Správne osvetlenie na bicykli

Správne osvetlenie bicykla patrí k bezpečnosti jazdy rovnako ako správne nastavenie bŕzd alebo nafúkané kolesá. Osvetlenie je hlavne potrebné večer alebo v noci, ale taktiež podľa zákona v zlom počasí teda v daždi, hmle alebo počas sneženia.

V Bratislave sa často stretávame s neosvetlenými cyklistami večer či za dažďa. Niekedy dokonca nemajú ľudia bicykel vybavené ani tým najzákladnejším – odrazkami.

Osvetlenie môže byť lacné (od 2€ za tzv. blikačky) až po drahé verzie konkurujúce svetlivosti áut (od 100€). Za akú dôležitú považujete svoju bezpečnosť? Cyklista v meste nesvieti len pre seba, aby videl diery na ceste alebo ľudí, ale hlavne pre svoju vlastnú viditelnosť voči ostatným účastníkom premávky. Či už sú to chodci križujúci cestu, ostatní cyklisti  alebo (a to najmä) vodiči áut.

Tento článok sa bude venovať prednému aj zadnému osvetleniu, ako aj ich rozdeleniu na batériové a tie, poháňané dynamom. V zásade platí, predné svetlo je pre lepšie videnie cyklistu, zadné pre viditeľnosť cyklistu. Neznamená to však, že jedno sa bez druhého nezaobíde. Predné svetlo taktiež zabezpečuje viditeľnosť cyklistu, keď sa blíži do zákruty a svetlo má dostatočný sveteľný lúč.

Odrazky a reflexné pásky

Začneme najprv najzákladnejším osvetlením – odrazky. Odrazky poznáme predné a zadné a sú povinnou výbavou bicykla.

Rôzne povinné odrazky, zdroj: http://www.oddilufo.estranky.cz/img/picture/243/odrazky.jpg
Odrazky

Doplniť ich môžeme reflexnými páskami na členky (pomáhajú aj pred zašpinením od reťaze), reflexnými nálepkami na časti bicykla alebo helmy ako aj reflexnými páskami s blikačkami, teda už LEDkové a batériové. Takto sa dostaneme k hlavnej téme tohto článku – správne osvetlenie.

Zdroj: http://files.rakuten.de/f16830404b254288c45fe69ef4fe3eb3/thumbs/300/01/47c1bf225216e4dc4734a2fea1de3a18/reflex-led-armband.jpg
Reflexný pásik s blikačkami

Svetlá na batérie na bicykel (tzv. blikačky)

Tieto svetlá sú u nás asi najpoužívanejšie, nakoľko sa dajú najľahšie zohnať a sú dostatočne lacné.

Väčšina z nich sa už ponúka s LED osvetlením, čo zaručuje dostatočnú svietivosť a hlavne životnosť. Odporúčame však používať alkalické baterky, nakoľko iné (najmä nabíjateľné) znižujú svietivosť LED diód.

Tieto svetlá sa dajú kúpiť od jednoduchých verzií za 2€ (blikačky na bicykel) až po niekoľko desiatok Eur. Podobne ako pri zámku platí, že svetlá sú investícia do našej bezpečnosti. Lacné (malé) svetlá majú nízku svietivosť a sú teda pre autá za tmy slabo viditeľné, nehovoriac o tom, že na osvetlenie priestoru pred bicyklom sú nedostačujúce. Dobré je mať so sebou aj náhradné batérie (ak to situácia umožňuje), lebo nič vás nenahnevá viac ako vybité svetlá za tmy. Odporúčame si preto overiť svetlo už pred jazdou, či nesvieti slabšie ako obvykle a baterky vymeniť včas.

Farebné LED svetlá na bicykel, zdroj: http://www.hostelshoppe.com/images/products/la_10knog_frogstrobe.jpg

Výhodou svetiel na baterky  je ich cena a flexibilita (možnosť zobrať si ich so sebou). Nevýhodou sú batérie, ktoré treba vymienať a pri častom odnímaní možnosť narušenia držiaku ako aj krádeže pri zabudnutí.

