07. 01. 2024

Nová cyklotrasa cez Dvory 4

Koncom roka 2023 pribudla na bratislavskom sídlisku Dvory 4 nová samostatná cyklotrasa. Vedie od lávky nad diaľnicou D2 a Einsteinovou ulicou stredom sídliska až po Vlastenecké námestie. Je súčasťou siete vedľajších cyklotrás a v petržalskej koncepcii má označenie 13, resp. S386. Jej úlohou je vytvorenie bezpečného napojenia na (budúce) hlavné trasy. V tomto prípade na trasu O3 po Einsteinovej a trasy R18/R38 popri električkovej trati a Chorvátskom ramene. Toto severojužné spojenie má byť v budúcnosti doplnené západovýchodným po Pifflovej a Farského.

Cyklisti idú v celej dĺžke mimo motorovej dopravy. Na niektorých miestach boli existujúce široké chodníky rozdelené na pás pre chodcov a pás pre cyklistov. V iných častiach bola na menej frekventovaných chodníkoch povolená jazda cyklistov. Na zvyšku bola vybudovaná novostavba cyklotrasy.

Trasa je riešená dosť minimalisticky, väčšinou ide o pôvodné chodníky bez akejkoľvek opravy povrchu. Ak by sa preasfaltoval celý úsek červeným asfaltom, výsledný efekt by bol omnoho lepší. Zlepšila by sa jednak kvalita prejazdu (pôvodný asfalt či betón je miestami v dosť zúfalom stave), ale tiež rozoznateľnosť trasy: v praxi sa stáva, že chodci chodia po časti pre cyklistov. Jednak asi zo zvyku, ale tiež aj kvôli tomu, že zvislé značky (našťastie) nie sú na každom križujúcom chodníku a bez nich nie je jasné, že ide o cyklotrasu.

S preasfaltovaním súvisí aj úprava križovaní. Tie sú len namaľované, bez prvkov upokojenia dopravy. Priechody cez sídliskové komunikácie mohli byť vyvýšené, križovania vjazdov na parkoviská mohli byť v ideálnom prípade riešené ako kontinuálne cyklistické cestičky/chodníky (autom by sa prechádzalo cez cyklotrasu a nie bicyklom cez vozovku).

Samotné trasovanie je pomerne akceptovateľné, snáď s výhradou k strednej časti okolo parčíka, kde cyklotrasa vedie okolo neprehľadného rohu. Posun do novej polohy diagonálne cez park by tento problém odstránilo a zároveň o niečo trasu skrátilo, bez ovplyvnenia funkcie parku.

Napriek uvedenému je dobre, že táto cyklotrasa vznikla. Okrem prístupu na nadradené trasy zabezpečuje aj miestnu obsluhu. Nachádzajú sa pri nej školy, športové zariadenia či obchody.

Nižšie nasledujú komentované fotografie trasy a video z prejazdu.

Severný začiatok trasy neďaleko lávky nad diaľnicou. Cesta vpravo je jednosmerná, pre cyklistov je povolená aj jazda v protismere.
Pri Černyševského vznikla trasa len doplnením zvislých značiek, bez akýchkoľvek opráv chodníka.
Novostavba cyklistickej komunikácie na Mánesovom námestí.
Pribudli aj dva cyklopriechody cez sídliskové ulice.
Na tomto obrázku vidno minimalizmus projektu. Priechod je vyznačený na existujúcom chodníku (s vymeneným asfaltom), pôvodné obrubníky zostali na svojom mieste, doplnená bola hmatná dlažba.
Minimalizmus, časť 2: Vpravo vyvýšený priechod pre chodcov cez vjazd na parkovisko vybudovaný niekedy v 90. rokoch. Cyklopriechod bol vyznačený v úrovni vozovky, cez pôvodný a dnes už porušený povrch.
Križovanie druhého vjazdu na parkovisko je prakticky kópiou prvého.
V ďalšej časti vedie pás pre cyklistov o niečo vyššie, než chodník. Zvyčajné je skôr opačné výškové oddelenie, hoci tu to nevyzerá na zámer, skôr na to, že „to tak vyšlo“.
Detail stavu chodníka a výškového oddelenia.
Parkovacie miesta si vynútili zmiešaný pohyb na krátkom úseku. Otázne je, či sa toto miesto naozaj nedalo vyriešiť inak.
Rozčlenený pôvodný chodník vytvára potenciálne nebezpečné miesto, peší ťah vedie spoza neprehľadného rohu.
Cyklotrasa obchádza tento parčík. Ak by viedla v novej polohe približne diagonálne (v smere fotografie), neprehľadné miesto by sa tým eliminovalo.
Kuriózne riešenie: vonkajšia hrana cyklotrasy je tvorená oblúkom, vnútorná pravým uhlom.
Smerom na Vlastenecké námestie trasa prechádza na polovicu promenády, ktorá je bližšie k školskému a športovému areálu.
Ukončenie trasy pred Vlasteneckým námestím.
Neupravená poloha stĺpikov, vzdialenejšie sú príliš blízko na prejazd s nákladným bicykom alebo prívesným vozíkom.
Prepojenie na existujúcu trasu pri ramene by malo pribudnúť pri úprave komunikácií v súvislosti s výstavbou električkovej trate.

Video z prejazdu

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.