24. 09. 2025

Zmení sa karloveské Líščie údolie na bicyklovú cestu?

Autor: Jožo

Zatiaľ to vyzerá tak, že nie. Podľa zápisnice zo zasadnutia Komisie dopravy a životného prostredia MiZ Karlova Ves zo dňa 1.9.2025 sa pripravuje rekonštrukcia tejto ulice v rozsahu:

  • súvislá výmena asfaltového povrchu, vrátane úpravy podkladových vrstiev,
  • opravy chodníkov chodníkov vrátane doplnenia a výmeny poškodených
    obrubníkov,
  • doplnenie a úprava uličných vpustí, odvodnenia, žľaby, šachty
  • úprava napojenia vjazdov k rodinným domom.
  • výšková úprava ostatných prvkov inžinierskych uzáverov
  • dopravné značenie.

Líščím údolím vedie využívaná hlavná mestská cyklotrasa R11 Dúbravská radiála, cyklistická doprava a úpravy pre ňu sa však v zozname nespomínajú. Oprava povrchu vozovky, ktorý je v zúfalom stave cyklistom určite pomôže, ale inak podľa dostupných informácií ide prakticky len o zakonzervovanie súčasného stavu do ďalšej rekonštrukcie, čo môžu byť aj ďalšie desiatky rokov.

Horná časť Líščieho údolia je pre cyklistov obojsmerka. Povrch si naozaj zúfalo žiada opravu. Foto: Google StreetView.
Líščie údolie je jednou z najvyužívanejších cyklotrás v Karlovej Vsi. Mapa: prispievatelia OpenStreetMap.org a Strava Heatmap.

Príklad toho, že rekonštrukcia ulice môže byť príležitosťou na funkčnú zmenu máme aj v Bratislave – výstavba bicyklovej cesty na uliciach Zidiny a Ostružinový chodník na cyklotrase R12 práve prebieha. (Pri tejto budovanej bicyklovej ceste treba spomenúť, že hoci by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že je v Lamači, časť z nej je aj v katastri Karlovej Vsi).

Výstavba bicyklovej cesty na ulici Zidiny.

V zápisnici k Líščiemu údoliu sa k rozsahu rekonštrukcie píše „Zváženie, či sa bude rekonštruovať naraz alebo po častiach kvôli rozpočtu„. Výhodou „lamačskej“ realizácie je, že je ako cyklistická infraštruktúra financovaná z Plánu obnovy, čím nezaťažuje samosprávny rozpočet.

V čom je rozdiel medzi súčasným stavom a bicyklovou cestou?

Legitímnou otázkou je, prečo vôbec vytvárať v Líščom údolí bicyklovú cestu a neponechať súčasné usporiadanie, samozrejme s opravou. V čom by bola bicyklová cesta lepšia?

Na Slovensku je zákonný rámec definovaný v §59a Zákona 8/2009 o cestnej premávke. Na bicyklovej ceste je povolená rýchlosť 30 km/h, čo je dnešný stav v Líščom údolí. Motorovým vozidlám je jazda na bicyklovej ceste zakázaná, ak dopravnou značkou nie je určené inak. V prípade Líščieho údolia by samozrejme, podobne ako dnes bol vjazd motorovým vozidlám povolený, keďže ide o prístupovú komunikáciu k nehnuteľnostiam. Parkovanie auta je možné len na vyznačených miestach, čo je aktuálny stav, nakoľko ide o regulovanú zónu.

Zásadný rozdiel je v odseku 1 a 4 paragrafu 59a. Cyklisti môžu využívať bicyklovú cestu v celej šírke určenej pre ich smer jazdy, čím je podobná charakteru cestičky pre cyklistov (po ktorej môže ísť dvaja cyklisti vedľa seba). V zákone sa tiež píše, že „ak je dopravnou značkou umožnená jazda na bicyklovej ceste vodičom vozidiel, cyklisti majú pred nimi prednosť, pričom tí ich nesmú ohroziť a predchádzať ich môžu iba pri dodržaní bočného odstupu najmenej 1,5 m.

Bicyklová cesta teda slúži ako náhrada cestičky pre cyklistov v miestach, kde ju nie je možné kvôli priestorovým či iným obmedzeniam zriadiť a zároveň ide o dôležitý a využívaný koridor. Čo je práve prípad Líščieho údolia.

