24. 06. 2014

Aký bude prístup k staniciam bike sharingu?

V minulom článku sme navrhli, kde presne v rámci už predtým vybraných lokalít by mohli byť umiestnené stanice automatizovanej požičovne bicyklov (známej ako bike sharing). Keďže sa však na bicykloch bude jazdiť, dôležité je aj to, po akých trasách to bude možné.

Ako relatívne bezproblémové vnímame umiestnenie 19 staníc. Tie sú buď v pešej zóne alebo na jej okraji a prístupné trasou v zóne 30 či zóne bez motorovej dopravy alebo cestičkou pre cyklistov:

1. Rybné námestie

2. Osobný prístav

3. Eurovea – západný vchod

4. Nové SND, východný vchod Eurovea

5. Šafárikovo nám.

6. SND, Hviezdoslavovo nám.

7. Kamenné nám.

8. Dunajská

9. Primaciálne nám.

10. Župné nám.

11. Križovatka Poštová – Obchodná

13. Malý trh

14. Námestie Slobody

17. Kollárovo námestie

18. Jakubovo námestie

19. Poľná

20. Floriánske námestie

21. Aupark

22. Most SNP, Petržalka

Komplikovaný prístup (buď legálny a nebezpečný, alebo nelegálny a relatívne bezpečný) je však k zvyšným piatim staniciam. Problém je najmä v tom, že ide o dôležité dopravné uzly s možnosťou prestupu z iných druhov verejnej dopravy, stanica bike sharingu by na týchto miestach teda určite mala byť.

Ak má byť systém úspešný, je bezpodmienečne nutné, aby boli všetky jeho stanice prístupné bezpečnou trasou.

V nasledujúcom texte pomenujeme aspoň stručne naše výhrady k jednotlivým stanovištiam a stručné možnosti zlepšenia.

12. Autobusová stanica Mlynské nivy

Cyklista, ktorý sa chce dostať na autobusovú stanicu z centra mesta má niekoľko možností.

Prvou je jazda Dunajskou a Mlynskými nivami. Úsek pred križovatkou s Karadžičovou je však pomerne stiesnený a naviac je potrebné absolvovať ľavé odbočenie vo frekventovanej križovatke. Taktiež príjazd po Dostojevského rade je pre veľa cyklistov už dnes neakceptovateľný, nakoľko ide o zaťaženú cestu bez aspoň cyklopruhov. V opačnom smere zo stanice smerom na Dunajskú je nepríjemným miestom časť Mlynských nív za Karadžičovou, kde sa profil vozovky zužuje a často vznikajú konfliktné situácie aj medzi motorovými vozidlami. Cyklisti sú tu často vytláčaní na obrubník. Na odbočenie zo stanice vľavo na Dostojevského rad je potrebné zaradiť sa do tretieho pruhu sprava, čo je v takejto križovatke pre bežných cyklistov veľmi riskantné.

Čiastočne uspokojivý je príjazd zo severu, kde sa nachádza „cyklotrasa“ popred CBC, ide však o trasu, po ktorej často jazdia autá, kde absentujú cyklopriechody a hlavne jej napojenie smerom na Trnavské mýto.

Dôsledkom vyššie uvedeného je, že mnoho cyklistov prechádza týmto priestorom po chodníkoch, ktoré sú už i tak príliš úzke, nakoľko na nich nelegálne parkujú motorové vozidlá.

Okamžité riešenie (k termínu spustenia bikesharingu)

  • Zúženie jazdných pruhov pre motorové vozidlá v križovatke Karadžičova – Mlynské nivy a vytvorenie cyklopruhov.
  • Redukcia jazdných pruhov na Mlynských nivách medzi 29. augusta a Karadžičovou zo štyroch na tri a vytvorenie dvoch jednosmerných cyklopruhov.

Aktuálny stav:

Rez ulice Mlynské nivy (od Dunajskej ul.)
Rez ulice Mlynské nivy (od Dunajskej ul.)

Návrh:

Návrh počíta so zmenou z 4 prúdovej ulice na 3 prúdovú + 2 jednosmerné cyklopruhy
Návrh počíta so zmenou z 4 prúdovej ulice na 3 prúdovú + 2 jednosmerné cyklopruhy
  • Povolenie a vyznačenie nepriamych ľavých odbočení v križovatke Karadžičova – Mlynské nivy.
  • Doplnenie cyklopriechodov na cyklotrase popred CBC, prípadne aj jej zmena na cestičku pre cyklistov (vylúčenie chodcov). Vybudovanie legálneho vjazdu na zo severnej strany (cyklopriechod cez Karadžičovu).
  • Opravy povrchu vozovky v mieste jazdy cyklistov.

