V polovici septembra roku 2023 bolo otvorené rozšírenie Harmincovej ulice v bratislavskej Dúbravke. Na tejto pôvodne dvojpruhovej ceste pribudol v každom smere bus pruh. To zrýchlilo nielen premávku verejnej dopravy, ale čiastočne pomohlo aj automobilovej doprave, keďže autobusy už netvoria prekážku zastavovaním na zastávkach v jazdnom pruhu. Pri otvorení ešte niektoré práce dobiehali, napríklad výstavba…

Read more »

Voľby do Národnej rady do veľkej miery ovplyvnia aj to, ako sa bude rozvíjať udržateľná doprava, aj konkrétne cyklistická a pešia doprava na Slovensku. Prinášame preto prehľad volebných programov všetkých kandidujúcich strán v oblasti dopravy, prípadne príbuzných oblastiach. Nejde o hodnotenie programov ani anketu, iba samotný sumár programov všetkých strán, ktorý vám ušetrí hľadanie.

Read more »

Webinár: Nízkoemisné zóny

Srdečne pozývame zástupkyne a zástupcov samosprávy, štátnej správy, odborníkov v oblasti udržateľnej mobility či záujemcov z radov odbornej verejnosti na webinár s názvom Nízkoemisné zóny, ktorý sa bude konať 12. septembra 2023 o 10:30. Webinár predstaví problematiku nízkoemisných zón, ich hlavné prínosy a zásady správnej implementácie na príkladoch zo zahraničia. Zároveň priblíži možnosti ich zavedenia…

Read more »

V roku 2018 mesto opravovalo ulicu Podháj v mestskej časti Lamač, v čom sme videli príležitosť na pomerne jednoduchú úpravu na tejto značne predimenzovanej ulice. Zaplatili (z vašich 2 %) a darovali sme vtedy mestu projekt dopravného značenia, ktorý mohol na Slovensko priniesť prvú tzv. holandskú križovatku a výrazne zvýšiť bezpečnosť všetkých účastníkov premávky. Mesto…

Read more »

Efektívnosť nízkoemisných zón ako jedného z nástrojov riešenia nepriaznivých vplyvov automobilovej dopravy je hlavným dôvodom ich rastúcej popularity naprieč európskymi metropolami. Implementácia týchto zón v sídlach so sebou nesie rad benefitov. Okrem preukázaných efektov v podobe zvýšenia kvality ovzdušia a zníženia emisií, vedú uvedené typy zón k zníženej dopravnej záťaži a v konečnom dôsledku aj k lepšej kvalite života v mestách a tiež…

Read more »

Minulý týždeň bol schválený zákon o verejnej osobnej doprave, na ktorý verejnosť čakala niekoľko rokov. Zákon vytvára rámec pre zjednotenie podmienok pre cestujúcich v rôznych druhoch verejnej osobnej dopravy a jej udržateľné financovanie. Za cieľ si dáva vytvorenie minimálnych štandardov, ktoré musia byť v dopravných prostriedkoch dodržané. Má zákon potenciál priniesť skutočnú reformu v oblasti…

Read more »

Mesto Bratislava podnietilo v roku 2022 vypracovanie štúdie na časť cyklistickej radiály R13 na Račianskej ulici. Spracovaný úsek začína na Križovatke Jozefa Čabelku (Pionerska a Jarošova ulica) a končí na Hybešovej ulici v Rači. V tomto článku priblížime niektoré detaily tejto štúdie. Pokračovaniu trasy cez Račianske mýto a po Radlinského ulici do centra sa budeme…

Read more »

Mobilita a rodová (ne)rovnosť

Pri každom podujatí, ktoré organizujeme, či ide o veľkú medzinárodnú konferenciu, odborný seminár alebo diskusiu v malej miestnej komunite, sa snažíme o to, aby bolo zastúpenie mužov a žien medzi prezentujúcimi v čo možno najväčšej rovnováhe. Je to náročné, pretože nielen v oblasti udržateľnej mobility, ale v sektore dopravy celkovo, je žien jednoducho málo. V…

Read more »

Srdečne pozývame zástupkyne a zástupcov regionálnej a územnej samosprávy, ako aj predstaviteľov ústrednej štátnej správy, odborníkov v oblasti udržateľnej mobility či záujemcov z radov odbornej verejnosti na webinár s názvom Ako na upokojené zóny, ktorý sa bude konať 1. júna 2023 o 10:00. Webinár priblíži možnosti vytvárania upokojených zón v slovenských mestách a obciach, najmä…

Read more »

Ak pri štatistikách o bezpečnosti cestnej premávky narazíme z roka na rok na štvornásobný nárast akéhokoľvek ukazovateľa, mali by sme sa zamyslieť, či túto správu netreba preveriť. To sa žiaľ nestalo pri článku z 25. apríla, v ktorom denník SME priniesol nepravdivú informáciu o tom, že po úprave prednosti na priechodoch pre chodcov v Česku začalo na cestách zomierať štyrikrát viac chodcov. V skutočnosti je to pritom presne naopak.

Read more »