Ako môže a mala by vyzerať bicyklová cesta?

Na vytvorenie dobrej bicyklovej cesty väčšinou nestačí dať na existujúcu ulicu príslušnú značku a je vybavené. Zvyčajne si to žiada aj určité stavebné úpravy, ktoré zmenia charakter ulice a podprahovo docielia želaný (pokojnejší) spôsob jazdy. V Bratislave ešte nemáme funkčný príklad, celkom pekná realizácia je v Trnave na ulici Kornela Mahra.

Bicyklová cesta v Trnave na ulici Kornela Mahra z červeného asfaltu so stavebne riešeným spomaľovacím prahom a dláždenými parkovacími miestami.

Trnava je ale na rovine, preto sa detailnejšie pozrime na opačnú svetovú stranu do susedného mesta za hranicou, do Viedne, kde je bicyklová cesta v kopcovitejšom teréne.

V decembri 2024 bola otvorená bicyklová cesta (Fahrradstraße) na Argentinierstraße. Ulica spája centrum s hlavnou železničnou stanicou, samostatná cyklotrasa tu preto bola už dávno. Bicyklových ciest je vo Viedni viacero, no táto bola robená podľa skúseností a konzultácií s holandskými odborníkmi.

Po prestavbe bola cyklocestička zrušená a cyklisti jazdia vo vozovke, ktorá bola tomu prispôsobená. Päť metrov široká vozovka dostala nový povrch z červeného asfaltu, opravené boli aj chodníky. Prednosť v jazde na bicyklovej ceste je tiež zvýraznená stavebným riešením. Vzhľadom na umiestnenie v hustej blokovej zástavbe bola požiadavka aj na novú zeleň – pribudlo 70 nových stromov a 2.800 m² spevnených plôch bolo „odpevnených“. Zjednosmerneniami pre autá sa znížil tranzit pri zachovaní dostupnosti.

Určitou zaujímavosťou je to, že Líščie údolie, hoci je v kopcovitejšej časti Bratislavy, je oproti Argentinierstraße prakticky na rovine. V Bratislave je stúpanie pozvoľné, vo Viedni je začiatok na rovine, potom sa stúpa strmšie a celkové prevýšenie je dvojnásobné. Napriek tomu po Argentinierstraße ešte pred zriadením bicyklovej cesty v roku 2022 prešlo viac než milión cyklistov. Za 1. polrok roku 2025, teda prvý po ukončení prestavby prešlo ulicou 662 299 cyklistov, čo je nárast o 22% voči 1. polroku 2023.

Výškový profil Líščieho údolia v Bratislave. Zdroj: Freemhttps://stiavnikcyklokoalicia.sk/wp-login.php?redirect_to=https%3A%2F%2Fcyklokoalicia.sk%2Fwp-admin%2Fedit.php&reauth=1ap.sk.
Výškový profil Argentinierstraße vo Viedni. Zdroj: Freemap.sk.
Bicyklová cesta má povrch z červeného asfaltu po bokoch ešte zvýraznený súvislým pásom prídlažby. Na nárožiach sú umiestnené nové stromy.
Križovatka s Theresianumgasse. Prednosť v jazde na bicyklovej ceste je viditeľná z usporiadania priestoru a zvolených materiálov (a je potvrdená značkami). V upokojených zónach v Rakúsku je minimalizovaný počet priechodov pre chodcov (predpokladá sa, že môžu prechádzať všade), ale jeden v tejto križovatke je, súbežne s hlavnou (bicyklovou) cestou.
Záverečné stúpanie k železničnej stanici v pozadí. Bicyklom je možné prejsť priamo, pre autá sa smer jednosmerky mení desaťkrát (na fotografii štyrikrát), čo účinne obmedzuje na tomto úseku neželaný tranzit. Priechod v križovatke v popredí je doplnený tabuľou Schulweg, keďže tadiaľto vedie trasa do školy na St.-Elisabeth-Platz ako ju odporúča Schulwegplan.
Odlišný pás v strede oblúku zabezpečuje psychologické navádzanie do správnej polovice vozovky a „nerezanie“ zákruty.
V rámci zmien bola na ulici zrušená aj časť parkovacích miest, najmä kvôli umiestneniu novej zelene. No samotná bicyklová cesta neznamená, že sa na ulici nemôže parkovať. Môže, ale usporiadane na vyznačených a vybudovaných miestach, ktoré sú identifikovateľné aj odlišným povrchom.

