15. 03. 2015

Parkovanie bicyklov pred veľkými nákupnými centrami

Nakupovanie v centre mesta v bežných uliciach s použitím auta môže byť komplikované a nepraktické. Pri návšteve viacerých obchodov, ktoré sú od seba vzdialené desiatky či stovky metrov najlepšie poslúžia vlastné nohy, v prípade dlhších vzdialeností aj bicykel. Ak človek použije auto, radšej sa vyberie do niektorého z veľkých nákupných centier, ktorých máme v Bratislave naozaj neúrekom.

Ako je to však v prípade, že sa do nákupného centra chcete odviezť na bicykli? Budete mať kde bezpečne zaparkovať bicykel počas celej návštevy nákupného centra? Dokonca aj inštalácia väčšieho počtu bezpečných a kvalitných cyklostojanov je pri celkových nákladoch na výstavbu nákupného centra zanedbateľná (jeden cyklostojan v tvare obráteného U pre dva bicykle je len o niečo drahší, než obyčajný stĺpik na zabránenie parkovaniu). Mohlo by sa teda zdať, že pre vlastníkov nákupných centier by nemal byť žiadny problém umiestniť dostatočný počet kvalitných parkovacích miest pre bicykle. Bohužiaľ to však tak nie je a cyklostojany sú vo väčšine prípadov z funkčného hľadiska nedostatočné.

Aupark

Cyklostojany sa nachádzajú pred všetkými tromi vchodmi. Použitý model je pomerne zložitý s pohyblivými časťami a umožňuje zamknúť rám a pri vhodných zámkoch aj obe kolesá. Pred každým vchodom je stojan na sedem bicyklov, problémom je však v dvoch prípadoch poloha parkoviska – ďaleko od vchodu na skrytom mieste – čo znižuje bezpečnosť. Pri sade sa naviac nachádzajú aj pochybné betónové žľaby, do ktorých je možné dať koleso a zamknúť koleso (nie však rám) nejakým tenkým zámkom o malý krúžok ukotvený do betónu.

Aupark - vchod od sadu. Parkovanie pre sedem bicyklov. S trochou šikovnosti možno bicykle zamknúť aj dvoma zámkami, stojan však nie je ideálny.
Aupark – vchod od sadu. Parkovanie pre sedem bicyklov. S trochou šikovnosti možno bicykle zamknúť aj dvoma zámkami, stojan však nie je ideálny.
Aupark - vedľajší východný vchod od Einsteinovej. Vzdialenosť ku vchodu je zrejme najmenšia zo všetkých stojanov, je však umiestnený najďalej k väčšine obchodov.
Aupark – vedľajší východný vchod od Einsteinovej. Vzdialenosť ku vchodu je zrejme najmenšia zo všetkých stojanov, je však umiestnený najďalej k väčšine obchodov.
Koľajnička na lávku nad Einsteinovou vznikla pred pár rokmi ako výsledok spolupráce Cyklokoalície a Auparkom.
Koľajnička na lávku nad Einsteinovou vznikla pred pár rokmi ako výsledok spolupráce Cyklokoalície a Auparkom.
Aupark - hlavný vchod od Einsteinovej.  Bicykle možno zamknúť dvojbodovo, chce to však trochu improvizácie. Stojany sú však umiestnené relatívne ďaleko od vchodu, mimo pohybu ľudí (pasívna kontrola) a naviac kryté reklamnými panelmi, čo zhoršuje bezpečnosť - prípadný zlodej je môže celkom nerušene "pracovať".
Aupark – hlavný vchod od Einsteinovej. Bicykle možno zamknúť dvojbodovo, chce to však trochu improvizácie. Stojany sú však umiestnené relatívne ďaleko od vchodu, mimo pohybu ľudí (pasívna kontrola) a naviac kryté reklamnými panelmi, čo zhoršuje bezpečnosť – prípadný zlodej môže celkom nerušene „pracovať“.
Aupark - vchod od sadu. Najlacnejšie a na bezpečné parkovanie úplne nepoužiteľné stojany.
Aupark – vchod od sadu. Najlacnejšie a na bezpečné parkovanie úplne nepoužiteľné stojany.