Výhľadové riešenie

  • Vybudovanie segregovanej cyklocestičky po východnej strane Dostojevského radu a Karadžičovej a po južnej strane Mlynských nív (od Karadžičovej smerom k biznis centrám).

15. SAV a 16. Hlavná stanica

Obe navrhnuté stanice sú zo zvyšku siete prístupné len frekventovanými ulicami Šancová a Štefánikova. Pokojnejšia Štefanovičova je jednosmerná smerom dole, jej použitie smerom na stanicu je pre cyklistov nelegálne.

hlavna stanica
Červenou sú vyznačené legálne prístupové trasy na hlavnú stanicu, zelenou chýbajúca bezpečná spojnica. Podkladová mapa © OpenStreetMap contributors

Okamžité riešenie

  • Povolenie protismernej jazdy cyklistov po Štefanovičovej.
  • Povolenie protismernej jazdy cyklistov po Leškovej.
  • Doplnenie cyklopriechodu cez Šancovú.

Výhľadové riešenie

  • Vybudovanie segregovanej cyklocestičky po východnej strane Štefanovičovej až na hlavnú stanicu.
  • Vybudovanie segregovanej cyklocestičky na Banskobystrickej.

23. Račianske mýto

Dostatočne veľké miesto na na umiestnenie stanice je len v oblasti parku, ktorá je však z Radlinského ulice na bicykli neprístupná.

Navrhujeme preto zmeniť jazdný pruh na Radlinského v smere do centra zmeniť na obojsmernú cestičku pre cyklistov, vrátane cyklopriechodu cez Račianske mýto.

Návrh priechodu pre cyklistov cez Račianske mýto, ktorý je kompatibilný s existujúcim signálnym plánom križovatky
Návrh priechodu pre cyklistov cez Račianske mýto, ktorý je kompatibilný s existujúcim signálnym plánom križovatky

24. Trnavské mýto

Ku navrhovanému umiestneniu stanice pri tržnici (ale aj pri Istropolise) je možný legálny prístup z centra len po frekventovaných cestách (Legionárska – Šancová), Krížnu je možné legálne použiť len na odjazd.

Navrhujeme preto aktualizovať štúdiu Račianskej radiály a minimálne realizovať cyklopriechod cez Legionársku pri križovatke s Krížnou.

Vaše názory

Je niektorá iná z plánovaných lokalít pre bike sharing pre vás zle prístupná na bicykli? Ktorá a prečo? Aký konkrétne opatrenie by malo mesto spraviť, aby ste sa cítili bezpečne? Napíšte nám do diskusie, prípadne e-mailom priamo mestu na sluzbyobcanom(zavináč)bratislava.sk (a nám do kópie na info(zavináč)cyklokoalicia.sk).

6 thoughts on “Aký bude prístup k staniciam bike sharingu?

    1. ahoj. stanic bol obmedzeny pocet (20) a kvoli hustote sme navrhli vsetky v centre, nakoniec poslanci pridali 4 stanice. ak ma EUBA nejake volne prachy, moze si kupit stanicu aj bajky :)
      so Stefanikovou ma KDI (rozumej Krajsky dopravny inspektorat) dost problemy, blokuje aj BUS pruhy, ktore chce mesto spravit.

  1. ako sa dá využívať bike sharing v BA? je potrebné sa niekde registrovať, alebo zaplatiť poplatok? Všimla som si, že bicykle na staniciach sú zamknuté, ako sa dajú požičať?
    Vďaka za odpoveď… :-)

    1. Ahoj, bikesharing ktory momentalne je, je v pilotnej faze, vola sa whitebikes bikesharing alebo aj biele bicykle po vzore amsterdamskej skupine provo. Momentalne je otvoreny pre testerov a ti su vybrati spomedzi aktivnych bratislavcanov (cyklokuchyna,koalicia,vnutroblok,zelenahliadka a jednotlivcov) Ak by si sa chcel do systemu v tejto faze pridat musis mat odporucanie od 2 uz sucastnych clenov, alebo ponuknut (napisat na mail info@whitebikes.info co by si nam mohol ponuknut ako pomoct v rozvoji cyklodopravy etc…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.