Špeciálnou formou svetiel na baterky je aj tzv. čelovka, teda svetlo ktoré si dáme na hlavu/helmu a umožní nám teda osvecovať priestor, kam sa práve dívame. Takáto čelovka sa dá používať aj mimo bicykla.

Svetlá na dynamo

Kto si chce svetlo vytvárať vlastným pohybom, tomu sa ponúkajú svetlá poháňané na dynamo. Takáto energia existovala dávno predtým ako baterky. Malé dynamo (technicky je to malý alternátor s magnetom a cievkami) na rube kolesa vytvára 6V prúd (cca 2,4W až 3 W), ktorý následne napája elektrinou predné a zadné svetlo. Nevýhodou takéhoto dynama je silnejší valivý odpor, teda aj trochu viac námahy pri šľapaní.

Nábojové dynamo na prednom kolese, zdroj: http://www.lehrerfreund.de/xinha/plugins/ImageManager/demo_images/papa/Elektro/Nabendynamo_am_Vorderrad_SON.jpg
Nábojové dynamo na prednom kolese

Na trhu sú však už aj nábojové dynamá, ktoré túto nevýhodu nemajú a pri jazdení nevidíte rozdiel či je dynamo “zapnuté” alebo nie (dynamo je fakticky v prevádzke stále, keď sa pohybuje koleso). Takéto dynamo je samozrejme už drahšie, dostať ho už od 30€ alebo pri novších modeloch trekingových a mestských bicyklov dokonca v základnej výbave. Stretnúť sa štandardne môžete najmä s výrobkom dynamo Nexus a Alfine od firmy Shimano.

Osvetlenie pri svetlách na dynamo, nakoľko su “klasickejšie”, sú žiarivky so slabým Wattovým výkonom (2,4W). Dajú sa však už zohnať aj xenónové verzie a výrobcovia sa pomaly presúvajú tiež na LED diódy.

Drahšie modely majú relatívne silnú svietivosť (od 10 Lux, najsilnejšie aj 60 Lux) a môžu smelo konkurovať svetlám na autách. Pri zadných svetlách býva aj možnosť svetiel s kondenzátorom, čo v praxi znamená že po zastavení svetlo svieti ešte nejaký čas. Toto je dôležité najmä v noci, keď vás je zozadu stále vidieť aj po zastavení na cestách.

Zadné dynamo svetlo s kondenzátorom, zdroj: http://www.bumm.de/uploads/tx_bummprodukte/329__TOPLIGHT_Flat_Actionbild.jpg
Zadné dynamo svetlo s kondenzátorom

Výhodou dynamových svetiel na bicykel je ich životnosť, “samochodivosť”, ako aj pevné spojenie s bicyklom. Medzi nevýhody patrí pri bočných dynamách väčšia námaha pri šľapaní a možné technické problémy pri snahe montovať dynamo napr. na horský bicykel, ktorý je u nás aj v meste populárny.

Nasleduje krátke video svietivosti LED svetiel od firmy B&M Lumotec IQ:

Na záver nezabudnite: Svietim nielen pre seba, ale hlavne kvôli sebe!

16 thoughts on “Správne osvetlenie na bicykli

    1. Čo myslíš pod retro odrazkami, okrúhle odrazky či niečo iné? Časť vieme aj ako Cyklokoalícia zabezpečiť v úrovni reflexnosti, ktorá sa používa na kamiónoch (narozdiel od lacných bicyklových odraziek).

      Na starých bicykloch bývali svetlá kombináciou žiarovky a odraziek v jednom kuse.

      1. Hej napríklad okrúhle odrazky, to by malo stačiť, už to na bicykel nejako nabastlím, len som to ešte nevidel v obchodoch.