Avion Shopping Park

Ide o najväčšie nákupné centrum na Slovensku ale s najmenším počtom miest pre bicykle. Presne 0 (slovom nula). Dávnejšie sa tu aspoň nejaké stojany boli, pri rekonštrukcii však zmizli a už sa neobjavili. Návštevníci sú tak nútení použiť rôzne značky, rúry, tyče a pod.

Avion - stredný vchod od parkoviska. Stojan som tu nenašiel, dá sa však improvizovať a použiť reklamný panel.
Avion – stredný vchod od parkoviska. Stojan som tu nenašiel, dá sa však improvizovať a použiť reklamný panel.
Avion - vchod od zastávky MHD. Aj vo februári chodia ľudia do tohto centra na bicykloch, napriek tomu tu stojany chýbajú.
Avion – vchod od zastávky MHD. Aj vo februári chodia ľudia do tohto centra na bicykloch, napriek tomu tu stojany chýbajú.
Avion - južný vchod od parkoviska. Žiadny stojan a bicykel návštevníka zamknutý o dopravnú značku.
Avion – južný vchod od parkoviska. Žiadny stojan a bicykel návštevníka zamknutý o dopravnú značku.
Avion - severný vchod od parkoviska. Žiadny stojan.
Avion – severný vchod od parkoviska. Žiadny stojan.

Bory Mall

Od otvorenia v novembri 2014 zatiaľ žiadne stojany nepribudli. Improvizáciu pri zamykaní bicykla komplikuje fakt, že priestor okolo centra je riešený dizajnovo na úrovni s minimom bariér, ktoré by sa dali využiť na zamknutie bicykla. Podľa našich informácií majú cyklostojany pribudnúť, škoda, že sa nepodarilo nájsť pár stoviek eur na cyklostojany hneď pri otvorení.

Dnes je Bory Malle problém zaparkovať bicykel, stojany tu nie sú. Treba improvizovať.
Dnes je Bory Malle problém zaparkovať bicykel, stojany tu nie sú. Treba improvizovať.
Bory - priestor pred vstupmi je dostatočný na umiestnenie kvalitných stojanov.
Bory – priestor pred vstupmi je dostatočný na umiestnenie kvalitných stojanov.

Centrál

Centrál vsadil na zlé stojany nazývané aj lámače kolies. Tie sú umiestnené v troch lokalitách, dve v blízkosti vchodov a jedna mimo. Väčšina cyklistov parkuje bicykle mimo stojanov o značky a iné vhodné objekty.

Centrál - hlavný vchod so zlými stojanmi. Zákazníci používajú namiesto nich dopravné značky.
Centrál – hlavný vchod so zlými stojanmi. Zákazníci používajú namiesto nich dopravné značky.
Centrál - parkovanie bicyklov pred hlavným vchodom.
Centrál – parkovanie bicyklov pred hlavným vchodom.
Centrál - zlé stojany na zlom mieste. V blízkosti nie je žiadny vchod.
Centrál – zlé stojany na zlom mieste. V blízkosti nie je žiadny vchod.
Pri vchode v pozadí sa nenachádza žiadny stojan, zákazníci tak musia pri zamykaní bicyklov hľadať náhradné riešenia.
Pri vchode v pozadí sa nenachádza žiadny stojan, zákazníci tak musia pri zamykaní bicyklov hľadať náhradné riešenia.
Centrál - vchod od Jelačičovej. Aj tu sú stojany "lámače kolies" prázdne a návštevníci parkujú mimo nich.
Centrál – vchod od Jelačovej. Aj tu sú stojany „lámače kolies“ prázdne a návštevníci parkujú mimo nich.
Centrál - zasnežené "lámače kolies".
Centrál – zasnežené „lámače kolies“.
Centrál - zaparkované bicykle.
Centrál – zaparkované bicykle.

Cubicon

Zaujímavosťou je kryté parkovanie pod strechou. Stojan je však tiež len lámač kolies a hrubšie kolesá do neho nedáte. Našťastie prístrešok má po bokoch madlá, ktoré umožňujú lepšie zamknutie.

