovatke prechádza cyklotrasa cez dva ostrovčeky (G.2). Toto je tiež možný problémový bod. Pri nevhodnom nastavení svetelnej signalizácie sa cyklisti budú pri vyčkávaní na ostrovčekoch hromadiť a ak budú ostrovčeky malé, nezmestia sa na ne. Preto je vo všeobecnosti lepšie, ak na križovatkách s cyklotrasami ostrovčeky na nárožiach nie sú vôbec a sú nahradené vysunutím nároží.
Na koncovej časti Košickej sú navrhnuté šikmé parkovacie miesta (G.3). Tu je potrebné zamedziť parkovacími dorazmi, aby zadný previs auta neblokoval cyklotrasu. Aj pri tejto úprave bude napríklad nakladanie do kufra prebiehať z cyklotrasy, preto by bolo vhodnejšie nahradiť šikmé parkovanie pozdĺžnym.
V návrhu absentuje napojenie zárodkov cyklotrasy do vozovky na južnú stranu Miletičovej (G.4).
Križovatka Miletičova – Záhradnícka

Zámer preberá a mierne upravuje navrhovanú cyklotrasu po Záhradníckej (H.1, H.2). Časť popri parčíku (H.5) je navrhnutá ako obojsmerná, zrejme ako prístup na trhovisko.
Jednostranné cyklotrasy na Miletičovej (H.3) budú viesť až po Záhradnícku.
Samotná križovatka bude výraznejšie upravená kvôli napojeniu novej električkovej trate. Pre cyklistov tu pribudnú priechody cez všetky ramená (H.4). Tri zo štyroch nároží budú vysunuté, čím sa vytvoria vyčkávacie priestory.
V pravej časti obrázka vidno aj budúce pokračovanie cyklotrasy k Zimnému štadiónu (H.6) cez parkovisko na Jégého.
Záver
Cyklotrasy, ktoré vzniknú popri tejto električkovej trati budú patriť k jedným z najdôležitejších v Bratislave. Preto je veľmi dôležité mať ich dostatočne kapacitné s dobre vyriešenými križovatkami, aby jazda po nich bola rýchlou, bezpečnou a atraktívnou. To sú nutné podmienky na to, aby ich využívalo čo najviac ľudí a tak sa investícia do nich stala nielen čo najefektívnejšou, ale aj na to, aby slúžili na celkové zlepšenie dopravy v meste.
Verejné prerokovanie správy o hodnotení navrhovanej činnosti „Nové električkové trate v Bratislave, úsek Košická” sa uskutoční v trošku nešťastnom čase, vo štvrtok 15. 5. 2025 o 13:00 v Justiho sieni na prízemí Primaciálneho paláca. Zúčastniť sa možno aj online, ale len po predchádzajúcej registrácii. Ak vás téma zaujíma a budete môcť, určite sa zúčastnite.
Odkazy
Aktuálne pripomienky k správe o hodnotení z roku 2025 (8 MB)
Pripomienky k zámeru z roku 2022 (194 kB)
Výrezy výkresov pochádzajú zo zverejnenej dokumentácie.
Cyklotrasa pri mrakodrape najprv prechádza cez autopruh do stredu a po pár metroch sa vracia opäť cez jazdný pruh áut naspäť vpravo aby cyklistiohli pokračovať na most Apollo alebo rovno poza Rybu. Načo je dobré dvakrát ohrozovať cyklistov!
Toto je dobrá otázka. Možno sa len domnievať, že dôvodom je zrejme to, aby cyklotrasa nekrižovala štyri pruhy na vjazd a výjazd do garáže Eurovey plus ešte vjazd na promenádu. Tie by križovala, ak by išla popri fasáde.
Druhý možný dôvod je ten, že za návrhom stojí španielska architektka Beth Galí, ktorá pôsobila v Barcelone. A práve v Barcelone je vedenie cyklotrás stredom ulice dosť populárne, hoci to má veľa nevýhod.