V Centrálnom registri zmluv bola 23. mája 2025 zverejnená Zmluva o dielo na uskutočnenie stavebných prác stavby „R12 Rekonštrukcia združeného cyklistického chodníka – Ostružinový chodník“. Ide o úpravu 1,389 km dlhého úseku za Tescom Lamač. Dnes tu súbežne so železnicou vedie cesta po uliciach Zidiny a Ostružinový chodník, kvalita povrchu je však dosť zúfalá. V časti sa nachádza „betónka“, ktorá má už najlepšie časy za sebou a zvyšok tvoria len poukladané panely.

Podľa zmluvy je zhotoviteľom spoločnosť CS, s.r.o. a zhotovenie a odovzdanie má prebehnúť do 6 mesiacov odo dňa odovzdania stanoviska. Dohodnutá cena je 525 773,70 €.
Po výstavbe sa tak prepojí Cesta pri Červenom moste s Lamačom. Na lamačskej strane nadväzuje prejazd upokojenými ulicami Zidiny, Segnáre a Pod násypom a následne je možné legálne pokračovať po chodníku popri Hodonínskej ulici až ku križovatke s Podhájom. Nová cesta zlepší príjazd domov aj obyvateľom Zidín a Zelenohorskej.
Popis prác
V dokumentácii sa píše: „Základným cieľom realizácie je vybudovanie bezpečnejšej cyklistickej komunikácie. Rekonštrukcia zahŕňa výmenu povrchu cyklotrasy R12 v úseku od prístupového schodiska pri moste, z ulice Zidiny na ulicu Valentína Matrku po ulici Zidiny smerom na oddychovú rekreačnú zónu Železná studienka, pokračuje ulicou Ostružinový chodník a Červená cesta, kde na konci úseku sa napája na ulicu Cesta Mládeže, ktorá je pokračovaním cyklotrasy R12 smerujúcej pod červený železničný most v lokalite Železná studienka. Trasa je rozdelená na dva stavebné objekty podľa návrhu úprav vozovky.„

V úseku B, SO-01 od km 0,000 po km 0,850 je navrhnutá výmena kompletnej vozovky s obrubníkmi, v úseku A, SO-02 od km 0,850 po km 1,389 sa bude realizovať úprava povrchu brúsením betónu na upravenie nerovností. Viac detailov sa nachádza v dokumentácii.
Po skončení prác bude cesta z 2,65-3 metrov rozšírená na 3,5 m. Na ulici Zidiny bude povrch z červeného asfaltu a premávka bude fungovať v režime bicyklovej cesty.




Fotodokumentácia dnešného stavu









Zámer je to dobrý, ale snáď sa z toho nestane bicyklová cesta – parkovisko ako pod mostom Lanfranconi
To je tu narozdiel od Lanfranconi nepravdepodobné. Jednak je to dosť od ruky poloha, za traťou je veľké parkovisko pri Tescu Lamač s lepším dopravným napojením a nakoniec cesta bude mať aj po rozšírení len 3,5 metrovú šírku.
Aké pravidlá platia na bicyklovej ceste? Nepriblížuje sa bežnej ceste, ak do nej majú povolený vjazd osobné automobily?
§ 59a Osobitné ustanovenia o cestnej premávke na bicyklovej ceste
(1) Bicyklovú cestu môžu cyklisti používať v celej šírke určenej pre ich smer jazdy.
(2) Na bicyklovej ceste vodič smie jazdiť rýchlosťou najviac 30 km/h.
(3) Motorovým vozidlám je jazda na bicyklovej ceste zakázaná, ak dopravnou značkou nie je určené inak.
(4) Ak je dopravnou značkou umožnená jazda na bicyklovej ceste vodičom vozidiel, cyklisti majú pred nimi prednosť, pričom tí ich nesmú ohroziť a predchádzať ich môžu iba pri dodržaní bočného odstupu najmenej 1,5 m. Zastavenie a státie motorových vozidiel okrem motocyklov je na bicyklovej ceste povolené len na vyznačených miestach.
(5) Ak v odsekoch 1 až 4 nie je ustanovené inak, platia pre premávku na bicyklovej ceste ostatné ustanovenia tohto zákona.
Pekny zamer. Tlieskam.
Nebolo by mozne to prepojit, popod ten kopec? Tak aby cykl. cesta isla priamo z Cervenej cesty na Zidiny?
Bolo by to vhodnejsie aj na commuting pre sirsie masy.
https://ibb.co/whtczBg2
https://ibb.co/W4vsxbSX
Toto nie je tak úplne jednoduché. Cesta vedie cez kopec kvôli tomu, že obchádza bývalý kameňolom:
https://cyklokoalicia.sk/wp-content/uploads/2025/06/r12-kamenolom.jpg
Cesta popri železnici vedie do kameňolomu, ale na východnej strane je niekoľkometrový zráz, čiže by boli potrebné pomerne veľké terénne úpravy.
Pri modernizácii železničnej trate by mala pribudnúť tretia koľaj, či si terénne upravy vyžiada. V roku 2021 sme preto dali pripomienku k zámeru v procese EIA:
„Rozšíriť zárez a oporný múr pred zastávkou Bratislava – Železná studienka navrhnúť tak, aby súbežne s traťou po jej severnej strane viedla aj cyklistická komunikácia.“
https://cyklokoalicia.sk/wp-content/uploads/2025/06/EIA-Modernizacia-zeleznicneho-uzla-Bratislava-–-vetva-ZAPAD-januar-2021.pdf
Ale pokiaľ viem, nebola akceptovaná (žiaľ u nás železnice veľmi neriešia, ako sa majú cestujúci k ich staniciam dostať).