  1. hmm … z dôvodov ochrany prostredia a ekonomických ROZHODNE MÔŽEM odporúčať KVALITNÉ akumulátory (vydržia mi asi rok-dva nabíjania) namiesto alkalických batérií. Výrazná úspora najmä ak jazdíte DENNE, hoci uznávam že treba pravidelne dobíjať (AKU približne 1x týždenne, alkalické BAT vydržia aj mesiac)

    1. No nevyhoda nabijatelnych je nizsie napatie (1.2 volt namiesto 1.5 V pri alkalickych). Vadi to iba pri lacnych svetlach, ktore idu napriamo z baterky. Drahsie si vyrabaju potrebne napatie same a tam im je jedno ake napatie dava baterka a vedia ist uz niekedy aj od 0.7 V.

      1. „nabijatelne“ je velmi vseobecne, existuje viac typov. Existuju napr. alkalicke tzv. ram-cell, tie maju napatie 1,5 V a nabite vydrzia v sufliku aj niekolko rokov. a tie systemy, co svietia pri 0,7V, to nie je ziaden zazrak, je to par suciastok, ktore maju tiez nejaku spotrebu energie, ktora sa pripocita k spotrebe diod.

    1. Áno, je to hop alebo trop, najmä ak kupuješ málo. Pri väčšom počte kusov sa oplatí, ale treba sa pripraviť aj na pár závadných kusov alebo vybité betérie a pod. Napr. dealextreme.com

  2. dynamo a alternátor nie je to isté. nábojové dynamo možno je efektívnejšie, napriek tomu ale zvyšuje odpor pri šliapaní tak (možno trošku menej) ako aj ráfové dynamo.
    posledná výhrada, osvetlenie bicykla v podobe žiariviek som ešte nevidel :) žiarovka je klasika, dnes vytláčaná LEDkami.

    1. ano, nie je to alternator, ale generator, mas pravdu. ale nakolko dynamonaboj poznam a doplnal som ho, tak viem, ze odpor nevytvara ziadny, nakolko je v NABOJI a je teda v pohybe stale. jedine vaha je vyssia, to sa da este namietat.
      ziarovky na dynamovich svetlach naozaj su, su 6V a 2,4W a ak mas tie modernejsie, tak v Bratislave ich ani nezozenies (taktiez vlastna skusenost)

      1. skutocne treba poznat medzi ziarovkou a ziarivkou, tj. nemat slovnu zasobu ako cudzinec, co prisiel pred pol rokom… A samozrejme aj nabojove dynamo ma odpor, dokonca sa meni podla zataze, tj. ak ho zatazim 1W spotrebicom, tak minimalne cca 1,2W, pri tych 2,4W je to podla efektivity zasa cca x1,2 a na volnobehu podla toho ake paraziticke prudy konstrukcia vytvara a tiez podla toho ci rotuje magnet alebo cievka(mala by rotovat cievka, najma na bicykloch je to nutnost kvoli ocelovej vidlici). Takze odpor tam je a da sa dokonca aj vypocitat, inak by to dynamo nemuselo ani rotovat. Vykon cloveka sa na ucely vypoctov zvykne udavat 100W, ale to je len orientacne…

        1. nejde tu o zasobu slov alebo narodnost ale o vzdelianie trosku sa oprav ak teda mas shopnost.
          ten clovek co hovori ze dobijal dinamo a neni tam ziadni dopor je nanajvis cukrar alebo mesiar alebo ma jednen z dnesnih nezmiselnih odborov alebo si kupil titul ing. co je dost caste

  3. Zo skúsenosti viem, že mňa lepšie vidia šoféri, ak svietim vpredu bielym LED svetlom, ako klasickým vláknom. Ale mne osobne sa lepšie pozerá na cestu osvetlenú vláknovou žiarovkou. Je to príjemnejšie svetlo. Technológia LED sa posunula veľmi dopredu, tak už ani to nemusí byť pravda. Vzadu jednoznačne červené LED. Sú dobre viditeľné, nevadia im otrasy, málo spotrebujú, a vodič už z diaľky podľa ich blikania vie, že ide o bicykel.

Napísať odpoveď pre yak Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.