01. 11. 2013

Výsledky prieskumu o cyklopruhoch popri parkujúcich autách

Pred necelým týždňom sme spravili krátky prieskum o vnímanej a reálnej bezpečnosti cyklopruhov vedúcich popri zaparkovaných autách. Chceli sme ním poukázať  na to, že cyklopruhy nemusia byť umiestnené len vľavo od zaparkovaných áut, ale dá sa to aj opačne. Aj vďaka vám sa to podarilo, a naša zamietnutá pripomienka sa dostala do tzv. rozporového konania, kde budeme môcť prezentovať naše argumenty a veriť, že presvedčíme odborníkov, a do technického predpisu cyklokomunikácie sa dostane aj možnosť viesť cyklopruhy vpravo od pozdĺžneho parkovania. Ak sa tak stane, projektanti budú mať možnosť navhovať bezpečnejšie cyklopruhy dostupnejšie širšiemu spektru cyklistov, vrátane žien, detí, dôchodcov, príležitostných cyklistov…

 

Cyklopruh (A) vpravo alebo (B) vľavo od pozdĺžneho parkovania?
Cyklopruh (A) vpravo alebo (B) vľavo od pozdĺžneho parkovania?

 

Do prieskumu sa zapojilo 180 respondentov, z toho 47 žien (26 %) a 133 mužov (74 %). Až 66 % respondentov bolo vo veku 25 až 35 rokov.

Výsledky sú jednoznačné. V prípade prvej otázky – vnímanej bezpečnosti – 96 % respondentov si myslí, že bezpečnejšie sú (A) cyklopruhy vpravo od pozdĺžne zaparkovaných áut. Na druhú otázku – preferencia trasy – 94 % (169 zo 180) by preferovalo trasu A. Na tretiu otázku – jazda v cyklopruhu s 10-ročným dieťaťom na bicykli – 98 % preferuje riešenie A. Tu bol rozdiel najväčší. To dokazuje, že segregácia cyklistov od motorových vozidiel je veľmi dôležitá. Kvalitné a bezpečné cyklotrasy pritiahnu oveľa viac cyklistov ako pár piktogramov v jazdnom pruhu. Vo štvrtej otázke sa 97 %  respondentov vyjadrilo, že by boli radšej ak by ich 15-ročné dieťa jazdilo v cyklopruhoch vpravo od pozdĺžne zaparkovaných automobilov (t.j. riešenie A).

Zhrnutie výsledkov a grafy nájdete tu: kompletné výsledky prieskumu.

7 thoughts on “Výsledky prieskumu o cyklopruhoch popri parkujúcich autách

  1. Dobra aktivita. Logicke myslenie, common sense = moznost A.
    Ide pri B o zivot, ak z auta napr. vychadza nepozorny pasazier smerom nalavo, ohrozeny cycklista moze v laku vojst pod kolesa aut.

    1. Vdaka za podporu. Existuju aj miesta kde je lepsia moznost B, hlavne ak je prilis vela odbociek, ale pokial su dlhsie useky je bezpecnejsie vedienie ako v priklade A. Nasim cielom je aby sa to dostalo to technickych podmienok, aby z toho mohli prijektanti vychadzat… lebo doteraz ich taketo riesenie vobec nenapadlo, hoci v zahranici znie uspechy.

      1. ten kdo to vymejsli asi nikdy nebyl v holandsku tam jsou obe moznosti ale jak rikas jak kdy se to hodí jenom u nas se nemysli hlavou ale pr… :-)

        1. V Europe to ale nevolaju cyklopruhy ako v USA ale cesticka pre cyklistov a je to vacsinou na zvysenom chodniku. Rozdiel v rieseni z USA je, ze sa vyuzije existujuca siroka vozovka, ktora sa zuzi aby mohli byt cyklisti segregovane.

    2. Párkrát sa mi stalo a nebolo to na cyklopruhu , ale v bežnej premávke , že za otvorili dvere zaparkovaného auta mne , ako cyklistovi rovno pred kolesom … Ak by som bol v aute , ten človek nemá nie len dvere , ale aj ruku … ale na bicykli ide o život cyklistovi . Tí v autách si neuvedomujú , že bicykel môže mať v pohode rýchlosť 25 – 30 km/h , a to nie len športový .

      1. Aj cyklopruhy vlavo od parkujucich aut mozu byt bezpecne, ak je doorzone nejakym sposobom vyznacena (napr. srafovanim – vid priklad z USA), lenze u nas to tak nie je a auta parkuju namiesto pri obrubniku na kraji cyklopruhu (lebo vodici su lamy a nevedia zaparkovat), vid Spitalska1 a Spitalska2

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.