Cubicon - kryté parkovanie bicyklov. Samotné stojany však neumožňujú bezpečné zamknutie bicykla, na to lepšie slúžia madlá po stranách prístrešku.
Cubicon – kryté parkovanie bicyklov. Samotné stojany však neumožňujú bezpečné zamknutie bicykla, na to lepšie slúžia madlá po stranách prístrešku.

Eurovea

Veľkolepá architektúra, pekný nábrežný park a … stojany za pár drobných. Pôvodné betónové žľaby (aj najlacnejšia krčma by sa za ne mohla hanbiť) boli dodatočne doplnené čudnými špirálami, ktoré tiež neumožujú poriadne zamknúť rám bicykla (iba improvizovane, zboku). Zo stojanov v nákupnej časti je len jedno miesto v blízkosti vchodu, ostatné sú skôr pre návštevníkov kancelárií a prevádzok na promenáde. Zaujímavosťou je, že takmer všetky stojany sú v zóne, kde je cyklistom vjazd zakázaný. Umiestniť parkovanie áut do zákazu vjazdu by bol tiež dobrý vtip :)

Eurovea - špirálový stojan pri McDonalde. Hrubšie koleso sa do špirály nezmestí, uzamknutie rámu je tiež problém.
Eurovea – špirálový stojan pri McDonalde. Hrubšie koleso sa do špirály nezmestí, uzamknutie rámu je tiež problém.
Eurovea - špirálové cyklostojany s otáznou cieľovou skupinou. Od vchodov či vonkajších sedení sú relatívne ďaleko.
Eurovea – špirálové cyklostojany s otáznou cieľovou skupinou. Od vchodov či vonkajších sedení sú relatívne ďaleko.
Eurovea - pôvodné úplne nevhodné "stojany". Ide o betónový blok s malým očkom, ktorý nespĺňa ani základné predpoklady na bezpečné uzamknutie bicykla.
Eurovea – pôvodné úplne nevhodné „stojany“. Ide o betónový blok s malým očkom, ktorý nespĺňa ani základné predpoklady na bezpečné uzamknutie bicykla.
Eurovea - dvojica špirálových stojanov pri vchode z Pribinovej.
Eurovea – dvojica špirálových stojanov pri vchode z Pribinovej.
Eurovea - vhodne umiestnený cyklostojan v blízkosti vchodu, bohužiaľ však nie najlepšieho typu. Klasické obrátené U by boli výrazne lepšie.
Eurovea – vhodne umiestnený cyklostojan v blízkosti vchodu, bohužiaľ však nie najlepšieho typu. Klasické obrátené U by boli výrazne lepšie.
Eurovea - špirálové stojany pri vstupe do kancelárskej časti.
Eurovea – špirálové stojany pri vstupe do kancelárskej časti.
Eurovea - dvojica stojanov na nábrežnej promenáde.
Eurovea – dvojica stojanov na nábrežnej promenáde.

Polus City Center

Najlepšie stojany má z bratislavských nákupných centier zrejme Polus na Vajnorskej ulici. Ako jediné z centier má pred hlavným vchodom stojany, ku ktorým sa dá uzamknúť aj rám bicykla, nielen koleso. Za zálohu 60 € ponúka centrum aj zapožičanie zámku. Aj tu je však čo zlepšiť Jednak samotné stojany môžu byť ešte o niečo lepšie (tak, aby umožnili uzamknutie bicykla dvoma zámkami v dvoch bodoch). Taktiež chýbajú cyklostojany pred zvýšnými vstupmi do obchodného domu.

Polus - Bike Spot. Najlepšie stojany v rámci bratislavských nákupných centier. Nie je však možné uzamknúť bicykel v dvoch bodoch (ako je to na "obrátených účkach" umiestňovaných mestom), takže aj tu je čo zlepšiť.
Polus – Bike Spot. Najlepšie stojany v rámci bratislavských nákupných centier. Nie je však možné uzamknúť bicykel v dvoch bodoch (ako je to na „obrátených účkach“ umiestňovaných mestom), takže aj tu je čo zlepšiť.
Polus - informácia o možnostiach parkovania bicyklov.
Polus – informácia o možnostiach parkovania bicyklov.
Polus - pred ostatnými vchodmi sa cyklostojany nenachádzajú.
Polus – pred ostatnými vchodmi sa cyklostojany nenachádzajú.

