Bratislava: čo vzniklo v roku 2023

Cyklistická infraštruktúra pribúdala aj v roku 2023, no zrejme málokto by tempo jej výstavby vnímal ako sľubovaný a dlho očakávaný boom. Ani bežiaca projektová príprava sa zatiaľ nepretavila do realizácií stavebne oddelených trás. Niekoľko samostatných trás síce pribudlo, ale väčšinou išlo o vyvolané stavby v rámci výstavby v ich okolí. Mesto samotné zrelizovalo trasu na Vajanského a Rázusovom nábreží, čo bolo síce odvážne riešenie, ale prakticky jediné v takejto kategórii v uplynulom roku.

Samostatné cestičky

O5 Guthaus

Krátky úsek cyklotrasy vznikol pri obytnom dome Guthaus pri Račianskej ulici. Pri jeho výstavbe sa však žiaľ nepodarilo vyriešiť prejazd cez železničnú trať, takže pokračovanie po Pluhovej ulici na Tomášikovu je zatiaľ nemožné.

Cyklotrasa končí pred železničnou traťou.

R27 Pribinova

Pri výstavbe rozšírenia projektu Eurovea na nábreží Dunaja pribudlo asi 900 metrov obojsmernej cestičky pre cyklistov, jednak na Pribinovej ulici a taktiež na jej novovybudovanom predĺžení k Prístavnej. Na Pribinovej nahradila pôvodnú trasu vytvorenú za čias primátora Ftáčnika.

Výstavba prebiehala na prelome rokov 2022/23, otvorenie bolo až v septembri 2023.

Trasa R27 je teda takmer dostavaná, stále však chýba aspoň legalizácia prejazdu okolo SND a napojenie na Šafárikovo námestie a na najznámejšiu cyklotrasu na Slovensku na Vajanského a Rázusovom nábreží.

O2 Rázusovo a Vajanského nábrežie

Iste nebude prehnané tvrdenie, že ide o aktuálne najznámejšiu cyklotrasu na Slovensku, ktorá vzbudila množstvo emócií, nielen negatívnych, ale aj pozitívnych. Napriek tomu je zvolené riešenie z technického hľadiska pomerne bežné v mestách, ktoré dlhodobo zanedbávali rozvoj cyklistickej dopravy a potrebovali spraviť veľký krok vpred v pomerne krátkom čase a lacno.

Trasa vznikla prerozdelením pôvodnej vozovky, priestor pre cyklistov sa redukoval na vonkajšie jazdné pruhy, ktoré sú po novom vyhradené pre nich. V dostatočne širokých miestach cyklistov od motoristov oddeľuje lepený obrubník. V stiesnenejších miestach je vyznačený aspoň ochranný pruh, prípadne pruh pre autobusy a cyklistov.

Trasa vznikala v letných mesiacoch a sprevádzkovaná bola v septembri.

Nábrežná cyklotrasa v poobednej špičke.

R17 Mlynské nivy (Košická – Turčianska)

Nových 400 metrov obojsmernej cyklistickej komunikácie vedie po Mlynských nivách od Košickej po Turčiansku. Výstavba (v rámci projektu bizniscentra Nové Apollo) prebiehala od septembra, trasa bola dokončená v novembri. Bližšie sa jej venujeme v samostatnom článku.

O7 Slnečnice

Na severnej strane Fialovej ulice vznikla na jeseň 300 metrová samostatná obojsmerná cyklistická komunikácia, ktorá sa napája na skôr vybudovanú trasu od ulice Zuzany Chalupovej. Prepojenie na hrádzu vznikne zrejme až pri ďalšej výstavbe (čo je ešte ďaleko). Podobne to bude s opačným smerom, teda s pokračovaním k petržalskej električkovej trati, ten však pribudne zrejme skôr.