Pozrite si video, ktoré porovnáva prejazd ulicou v stave pred a po:

Ako by bolo treba upraviť projekt v Líščom údolí, aby tu vznikla plnohodnotná bicyklová cesta?

Asfalt je vhodným materiálom na povrch vozovky, mal by však byť s červeným pigmentom na ľahkú rozoznateľnosť, že ide o cyklistickú infraštruktúru. Červená farba povrchu sa v Bratislave začína stávať štandardom pre cyklotrasy.

Zamyslieť sa treba nad polohou uličného parkovania, teda vyhodnotiť a prípadne upraviť polohu parkovacích miest vyznačených pri zriadení parkovacej zóny. Vo finálnom riešení by mali byť stavebne odlíšené, napr. povrchom z dlažby či mačacích hláv. Parkovanie na chodníku pod križovatkou s ulicou Pod Rovnicami by bolo treba stavebne upraviť na normálne parkovacie miesta.

Križovanie s Čárskeho ulicou. Vodiči prichádzajúci sprava dávaju prednosť.

Chodník na križovatke so spojnicou k ulici Pod Rovnicami spraviť ako priebežný, ideálne ako dláždený. Spomínaná spojnica ako i priľahlá časť ulice Pod Rovnicami je značená ako obytná zóna, na zdôraznenie upokojeného priestoru by mal byť asfalt nahradený dlažbou alebo podobným materiálom. Príklad priebežného chodníka je na vstupe do ulice Pod Rovnicami z Čárskeho – vizuálne zastaraný a s nadbytočným priechodom pre chodcov, no funkčne v poriadku.

Obytná zóna je v tomto prípade len označenie cesty bez chodníkov, nie ulice, ktorá je dizajnovaná ako obytná zóna.
Priebežný chodník na križovatke Čárskeho a Pod Rovnicami. Vodorovné a zvislé značenie priechodu pre chodcov je nadbytočné, hlavnú funkciu zvýšenia bezpečnosti pri prechádzaní chodcov cez vozovku (či vlastne prejazde vozidiel cez chodník) plní vyvýšenie.

Súvislosť siete peších trás je tiež nedostatočná, chodník na niektorých miestach dnes mizne a objavuje sa neskôr na opačnej strane. Kvalitná rekonštrukcia by sa mala zamyslieť aj nad stavom peších trás a možnosťami ich zlepšenia, či už lokálnymi, alebo aj vytvorením nových trás.

Miznúci chodník.

Križovatka Líščie údolie – Pod Rovnicami má dnes veľmi ostrý uhol križovania. Namieste by bola úprava kolmé križovanie, ktoré by pred križovatkou spomalilo vodičov, ktorí už dnes majú dávať prednosť. Spevnenú plochu križovatky by tiež bolo možné redukovať a namiesto asfaltového „letiska“ mať priestor primeranejší rezidenčnej ulici.

Geometria križovatky Pod Rovnicami – Líščie údolie nenúti vodiča pri jazde z vedľajšej cesty spomaliť.

Zamyslieť sa treba aj nad situáciou v spodnej časti (od polikliniky nižšie), kde je ulica pomerne úzka a frekventovaná. Riešením by mohlo byť zjednosmernenie v smere jazdy linky 139. Náročnejšie a ďaleko nad rámec rekonštrukcie by bolo vybudovanie dlho plánovaného prepojenia na križovatku s Molecovou.

Dolná časť Líščieho údolia nie je šírkovo vhodná na množstvo áut, ktoré ňou prechádza.

Dopravné značenie (pri zachovaní zásady jeho minimalizácie) by malo byť už len doplnkom, teda stanovovalo by režim, ktorý by bol zrejmý aj bez pohľadu naň.

Čo ďalej?

Veríme, že tento článok odštartuje diskusiu o možnej podobe Líščieho údolia a o tom ako ho čo najlepšie rekonštruovať, aby neprebehla len údržba, ale vzniklo naozajstné zlepšenie a kvalitatívny posun. Náš návrh sme zaslali aj mestskej časti a v prípade reakcie ju doplníme do článku.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto stránka používa Akismet na obmedzenie spamu. Zistite, ako sa spracovávajú údaje o vašich komentároch.