Na sociálnych sieťach sa objavil príspevok primátora Bratislavy Matúša Valla ku situácii na križovatke ciest III/1020 a I/2 (Azúrová ulica), kde hovorí o stretnutí s Jarovčanmi a diskusii o vplyve otvorenia diaľnice D4. V príspevku sa k tomu píše: „Táto zmena zároveň zhoršila dopravnú situáciu v križovatke cesty III/1020 z Jaroviec a frekventovanej cesty I/2 Azúrová. Autá, ktoré sa smerom z Jaroviec chcú napojiť na D4, príp. pokračovať na D2, musia prejsť touto križovatkou. Nakoľko je však úsek cesty III/1020 pred križovatkou úzky, navzájom sa tu blokujú autá odbočujúce doľava do Petržalky s tými, ktoré odbočujú doprava na diaľnicu.
Pracujeme preto na riešení, ktoré pomôže tento akútny problém zmierniť a čiastočne uľahčí dopravu v tejto T-čkovej križovatke. Cieľom je rozšíriť cestu III/1020 z Jaroviec tak, aby tu mohol vzniknúť nový, samostatný, približne 50 m dlhý odbočovací pruh. Vďaka tomu bude odbočovanie doprava pre autá jednoduchšie, nakoľko už nebudú blokované vozidlami, ktoré chcú odbočiť doľava smerom do Petržalky.
Aby sme ale nový jazdný pruh mohli vytvoriť, musíme najprv získať priľahlé pozemky, ktoré sú v súkromných rukách a na tom aktuálne pracujeme. Keď sa nám podarí s vlastníkom pozemkov dohodnúť na zámene, pristúpime k samotnej realizácii. Uvedomujeme si, že pôjde len o čiastkové zlepšenie situácie, napriek tomu ho považujeme za dôležité.“

Pravé odbočenie z Jaroviec doprava na diaľnicu D4 sa pridaním nového pruhu určite o niečo zlepší. Stále však zostane problém s neriadeným ľavým odbočením do Petržalky.
Okrem týchto pomenovaných problémov je tu ešte jeden, ktorý súvisí s cyklistickou dopravou. Jarovce sú mestskou časťou s možno najhorším napojením na celomestskú sieť cyklotrás. Hrádza vedie neďaleko, ale dostať sa na ňu vôbec nie je jednoduché. Toto vnímanie potvrdzuje aj komentár z diskusie k príspevku:

Naozaj, dostať sa dnes z Jaroviec či už na hrádzu alebo do neďalekej Petržalky na bicykli nie je práve jednoduché. Napriek tomu, že katastre týchto mestských častí susedia a medzi zastavaným územím je vzdialenosť po ceste len 2 kilometre, tieto 2 kilometre vedú po úzkych a frekventovaných cestách. Čerešničkou na torte je potom ľavé odbočenie vo vyššie spomínanej križovatke. Vo výsledku sa tak problémové miesta kumulujú a to vylučuje bicyklovanie touto trasou značnou časťou populácie.
Alternatívy veľmi nie sú. Z Jaroviec vedie ešte cesta na Rusovce – úzka, cyklotrasa sa chystá roky a je to zachádzka. Poslednou možnosťou je ísť na Kittsee, rovnako úzkou cestu. Cyklotrasa sa tu nechystá vôbec, zachádzka je to tiež.
V príspevku primátora sa píše o čiastkovom riešení situácie. Aj naň však bude potrebné vysporiadať pozemky, čo nie je ani krátka, ani jednoduchá záležitosť a výsledok bude vidno prinajlepšom o niekoľko rokov. Preto by bolo obzvlášť vhodné k situácii pristúpiť komplexnejšie, združiť úsilie a snahu a vyriešiť s rozšírením cesty zároveň aj cyklistické napojenie Jaroviec (aspoň) v diskutovanej križovatke a jej bezprostrednom okolí.
Širšie vzťahy
Popri dunajskej hrádzi vedie hlavná mestská cyklotrasa R28 od Starého mosta do Čunova. Výhľadové napojenie Jaroviec na hrádzu má zabezpečiť cyklotrasa O8 popri Jantárovej ulici, ktorá by v priestore spomínanej križovatky mala prechádzať cez cestu I/2. Časť cyklotrasy O8 na Lužnom moste bola vybudovaná spolu s diaľnicou D4. Výstavba D4xR7 priniesla viaceré cyklotrasy, no napojenie Jaroviec medzi nimi nebolo.
Územný generel dopravy tiež uvažuje s cyklotrasou R48 popri Dolnozemskej ceste. V Slnečniciach v zóne Nové viladomy (na mieste bývalého umelého kopca) sa uvažuje s jej pokračovaním popri Azúrovej ulici. Pre dostupnosť územia by malo zmysel predĺžiť túto trasu až ku križovatke s trasou O8 (cesta do Jaroviec, Jantárová ulica). Tým by vzniklo prepojenie Jaroviec (a vlastne aj Rusoviec a Čunova) na Južné mesto, kde je okrem iného aj konečná zastávka električky.