S386 Černyševského – Wolkrova

V Petržalke zostaneme aj pri poslednej cyklotrase. V tomto prípade nejde o súčasť hlavnej siete cyklotrás, ale o jednu z vedľajších trás. Uprostred sídliska Dvory 4 vznikla 800 metrov dlhá, väčšinou samostatná obojsmerná cestička pre cyklistov. Na južnej strane je blízko cyklotrasy pri Chorvátskom ramene (avšak bez napojenia), na severnej sa existujúcou lávkou nad železničnou traťou a diaľnicou napája na trasu O3 na severnej strane Einsteinovej ulice. Viac v samostatnom článku.

Zmiešaný pohyb

O3 Einsteinova

V tomto prípade ide skôr o aktualizáciu pôvodného riešenia z 1990. rokov, než o novú trasu. Na chodníku na severnej strane Einsteinovej pribudli zvislé značky, ktoré ju označujú ako cestičku pre chodcov a cyklistov. Od Incheby po električkovú trať sa nachádza aj 5 priechodov, avšak len pre chodcov. Projekt nebol v tomto ohľade dotiahnutý do konca a priechody pre cyklistov chýbajú.

Vyhradené a ochranné pruhy pre cyklistov

Dlhé Diely

K zlepšeniu podmienok pre cyklistov došlo v lete aj v Karlovej Vsi. Na uliciach Molecova a Hany Meličkovej bolo upravené vodorovné značenie a boli vytvorené pruhy pre cyklistov. Dôležitý je najmä pruh v stúpaní, ktorý vytvára pomalšie idúcim cyklistom vlastný priestor, čo zlepšuje prejazd aj pre ľudí v trolejbuse alebo v aute.

Pri stúpaní sú cyklisti chránení parkujúcimi autami.

Mýtna – Vazovova

Krátke predĺženie ochranných pruhov pribudlo aj v križovatke Mýtna – Vazovova.

29. augusta

Pri rekonštrukcii vozovky spojenej s vybudovaním vyvýšeného priechodu boli vyznačené aj ochranné pruhy pre cyklistov od Špitálskej po Poľnú ulicu. S postupom prác sa bude pokračovať ďalej k Dunajskej.

Špitálska

Na časti Špitálskej sa nachádzali vyhradené pruhy pre cyklistov. Tie boli obnovené a doplnené novými ochrannými pruhmi.

Košická

Od Dulovho námestia po Miletičovu bol obnovený povrch vozovky s červeným asfaltom na cyklopruhoch.

Zdroj: Facebook Bratislava – hlavné mesto SR

Štepná

Ochranné pruhy nadväzujúce na skôr vyznačené cyklopruhy na ulici Pri kríži.

Herlianska

Pri zavádzaní parkovacej politiky na Štrkovci bolo zregulované aj parkovanie na tejto nezvyčajne širokej ulici. Vznikli tu dva jednosmerné pruhy pre cyklistov spájajúce Drieňovú ulicu s Ružinovskou. Hlavnou výhradou je neuspokojivý stav povrchu, ktorý nebol pred značením opravený.

Záver

V minuloročnom článku sme písali, že „najbližšie k realizácii sú zrejme cyklotrasy na Mlynských nivách, Hradskej či O4 v Petržalke„. Na Mlynských nivách trasa pribudla, avšak na inom mieste. Pri tej očakávanej (za Bajkalskou) za získava územné rozhodnutie, čo znamená, že stavebné povolenie nebude skôr ako v lete 2024. Cyklotrasa na Hradskej získala stavebné povolenie, je snaha zabezpečiť financovanie jej realizácie z Plánu obnovy. Petržalská trasa O4 je v procese získavania územného rozhodnutia.

Aj na týchto príkladoch vidno, že budovanie „naozajstných“ cyklotrás je zdĺhavé a aj keď ide všetko ako „po masle“, tak trvá roky. V takomto svetle treba vnímať aj užitočnosť „quick wins“, teda rýchlych riešení. Tie umožňujú jednoduchším, rýchlejším a v neposlednom rade lacnejším spôsobom dosiahnuť nie síce ideálne, no aspoň dostatočne dobré riešenie do doby, kým vzniknú stavebne oddelené cyklotrasy. A aj po ich vybudovaní budú mať „namaľované“ cyklotrasy svoje miesto tam, kde bude nehospodárne alebo priestorovo nemožné budovať oddelené trasy.

