Prvý (historický) okruh

Cyklokoalícia pripravila koncepciu rozvoja cyklistickej dopravy v Bratislave, ktorej súčasťou je aj návrh radiálno-okružného systému cyklistických trás. Návrh vychádza z cyklotrás v územnom pláne mesta, pričom ho rozširuje tak, aby bol použiteľný pre cyklistov. Okruhy a polokruhy sú číslované v smere od centra k okrajom mesta. Prvý okruh kopíruje hradby stredovekého mesta, preto sme mu dali prívlastok historický. Jeho sprejazdnenie pre cyklistov si nežiada veľké investície, stačí iba odstránenie niekoľkých problémových miest. Okruh si priblížime v tomto článku.

Trasa

Okruh začína na Rybnom námestí, prechádza Hviezdoslavovým námestím, Jesenského a Štúrovou ulicou na Kamenné námestie. Ďalej vedie Námestím SNP a cez Hurbanovo námestie na Kapucínsku. Prechádza nadjazdom ponad Staromestskú a Židovskou ulicou sa vracia späť na Rybné námestie.

Význam

V centre mesta ohraničeného Hviezdoslavovým námestím, Gorkého, Štúrovou, Námestím SNP, Hurbanovým námestím, Kapucínskou a Staromestskou je pešia zóna, do ktorej majú cyklisti povolený vjazd. Nie vždy je však prejazd centrom vhodný, napríklad pri zvýšenom množstve chodcov v čase konania masových podujatí. Jednotlivé časti navrhovaného okruhu sú prejazdné pre cyklistov už dnes a cyklisti ich aj hojne využívajú, existuje tu však niekoľko bodových problémov, väčšinou vo forme dopravných značiek, ktoré znemožňujú prejazdnosť okruhu ako celku. Okruh pri ceste od PKO alebo z Petržalky pri prechode cez Nový most umožňuje južný obchvat centra pre cyklistov smerujúcich na Kamenné námestie, Dujanskú a Špitálsku, prípadne do vzdialenejších lokalít. Petržalčanom umožňuje  prejazd po Židovskej do severnej časti Starého Mesta. V neposlednom rade sprejazdňuje pre cyklistov dolnú časť Námestia SNP. Na okruhu začínajú jednotlivé radiály.

Vzhľadom na svoje centrálne umiestnenie okruh pri vhodnom a viditeľnom prevedení zviditeľní možnosť použitia bicykla ako dopravného prostriedku.

Problémové miesta a navrhované riešenia

Tento návrh vychádza zo skutočnosti, že cyklotrasu nie je vždy nutné budovať ako samostatnú segregovanú cestičku pre cyklistov, dokonca v centrálnych mestských oblastiach je tento prístup nevhodný. Zameriava sa preto na integráciu cyklistov do premávky, vyriešenie problémových bodov, odstránenie nezmyselných zákazov vjazdu a zvýšenie bezpečnosti.

Návrhy nie sú finálne, stále sa ich snažíme vylepšovať. Pripomienky a námety uvítame na e-mailovej adrese Cyklokoalície.

Rybné námestie

Na Rybnom námestí je v súčasnosti vyznačený pruh pre cyklistov (z lávky na Novom moste na nábrežie, s odbočkou k Bibiane), značenie je však staré a dávno neobnovované.Povrch cesty je tvorený dlažbou, ktorá je na viacerých miestach poprepadávaná.

Navrhujeme:

  • obnoviť značenie a zároveň ho doplniť tak, aby bol cyklista vedený či už smerom na Hviezdoslavovo námestie alebo Židovskú,
  • v budúcnosti obnovu dlažby na Rybnom námestí a použitie odlišného druhu na vyznačenie cyklistického pruhu.

 

Hviezdoslavovo námestie

Prejazd Hviezdoslavovým námestím je v súčasnosti pre cyklistov legálny. Keďže ide o pešiu zónu, je potrebné aby ju cyklisti rešpektovali a svoju jazdu prispôsobili tak, aby neobmedzovali ani neohrozovali chodcov.

Jesenského

Na Jesenského ulici pri národnom divadle je v smere od Nového mostu značka zákaz vjazdu, z opačnej strany je značka označujúca začiatok pešej zóny, avšak bez povolenia vjazdu cyklistov (pritom na iných vstupoch do tej istej pešej zóny vjazd cyklistom povolený je).

Navrhujeme:

  • povoliť vjazd cyklistom.

Z Jesenského ulice nie je na značke označujúcej začiatok pešej zóny povolený vjazd cyklistom, ako je to na iných vstupoch do nej.

 

Križovatka Jesenského – Štúrova

Nie je povolené odbočenie na Jesenského.

Navrhujeme:

  • pre cyklistov povoliť pravé odbočenie na Jesenského v smere od Kamenného námestia a ľavé odbočenie v smere od Starého mosta.

Na Jesenského ulicu zo Štúrovej je povolený vjazd cyklistom (značka zákaz vjazdu všetkým motorovým vozidlám okrem MHD). Odbočenie na ňu však je zakázané (okrem MHD) - značka vpravo.

Kamenné námestie – Námestie SNP

Nie je povolený prejazd pre cyklistov dolnou časťou Námestia SNP a ani odbočenie zo Štúrovej na Námestie SNP. Stavebne je vybudovaný priechod pre cyklistov, ale nikdy nebol využívaný, naviac je zablokovaný kvetináčom.

Navrhujeme:

  • sprejazdniť spodnú časť Námestia SNP pre cyklistov vyznačením cyklopruhov,
  • vypnúť svetelnú signalizáciu,
  • umožniť odbočenie zo Štúrovej vľavo po električkovom páse, druhou možnosťou je vytvorenie priechodu pre cyklistov.

 

Kapucínska

Pešia zóna bez povolenia vjazdu cyklistom.

Navrhujeme:

  • povoliť vjazd cyklistom, bez vyznačovania cyklopruhov, prípadne len pár piktogramami, ktoré navedú cyklistu na správny smer.

 

Židovská

Pešia zóna bez povolenia vjazdu cyklistom. Dopravná obsluha má pritom vjazd povolený bez časového obmedzenia, pričom časť Židovskej je jednosmerná.

Navrhujeme:

  • povoliť vjazd cyklistom do pešej zóny,
  • pre cyklistov povoliť na Židovskej jazdu v protismere,
  • v budúcnosti ulicu riešiť ako zdieľaný priestor (shared space).

A ako by to mohlo vyzerať?

 

Mapa

Zobraziť Prvý (historický) cyklistický okruh na väčšej mape.

5 thoughts on “Prvý (historický) okruh

Napísať odpoveď pre alica kopcova Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.