23. 09. 2025

Vznikne konečne cyklotrasa na Devínskej ceste?

Autor: Jožo

Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava vyhlásilo v septembri 2025 súťaž na zhotoviteľa cyklotrasy na Devínskej ceste. Objednávateľom dokumentácie na realizáciu stavby je spoločnosť JTRE a.s. na základe memoranda s mestom. Stavebníkom je Hlavné mesto SR Bratislava.

Navrhovaná cyklotrasa je rozdelená na 6 úsekov označených A-F, pričom realizácia sa v tejto fáze bude týkať piatich z nich (A-D a F) v celkovej dĺžke 3 454,82 m. Nedokončený zatiaľ zostane úsek E v okolí zastávok MHD Hájovňa a Zlaté schody, kde sú možné dve variantné riešenia, popri ceste alebo popri ramene Dunaja.

Po dokončení bude cyklotrasa R51 Devínska radiála (takmer) kompletná a z Devínskej Novej Vsi sa bude dať dostať až na Šafárikovo námestie po oddelených cyklotrasách mimo frekventovaných ciest. Významným momentom to bude najmä pre rekreačnú cyklistiku a cykloturistiku. Po Devínskej ceste vedie medzinárodná cyklotrasa EuroVelo 13 – Cesta železnej opony.

Tabuľa na konci cyklistickej cestičky pri ostrove Sihoť upozorňuje na 5,9 km dlhú jazdu vo vozovke. Údaj je neaktuálny, prerušenie je dlhé 4,7 km.
Vedenie cyklotrasy v úseku A-C. Plná veľkosť. Zdroj: dokumentácia pre realizáciu stavby.

Cyklotrasa povedie väčšinou v súbehu s Devínskou cestou, na dvoch miestach sa bude od nej mierne vzďaľovať. Na oboch koncoch sa bude napájať na existujúcu cyklotrasu.

Vedenie cyklotrasy v úseku D-F. Plná veľkosť. Zdroj: dokumentácia pre realizáciu stavby.

Šírka cyklotrasy bude 2,75-3 m. Lokálne na kratších úsekoch bude trasa zúžená na 2 m, najmä pri vjazde do areálu kameňolomu, kde bude zúženie pomocou vysunutých plôch – spomaľovacích ostrovčekov šírky 1 m.

Vzorový priečny rez v súbehu s Devínskou cestou. Plná veľkosť. Zdroj: dokumentácia pre realizáciu stavby.

Oddelenie cyklotrasy od vozovky bude zeleným pásom, širokým podľa miestnych podmienok 1-2 m, v ktorom bude umiestené oceľové zvodidlo doplnené zo strany cyklotrasy o drevené zábradlie z dvoch pologuľatín.

Na niektorých miestach bude cyklotrasa na opornom múre, na ktorom bude osadené drevené zábradlie.

Vizualizácia cyklotrasy na Devínskej ceste podľa staršej štúdie Dopravoprojektu.

Na úsekoch A a D (v miestach, kde sa cyklotrasa vzďaluje od cesty) je navrhnuté cyklistické odpočívadlo o rozmere 10 x 10 m, ktoré bude vybavené krytým prístreškom, lavičkou na sedenie a stolom, informačnou tabulou, smetným košom a cyklistickými stojanmi.

Vedenie cyklotrasy mimo Devínskej cesty v mieste odpočívadla. Plná veľkosť. Zdroj: dokumentácia pre realizáciu stavby.

Na Devínskej ceste sa vyznačí nové vodorovné dopravné značenie. Existujúce vodorovné dopravné značenie – stredová čiara a ochranný pruh so symbolom bicykla – sa odstráni. Opravený by mal byť aj povrch vozovky.

Aktuálny koniec cyklistickej cestičky, ďalej pokračujú ochranné pruhy. Aj tie sú dočasne prerušené kvôli sanácii svahu.

Upravené budú aj zastávky MHD, ktoré budú v niektorých miestach mierne posunuté a vzniknú na nich nástupné ostrovčeky s vybavením a priechody pre chodcov na prístup k nim.

Lehota na predkladanie ponúk je do 20.10.2025. Termín na odovzdanie diela je 10 mesiacov.

Kto výstavbu cyklotrasy zaplatí

Optimizmus ale brzdí nejasné financovanie projektu. Hoci súťaž neobsahuje predpokladanú hodnotu zákazky, cyklotrasa bude stáť odhadom milióny eur. Akčný plán rozvoja pešej a cyklistickej dopravy pre rok 2025 počítal s realizáciou projektu v prípade financovania projektu z Plánu obnovy, zámer využiť na túto cyklotrasu Plán obnovy komunikovalo mesto júli tohto roka. V (zatiaľ) poslednej, tretej výzve na cyklodopravnú infraštruktúru však s predloženým projektom neuspelo a Plán obnovy je nateraz vyčerpaný. Mesto tak zrejme bude musieť využiť vlastný rozpočet.

Zároveň je dobré podotknúť, že uvoľnenie prostriedkov z Plánu obnovy na konkrétny projekt cyklotrasy, len na základe dohody primátora s ministrom, akokoľvek peknej či prínosnej, by bolo (popri neférovosti voči iným mestám) popretím tzv. Metodiky výberu, prípravy a realizácie projektov pre cyklistickú dopravu (Reforma 1 v rámci Komponentu 3), teda Plánu obnovy v znení, v ktorom ho Slovensku schválila Európska komisia. Práve vytvorenie jasných, férových a predvídateľných pravidiel financovania cyklotrás je súčasťou Plánu obnovy vďaka zapojeniu Cyklokoalície do jeho formovania.

Stále však existuje možnosť, že ministerstvo výraznejšie navýši celkovú alokáciu na cyklistickú infraštruktúru, kde dopyt (a pripravenosť samospráv) prevyšuje dostupné zdroje. Druhou reálnou možnosťou externého financovania je pre mesto Envirofond, ktorý spravuje Ministerstvo životného prostredia SR. Na videu venovanému cyklotrase totiž avizoval pripravenosť podielať sa na financovaní týmto spôsobom aj minister Taraba. Podľa harmonogramu výziev mala byť z Envirofondu výzva na aktivitu „Podpora budovania infraštruktúry pre rozvoj cyklodopravy“ vyhlásená už v roku 2024, no neudialo sa tak a v zozname činností podporovaných v roku 2025 ani 2026 sa zatiaľ cyklodoprava nenachádza.

Aktualizácia 24.9.2025

Mesta Bratislavy sme sa opýtali na tri otázky na priebeh výstavby a financovanie:

1. Akým spôsobom/z akých zdrojov bude zabezpečené financovanie?

Financovanie samotnej výstavby projektu je stále v riešení, nie je v súčasnosti definitívne riešenie financovania.

2. Kedy je plánovaný termín samotnej realizácie?

Plánovaný termín realizácie závisí od mnohých faktorov, ktorými sú spôsob financovania, ukončenie VO, podpis zmluvy s víťazným uchádzačom, preto nevieme teraz presne zadefinovať termín realizácie samotnej výstavby.

3. V dokumentácia je rozdelená na úseky A-F s tým, že úsek E sa v tomto obstarávaní vynecháva. Kedy je plánovaná výstavba úseku E?

Úsek E je v súčasnosti v riešení, keďže sa jedná o najzložitejší úsek z majetkovoprávneho hľadiska ako aj technického.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto stránka používa Akismet na obmedzenie spamu. Zistite, ako sa spracovávajú údaje o vašich komentároch.