Na prelome jari a leta 2025 prebehla rekonštrukcia uličného priestoru na časti ulíc Mlynské nivy, 29. augusta a Dunajská. Rozšírené a predláždené boli chodníky, pribudol staronový priechod pre chodcov cez Karadžičovu a odbočovací pruh do Cintorínskej ulice umožnil plynulejšiu jazdu po 29. augusta. Pozrieme sa podrobnejšie, čo sa zmenilo pre chodcov a cyklistov.
Priechod – miesto na prechádzanie cez Karadžičovu
Po mnohých rokoch je možné opäť pešo prechádzať cez všetky ramená križovatky Karadžičovej a Mlynských nív. V minulosti bola na základe dopravno-kapacitných posúdení prioritou plynulosť jazdy autom. To, že sa tým zhoršila plynulosť pešieho pohybu a chodcom sa predĺžila trasa, nebolo podstatné.
Pri výstavbe autobusovej stanice pred pár rokmi bol pridaný ďalší odbočovací pruh, spolu ich tak zo severnej strany bolo až šesť, čo bolo príliš veľa, ostrovček sa vtedy nezmestil. Obnovil sa južný priechod (zrušený dávnejšie) a bolo vybavené.
Situácia sa však zmenila minulý mesiac. Zúžili sa jazdné pruhy (v rámci noriem) a ostrovček bolo možné vytvoriť bez redukovania počtu pruhov a po rokoch bola obnovená možnosť prechádzania. Kvôli zmeneným normám tu po novom nenájdeme priechod, ale miesto na prechádzanie. To slúži nielen chodcom, ale aj cyklistom.
Zjednotil sa aj režim na pravých odbočeniach poza trojuholníkové ostrovčeky. Z jedného z nich ubudol semafor a obe sú teraz neriadené. Prednosť majú chodci a cyklisti (pretože idú súbežne s hlavnou cestou – Karadžičovou), čo je zvýraznené aj červeným podfarbením priechodu pre cyklistov. Nový systém zlepšuje prejazd pre všetkých. Ak nejde žiadne auto, cyklista či chodec, netreba čakať na naskočenie zelenej.

Odstránenie kolízneho miesta pri odbočovaní vozidiel MHD
Vozidlá MHD odbočujúce od autobusovej stanice vľavo na Dostojevského rad mali kvôli zlému návrhu tejto asymetrickej križovatky po poslednej prestavbe problém. Ak by použili svoj pruh, v križovatke by sa dostali do kolízie s autami idúcimi rovno. Vodiči autobusov a trolejbusov preto na odbočenie používali oba pruhy súčasne.

Po zmenách vstupuje do staromestskej časti Mlynských nív už len jeden jazdný pruh, ich počet pred križovatkou sa teda znížil na tri a tým bolo ostránenené kolízne miesto.

Nová cyklistická komunikácia na Dunajskej a Mlynských nivách
Na Dunajskej existoval náznak cyklistickej infraštruktúry od roku 2016, kedy bol vyznačený vyhradený cyklistický pruh medzi Lazaretskou a križovatkou s ulicou 29. augusta. Nasledovalo nebezpečné miesto, kde ak sa chcel cyklista dostať na cyklotrasu pred VÚB (odbočiť doľava), musel sa prepletať medzi autami. V opačnom smere to bolo ešte horšie, na Dunajskú sa išlo z ľavého pruhu, no väčšina áut išla vpravo. Bolo nutné „preštrikovať sa“ pomedzi ne.
Tento úsek bol jedným z piatich, ktoré sme minulý rok identifikovali v zozname piatich najhorúcejších kandidátov na zlepšenie.

Dnes je na Dunajskej od križovatky s Rajskou až po Karadžičovu nová obojsmerná cyklotrasa. Dunajská bola pre autá zjednosmernená a pri ceste do centra nahradená Cintorínskou. Vďaka zjednosmerneniu bol úbytok parkovacích miest minimálny.

Z technologických dôvodov nebol použitý červený asfalt (asfaltovala sa celá šírka vozovky naraz), ale červený náter. Ten spolu s vodorovným značením typickým pre cyklotrasy (stredová deliaca čiara s veľkými medzerami) umožňuje jasnú rozpoznateľnosť cyklotrasy aj bez zvislých značiek.

Na oddelenie od jazdného pruhu boli použité dva druhy oddeľovačov. Masívnejší typ z nich je na Mlynských nivách, kde je síce formálne max. rýchlosť 30 km/h, ale ulica je frekventovaná. Subtílnejšie oddeľovače na Dunajskej sú ľahšie prekonateľné autom, čo sa ukazuje ako problém: je ľahké zaparkovať autom na cyklotrase a zablokovať ju.

Vytvorená cyklotrasa je z celomestského hľadiska veľmi významná, pretože prepojila dva veľké fragmenty siete cyklotrás na východe a západe mesta, čím skokovo zlepšila použiteľnosť bicykla na bezpečné cesty po meste.
Pruhy pre cyklistov na ulici 29. augusta
Už skôr zriadené pruhy pre cyklistov na ulici 29. augusta boli predĺžené až po Dunajskú a napojené na cyklotrasu popísanú vyššie.

Pre cyklistov pribudla aj možnosť pravého odbočenia na „červenú“, pomocou značky 730 Zelená šípka. Vyhláška 30/2020 o nej hovorí:
Zelená šípka umožňuje vodičovi po zastavení pred križovatkou odbočiť vpravo aj vtedy, ak svieti signál červenej farby.
Vodič smie odbočiť doprava len z pravého pruhu a nesmie pri prejazde križovatkou obmedziť ani ohroziť iných účastníkov cestnej premávky, najmä chodcov, cyklistov a vozidlá jazdiace vo voľnom smere.
Vhodným spôsobom možno obmedziť zelenú šípku len na cyklistov.

Rozšírený chodník
Pôvodný úzky chodník na konci Dunajskej (od Lazaretskej po 29. augusta) bol znateľne rozšírený. Umožnené to bolo zjednosmernením ulice a reorganizáciou uličného profilu.


Vyvýšené miesto na prechádzanie
Jedným z prvkov na upokojenie ulice a zosúladenie jej vzhľadu s dlhé roky platným obmedzením rýchlosti na 30 km/h je aj vyvýšené miesto na prechádzanie pre chodcov. To pribudlo pri budove bábkového divadla.

Predĺženie času na prechádzanie cez priechod
Na prvý pohľad neviditeľnou zmenou je úprava svetelnej signalizácie pri pravom odbočení pri jazde z centra po Dunajskej na 29. augusta. Pôvodne tu bola počas celého (dlhého) trvania zelenej na križovanom priechode pre chodcov červená. Doprava odbočovalo minimum áut a chodci napriek tomu museli čakať prakticky celý cyklus s výnimkou pár sekúnd. To sa zmenilo a chodci idú súbežne s vozidlami, pričom vpravo odbočujúci vodiči im dávajú prednosť.

Záver
Množstvo cyklistov svedčí o tom, že sa trasa hneď po otvorení stala obľúbenou. Nečudo, tento úsek naozaj chýbal.
Pozrite si video z prejazdu: