Návrh riešenia križovatky M. R. Štefánika — Björnsonova v Prievidzi

Pred pár dňami bola v TV Prievidza odvysielaná reportáž o vysokej dopravnej nehodovosti na križovatke M. R. Štefánika — Björnsonova. V reportáži zaznelo viacero návrhov riešenia, zavrhnutý bol však jeden z najefektívnejších variantov z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky, kruhová križovatka. Na tomto mieste je pritom technicky aj priestorovo možný bezpečný variant križovatky, ktorý sme navrhli a bližšie opíšeme v tomto článku.

V reportáži okrem iného zaznie, že dôvodom nehodovosti je nepozornosť či nedodržiavanie pravidiel cestnej premávky. Ten hlavný dôvod však podľa nás leží inde – je ním zle navrhnutá križovatka, ktorá ovplyvňuje správanie vodičov a so správnym dizajnom sa zníži aj nehodovosť. Aj Okresný dopravný inšpektorát však mesto vyzval k riešeniu križovatky „vhodnými stavebno-technickými úpravami“, mesto však podľa vyjadrenia stále počíta s úpravou prostredníctvom vodorovného dopravného značenia.

Momentálna podoba problémovej križovatky. Zdroj: Google Maps

Kruhový objazd je uspôsobený lokálnym podmienkam a je rozšírený čiastočne segregovaným cyklopruhom na vonkajšej strane okruhu vzhľadom na potenciál existujúcej infraštruktúry. 

Návrh kruhového objazdu na križovatke M. R. Štefánika — Björnsonova. Autor: Michal Ďurta
  • Polomer centrálneho ostrovčeka a vnútornej strany okruhu pre vozidla nad 12 m je 7,50 m so šírkou okruhu 7,00 m.
  • Polomer vyhradenej zóny pre vozidla nad 12 m a vnútornej strany okruhu pre vozidla do 12 m je 9,30 m so šírkou okruhu 5,20 m.
  • Polomer vonkajšej hrany okruhu pre vozidlá do 12 m a vnútornej hrany cyklo pruhu je 14,50 m so šírkou cyklopruhu 1,50 m.
  • Polomer vonkajšej hrany križovatky je 16,00 m.
  • Spojovacie polomery medzi ramenami križovatky a okruhom sú navrhnuté ako 15,00 m.
Návrh kruhového objazdu na križovatke M. R. Štefánika — Björnsonova. Autor: Michal Ďurta

Vstupné a výstupné vetvy križovatky na ulici M. R. Štefánika sú zredukované na jeden pruh. Vytvárajú priestor vyhradený na parkovanie, zeleň, zastávky MHD, rozšírenie cyklotrás a ich potenciálnu zmenu zo zdieľaného chodníka na segregovaný.

Šírka zeleného pásu na ulici M. R. Štefánika má približne 8 metrov a tvorí sekundárny ostrovček s navrhnutými prechodmi pre chodcov v najkratšom možnom križovaní vozovky a prioritizáciu chodcov so zreteľom na súčasné riešenie existujúcich priechodov. Priechody môžu byť materiálovo odlíšené, bezbariérovosť je braná ako samozrejmosť a navádzajúce elementy pre nevidiacich sú súčasťou.

Modrou farbou je na náčrte možné vidieť cyklopruh a jeho štyri ramená. Táto časť križovatky bude fyzicky a farebne oddelená od zdieľaného chodníka. Pre zvýšenie bezpečnosti bicyklovej dopravy v križovatke je vhodná výmena materiálov v priestoroch medzi vozovkou okružnej križovatky a cyklopruhu z asfaltu na granitové alebo obdobné dláždenie týchto elips v “rohoch” križovatky. Rovnaké dlaždenie je odporúčané pre vyhradnenú zónu vozidlám nad 12 metrov medzi asfaltovým okruhom a centrálnym ostrovčekom. Vzhľadom na limitované priestory na Björnsonovej ulici je sekundárny ostrovček navrhnutý najmä ako usmerňujúci a neodporúča sa vyvýšenie ostrovčeka na výškovú úroveň klasických riešení. Taktiež môže byť zvážený alternatívny bezbariérový materiál.

Pohľad na križovatku z vtáčej perspektívy. Zdroj: Google Maps

V prípade potreby prechodu vozidiel dĺžky 16.50 m (zásobovanie LIDL) sa centrálny ostrovček môže zmenšiť na úkor vyhradenej plochy vozidlám nad 12 m. Ideálne je však v centrálnej mestskej časti prioritizovať kratšie vozidlá zásobovania.

Kruhový objazd zvýši bezpečnosť v danom úseku, dramaticky zredukuje nehodovosť a upokojí dopravu na ulici a v jej blízkosti, čím zvýši komfort rezidentov. Priepustnosť križovatky by nemala mať efekt na plynulosť cestnej premávky, nakoľko je nepravdepodobná intenzita dopravy viac ako 10 000 vozidiel denne. Takisto proximita kruhového objazdu na Bojnickej ceste by nemala mať zhoršený dopad na priepustnosť oboch križovatiek. Pre prepočet reálneho dopadu týchto opatrení odporúčame vykonať dopravný prieskum ulíc, ktoré by mohli byť týmito zmenami ovplyvnené.    

Návrh sme zaslali mestu Prievidza a ponúkli v prípade záujmu ďalšie odporúčania. Veríme, že aj vďaka takýmto návrhom môže z Prievidze čoskoro vzniknúť zdravšie, zelenšie a bezpečnejšie mesto a radi tomu pomôžeme.

One thought on “Návrh riešenia križovatky M. R. Štefánika — Björnsonova v Prievidzi

  1. Som Prievidžan študujúci v bike-friendly Dánsku, ale už počas ZŠ a gymnázia patrilo dochádzanie bicyklom k môjmu životnému štýlu. Dochádzal som od okolia Mestskej plavárne až do Piaristickej školy v centre. Moji rodičia bývajú v tej istej mestskej časti ako daná križovatka. Z hľadiska priestoru a celkovej architektúry ulíc si myslím že sídlisko Píly má rozhodne navíac čo sa týka cyklodopravy, škoda že vedenie mesta Prievidza ešte stále vníma cyklistiku len ako spôsob rekreácie cez víkend. Mrzí ma že jediné čo sa schválilo je pridanie semafórov, a aj to bez priestoru pre cyklistov. Pritom formálne je pred a za križovatkou na ulici M.R. Štefánika zdieľaný chodník pre chodcov a cyklistov (hoc v žalostnom stave), na ktorý by sa dalo nadviazať v tejto križovatke.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.