Retro

Pri dvoch vchodoch sú stojany, v blízkosti a pod strechou, bohužiaľ však nevhodné lámače kolies.

Retro - cyklostojan na dobrom mieste (blízko vchodu, pod strechou), avšak nevhodného typu - nie je možné bezpečne uzamknúť rám bicykla.
Retro – cyklostojan na dobrom mieste (blízko vchodu, pod strechou), avšak nevhodného typu – nie je možné bezpečne uzamknúť rám bicykla.
Retro - cyklostojan na dobrom mieste (blízko vchodu, pod strechou), avšak nevhodného typu - nie je možné bezpečne uzamknúť rám bicykla.
Retro – cyklostojan na dobrom mieste (blízko vchodu, pod strechou), avšak nevhodného typu – nie je možné bezpečne uzamknúť rám bicykla.

Shopping Palace

Lámače kolies pre oboma vchodmi do Tesca, pri dvoch vchodoch do južnej časti centra nie je žiadny.

Shopping Palace - vchod do nákupnej galérie je bez cyklostojanu.
Shopping Palace – vchod do nákupnej galérie je bez cyklostojanu.
Shopping Palace - "lámače kolies" pod kamerou pri západnom vchode od veľkého parkoviska.
Shopping Palace – „lámače kolies“ pod kamerou pri západnom vchode od veľkého parkoviska.
Shopping Palace - bicykle zaparkovaný v stojane, ktorý neumožňuje bezpečné uzamknutie rámu bicykla.
Shopping Palace – bicykle zaparkovaný v stojane, ktorý neumožňuje bezpečné uzamknutie rámu bicykla.
Shopping Palace - aj druhý vchod do nákupnej galérie je bez cyklostojanu.
Shopping Palace – aj druhý vchod do nákupnej galérie je bez cyklostojanu.

Ako sa to dá robiť?

V Bratislave začal veľmi dobré stojany pri svojich predajniach umiestňovať Lidl. Chrómované obrátené U nielen dobre vyzerajú ale sú aj plne funkčné. Relatívne malý Lidl v Dúbravke má viac kvalitných cyklostojanov ako hociktoré z omnoho väčších nákupných centier. Mesto Bratislava tiež v posledných rokoch umiestňuje v rámci mesta bezpečné cyklostojany.

Funkčné a dizajnovo príjemné cyklostojany pred Lidlom.
Funkčné a dizajnovo príjemné cyklostojany pred Lidlom.
Kryté parkovanie bicyklov pred nákupným centrom Fisketorvet v Kodani. Foto: Wikipedia

Dúfame, že tento článok bude pre jednotlivé bratislavské nákupné centrá výzvou a podnetom, ako zlepšiť svoje služby pre tých návštevníkov, ktorí prídu nakúpiť na bicykli. Investícia do kvalitných cyklostojanov je pri celkových nákladoch obchodných centier marginálna, no jej realizácia významým gestom, že majú záujem naozaj o všetkých zákazníkov.

Podrobnejšie informácie o tom, ako budovať správne parkovanie pre bicykle, sa nachádza v našom parkovacom manuále.

12 thoughts on “Parkovanie bicyklov pred veľkými nákupnými centrami

  1. usmevne bolo aj to ako Central zvadzal boj s parkovanim motocyklov :)
    osadil znacku pesej zony, aby mu tam neparkovali, co hned vyuzili cyklisti a zamkli si o nu biky :D

  2. A uz sa neda v Auparku parkovat dole v podzemnej garazi pod vezou? Malo to (ma) kapacitu okolo 20 bicyklov a zvycajne to bolo vyuzivane zamestnancami a tymi co to poznali.

    1. Zrejme dá, lenže to je parkovanie určené pre administratívnu časť, nie pre nákupné centrum. Nehovoriac o tom, že navigácia k týmto miestam je nulová.

  3. Kazde centrum by malo mat jedno velke poriadne miesto na bicykle aj s dozorom… Dnes bicykle stoja 5-15tisic.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.