Návrh na zlepšenie cyklotrasy Trenčianska

V tohtoročnom zozname priorít sa nachádza aj úprava cyklotrasy na Trenčianskej ulici, ktorá sa stala neslávne známa najmä dodatočným umiestnením bariér (zábradlí) a značiek „Zosadni z bicykla“, ktoré znemožnili jej prejazd. V nasledujúcom článku preto predstavíme návrh riešenia, ktorý sme zverejnili už minulý rok na mestskom diskusnom fóre k cyklotrasám.

Cyklotrasa na Trenčianskej ulici je vybudovaná ako segregovaná (jedna z mála v širšom centre mesta) cestička pre cyklistov v stredovom deliacom páse. V rámci projektu však neboli poriadne vyriešené križovatky (najmä s Ružovou dolinou a s Miletičovou), čo viedlo k dodatočnému namontovaniu zábradlí a k prerušeniam cyklotrasy. Neexistuje tu priechod pre cyklistov, cyklista je nútený zosadnúť a prejsť každú križovatku ako chodec cez tri priechody pre chodcov. Takéto riešenie výrazne predlžuje čas potrebný na absolvovanie úseku a znižuje použiteľnosť a atraktívnosť inak dobrej trasy.

Na ilustráciu uvádzame video z prejazdu po cyklotrase (6 minút a 30 sekúnd):

a video z prejazdu úseku po ceste (3 minúty):

V texte nižšie navrhujeme také riešenie, ktoré umožní cyklistom prechádzať priamo, s minimálnou časovou stratou a zároveň bezpečne a len s menšími stavebnými úpravami. Navrhujeme tiež zjednodušiť spôsob prejazdu cyklistov križovatkou s Bajkalskou, kde sú momentálne cyklisti nútení prechádzať ako chodci, čo zbytočne predlžuje čas cesty.

TRENCIANSKA_1c (1)

Križovatka Miletičova

Navrhujeme zriadiť priechod pre cyklistov cez Miletičovu ulicu a tak prepojiť obe rozdelené časti cyklotrasy (viď obrázok).  Alternatívne je možné voviesť cyklistov pred križovatkou do vozovky a za križovatkou späť na cestičku pre cyklistov. Výhodou druhej možnosti je dlhšia fáza zelenej, keďže cyklisti by nekolidovali s autami z Trenčianskej, ale išli by spoločne s nimi.

Súhrnne teda navrhujeme na križovatke realizovať tieto opatrenia:
● vyznačiť priechod pre cyklistov v šírke 2,5 m bielou reflexnou farbou; podfarbenie realizovať svetlozelenou reflexnou farbou,
● vybudovať bezbariérové nájazdy z cesty na cyklotrasu (bez umiestnenia akýchkoľvek obrubníkov a iných nerovností),
● doplniť svetelnú signalizáciu pre cyklistov,
● doplniť odbočenia vľavo a vpravo na Miletičovu ulicu ako predsadený priestor pre cyklistov,
● zmeniť signálny plán križovatky a zaradiť zelenú fázu pre cyklistov (s vozidlami idúcimi priamo po Trenčianskej, odbočenie z Trenčianskej vľavo oneskoriť až po skončení zelenej pre cyklistov) – platí pre prvú alternatívu.

Križovatka Ružová dolina

RUZOVA_DOLINA

Navrhujeme zrušiť priesečnú križovatku Trenčianska – Ružová dolina a nahradiť ju dvojicou otočení do protismeru (teda vlastne akousi pretiahnutou okružnou križovatkou). Zníži sa tým počet kolíznych bodov a zjednoduší prejazd nielen pre cyklistov, ale aj pre motorovú dopravu. Obe miesta otočenia už dnes fyzicky existujú, len je potrebné ich opraviť a podľa potreby rozšíriť.

Súhrnne navrhujeme na križovatke realizovať tieto opatrenia:

• zrušiť existujúci prejazd cez stredový zelený pás v križovatke a nahradiť ho zeleným ostrovčekom s cyklotrasou,
  • doplniť možnosť odbočenia z cyklochodníka doľava a doprava na ulicu Ružová dolina, pokračovanie cyklopiktokoridorom/cyklopruhom,
  • doplniť priechody pre chodcov s priamym smerom pohybu,
  • odstrániť zábradlie na cyklotrase, alternatívne jednotlivé segmenty po prestriekaní použiť ako stojany na bicykle,
  • vybudovať nový prejazd cez stredový zelený pás východne od križovatky podľa nákresu; alternatívne je možné využiť existujúci prejazd cca 70 m východne od križovatky,
  • rozšíriť existujúci prejazd cez stredový zelený pás západne od križovatky; alternatívne je možné ponechať existujúci, za predpokladu zrušenia prejazdu trolejbusov v súvislosti s plánovaným predĺžením trolejbusovej trate na Trenčianskej až ku križovatke s Bajkalskou,
  • vyznačiť (obnoviť značenie) dvoch priechodov pre cyklistov v šírke 2,5 m bielou reflexnou farbou, podfarbenie realizovať svetlozelenou reflexnou farbou,
  • vybudovať bezbariérové nájazdy z cesty na cyklotrasu (bez umiestnenia akýchkoľvek obrubníkov a iných nerovností).

TRENCIANSKA

Križovatka Bajkalská

Na tejto križovatke navrhujeme zjednodušiť prejazd cyklistov a namiesto prechádzania po dvoch priechodoch pre chodcov (cez južné rameno Trenčianskej a západné rameno Bajkalskej) využiť fázu voľno pre vozidlá odbočujúce z Bajkalskej vľavo na Trenčiansku a vpravo z Trenčianskej na Bajkalskú a vybudovať priechod pre cyklistov zo stredového zeleného pásu Trenčianskej do stredového deliaceho pásu Bajkalskej (viď obrázok vyššie). Zároveň navrhujeme vyznačiť priechod pre cyklistov aj cez východné rameno Bajkalskej a cestu vedúcu z čerpacej stanice.

Súhrnne navrhujeme na križovatke realizovať tieto opatrenia:

• vyznačiť tri priechody pre cyklistov v šírke 2,5 m bielou reflexnou farbou, podfarbenie realizovať svetlozelenou reflexnou farbou,
  • vybudovať bezbariérové nájazdy z cesty na cyklotrasu (bez umiestnenia akýchkoľvek obrubníkov a iných nerovností),
  • doplniť svetelnú signalizáciu pre cyklistov, synchronizovanú s zelenou pre autá z odbočujúce z Bajkalskej vľavo na Trenčiansku.

O ďalšom vývoji budeme priebežne informovať.

Vizualizácie: Intony

11 thoughts on “Návrh na zlepšenie cyklotrasy Trenčianska

1. Po tejto trase chodím každý deň. Uvedené zmeny by boli úžasným zjednodušenímm jazdy.
    Ešte keby si chodci a psíčkari uvedomili, že to nie je ich chodník (nevyháňam ich…) a bude to dokonalé.

1. uplne by stacilo, keby psickari nemali psov na 20metrovom flexi na maxime. Zial, uz dva krat sa mi podarilo prejst cez flexi, hoc som sa psovi aj majitelovi vyhol. hmmm..

2. Tak toto je velmi konstruktivne, jednoduche a ucinne. Super ste to vymysleli, jedine nezabudnut aby sa osadila znacka ze cyklista ma prednost :)

3. Ja by som navrhoval, nech sa uz opravi cyklotrasa na Bajkalskej ulici. Jazdim tadial kazdy den a citim sa tam ako na tankodrome…