Výhľadovo sa tiež uvažuje s preložením cesty I/2 tak, aby neviedla stredom obytnej zástavby, ale po jej okraji súbežne so železnicou. Časť materiálu z kopca – bývalej skládky stavebného odpadu – je využitá práve na budovanie protihlukového násypu, ktorý bude oddeľovať trať a preložku cesty.

Územný plán umožňuje výstavbu medzi zastavanou plochou Jaroviec a Petržalky, čo iste prinesie aj nejaké cyklotrasy. Hoci prvé zámery sa začínajú konkretizovať, cyklistická komunikácia spájajúca tieto dve mestské časti skrz územie medzi nimi je ešte ďaleko.

Náš návrh
Aby cyklisti jazdili po frekventovaných cestách, ktoré sú navyše úzke, nie je dobré pre nikoho. Napriek tomu, aj „vďaka“ systematickej a dlhodobej práci vo forme nebudovania cyklistických komunikácií, medzi Jarovcami a Petržalkou nie je iná možnosť ako ísť bicyklom len po cestách, ktoré na to nie sú vhodné. Problém je to najmä na Azúrovej ulici, ktorou vedie cesta I. triedy č. 2. Aj technické podmienky 085 pre navrhovanie cyklistickej infraštruktúry uvádzajú dnešné vedenie cyklistov v jazdnom pruhu s ostatnou dopravou ako vylúčené. Vhodný spôsob je podľa nich samostatná cyklistická cestička.

Keďže primátor deklaroval snahu o získanie pozemkov na pridanie odbočovacieho pruhu, navrhujeme túto snahu rozšíriť o získanie priestoru aj pre samostatnú cyklistickú komunikáciu podľa nákresu nižšie.

Kritický je najmä prejazd cez cestu I/2. Minimalistické riešenie by spočívalo v cyklistickej komunikácii vedenej východne od cesty III/1020 do Jaroviec. Táto cyklocestička by bola na južnej strane napojená v prvom vhodnom mieste, na výjazde mimo cestu pred priecestím. Aspoň do doby kým sa v nejakom nadväznom projekte nepodarí výstavba pokračovania do zastavanej časti Jaroviec.
Cez križovatku ciest I/2 a III/1020 by cyklotrasa prechádzala svetelne riadeným miestom na prechádzanie. Za križovatkou navrhujeme využiť starú nepoužívanú cestu vedúcu na hrádzu a zriadiť tu bicyklovú cestu.

Pri realizácii netreba zabudnúť ani na chodcov. Kým bude územie v extraviláne, vhodným riešením môže byť povolenie chôdze po cestičke pre cyklistov. Ale pri väčšom množstve ľudí využívajúcich trasu pešo bude potrebné vybudovať aj samostatné chodníky.
Výhľadovo je potrebné dostavať nielen pokračovanie na Jarovce, ale aj vetvu cyklotrasy R48 popri Azúrovej do Slnečníc a ďalej na Lúky.
Fotodokumentácia






Čo ďalej?
Tento náš návrh sme zaslali aj predstaviteľom samosprávy. O reakcii naň budeme informovať.