10 thoughts on “Bratislava: čo vzniklo v roku 2023

  1. Ahojte, prosím pozrite sa aj na zmenu organizácie dopravy na sídlisku Pokrok, kde došlo k zrušeniu cyklo-protismeru na Sibírskej bez adekvátnej náhrady.

      1. cyklopruhy na týchto sídliskových cestách asi nemajú zmysel, ale umožniť cyklistom pohybovať sa po sídlisku, namiesto frekventovaných ciest, je snáď žiadúce.

  2. Priatelia,
    cele tieto aktivity su ciste marketingove aktivity Cyklokoalicie a Matusa Valla financovane motoristami. Ani jeden ani druhy nema ziadne udaje o tom kolko cyklistov kadial v Bratislave prechadza – maluju si farebne kockate kaleraby na papier, len aby sa zviditelnili a mohli cucat. Vsetko co prezentuju je ale robene z penazi motoristov: dan za garaze, poplatky za parkovanie, pokuty za parkovanie atd. atd. Az budu cyklisti prispievat do mestskej kasy tak isto ako motoristi potom bude OK ak sa bude pre nich vytvarat infrastruktura. Cyklotrasa na nabrezi stala 600.000,- EUR ine cyklotrasy dalsie desattisice takze by bolo namieste aby to Vallo a Cyklokoalicia zacvakala.z vlastnych vrecak (alebo optimalne: napr. Vajanskeho odstranili na vlastne naklady). Vodici nie su ovce, aby ich len strihali a dojili !!!

    1. Ivan, vodici su ovce, pretoze slepo dodrzuju status quo kde vacsina cenneho priestoru v mestach je zapratana autami, a cestami. Z hladiska ekonomiky nema tvoj prejazd v aute po nabrezi ziadnu hodnotu, iba stoji stat peniaze, pretoze znecistujes zivotne prostredie, nicis si zdravie a robis ten priestor neprijemnym – namiesto toho na nabrezi moze byt pohyb ludi, restauracie a kaviarne, ktore prinesu peniaze z dani. Ja tiez auto obcas pouzijem, ale nebudem sa snad hadat ked niekto zlepsi verejny priestor.

  3. Namiesto malovania pruhov by ste sa mali zamerat na komplexnejsie trasy mimo vozovky. Aj to slavne nabrezie sa dalo realizovat mimo hlavneho tahu. O tej trapnosti pri River Parku nehovorim radsej, preco tam nie je znaceny pruh? kto zase zaloboval?
    Karlova Ves -> Devin taktiez katastrofa. To ze su tam pomalovane ciary nijako situaciu nezlepsilo. Treba lobovat za povodny plan a hlavne zrusit hlavny dovod zamietnutia prejazdu cez ostrov – polovny revir.

    K vasciemu pouzivaniu bicyklov by urcite prospela aj ich vascia ochrana. Tu zase pomoze jednat s obchodnymi centrami a obchodmi nech su pri stojanoch kamery. Vo vascine pripadov mam dojem ze to robia naschval.

  4. Fajn aspoň že takto. Každopádne však, pokiaľ nebudú k dispozícii tak žiadané a zásadné cyklistické trasy ako od mosta Lanfranconi do Devína a trasa od Lanfranconi na Železnú studničku, tak ani rekreačná, povedzme víkendová cyklistika pre rodiny s deťmi, nebude rásť primerane potenciálu Bratislavy. Tie trasy by mali byť v ich bezpečnom prevedení “vlajkovým loďami” cyklodopravy v meste. Bez ich realizácie je tažké veriť v poctivý zámer komplexného budovania cyklotrás čo i len pre každodenné jazdenie do práce a pod.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.