Ako je popísané v článku Mohli sme mať prvú bezpečnú cyklotrasu holandského typu – v Lamači, dali sme si spracovať projekt cyklotrasy na ulici Podháj v Lamači. Išlo o doteraz najkomplexnejšie spracovnú projektovú dokumentáciu, ktorú sme dobrovoľne a zadarmo pre mesto pripravili (ďakujeme všetkým za finančnú podporu 2% a darov na našu činnosť!). Ulica Podháj bola naprojektovaná veľmi veľkoryso, keďže panelové sídlisko v Lamači malo byť oveľa väčšie.
Pozreli sme sa aj na to, ako to vyzerá na ulici ráno pred školou. Takzvané „mamataxi“, teda dovoz detí autom priamo ku škole, má významný dopad na bezpečnosť cestnej premávky v lokalite. Preto sme navrhli opatrenia, ktoré znižujú riziká zranenia a smrti, ako aj priestor na legálne otáčanie motorových vozidiel, ktoré doviezli svoje ratolesti do školy a následne sa otáčali cez dvojitú plnú čiaru. Podnety sme získali od obyvateľov i priamo od starostu.
Video bolo 4x zrýchlené a ukazuje nebezpečné manévre rodičov dovážajúcich deti do školy autom (mamataxi).
Chránené cyklopruhy
Prvým pilierom nášho návrhu je vedenie cyklistov v chránených cyklopruhoch. Tie sú fyzicky alebo výrazným bezpečnostným odstupm oddelené od bežných „autopruhov“. Na Slovensku sú takéto pruhy napr. v Galante. My sme ich navrhli oveľa veľkorysejšie a bezpečnejšie. Chránené cyklopruhy sme v súlade s príslušným technickým predpisom TP085 Navrhovanie cyklistickej infraštruktúry navrhli vpravo od zaparkovaných áut, t.j. človek na bicykli ide (s výnimkou križovatiek) úplne mimo motorovej premávky. V prípade, že na ulici nie je parkovací pruh, cyklista je od autopruhu oddelený širokým dopravným tieňom („šrafovanie“), väčšinou 0,75 až 1,75 m. Do tohto priestoru je možné umiestniť napr. stĺpiky alebo iné fyzické zábrany, ktoré ešte zvýšia bezpečnosť ľudí na bicykloch. Viac o tomto koncepte sme písali v článku pred niekoľkými rokmi.
Holandské križovatky
Druhým pilierom je holandský dizajn križovatiek. V jednoduchom videu si ukážeme ako to funguje.
Cyklisti sú chránení ostrovčekom v každom rohu križovatky, ľavé odbočenie cyklistu sa robí výrazne jednoduchšie a prvé odbočenia sú úplne bez kolízií s motorovou dopravou. Keďže na Podháji sa len asfaltovalo (a nie riešila doprava komplexne aj so stavebnými úpravami), navrhli sme preto nízkonákladové a dočasné riešenia na vysokej úrovni bezpečnosti. Bolo by samozrejme lepšie, ak by križovatka holandského typu bola v Bratislave vybudovaná, ale minimálne ako pilotný projekt je aj farba a zopár zábran ako náhrada rohových ostrovčekov dobré :)
Detaily, ktoré robia rozdiel
Dva hlavné princípy cyklotrasy na Podháji popísané vyššie (chránené cyklopruhy a holandské križovatky) v projekte Magistrátu nenájdete. Ale veľa robia aj detaily, ktoré menia správanie ľudí v priestore. Niektoré prišli na základe spätnej väzby, niektoré sme zakomponovali vďaka vlastnému pozorovaniu a analýze správania sa účastníkov cestnej premávky. Niektorými sme dokonca inšpirovali aj mesto a zakompovalo ich.
Otáčanie i drop-off zóna
Drop-off zóna – umožní krátkodobo legálne zastaviť vodičovi motorového vozidla na mieste na to určenom, na naloženie/vyloženie osôb alebo tovaru, v tomto prípade najmä žiakov školy ráno a poobede. Cez deň slúži zásobovaniu alebo taxíkom. Ide o prvok Žltná kľukatá čiara, ktorá vyjadruje zákaz státia (nie však krátkodobého zastavenia).
Otočisko – umožno legálne otočenie vodičov na mieste, kde bola doteraz dvojitá plná čiara.
Napojenia a odbočenia všetkými smermi, zastávka MHD i stojisko pre kontajnery
Nepriame ľavé odbočenie – umožní cyklistovi odbočiť doľava bez toho, aby sa musel zaradiť do ľavého pruhu k stredu vozovky (t.j. medzi autá). Takéto odbočenie je výrazne bezpečnejšie a prístupnejšie aj pre ľudí, čo si s bicyklom netrúfnu jazdiť v premávke s autami.
Zastávka MHD – zastávka bola predĺžená na 31 m čo umožní zastavovanie dvoch autobusov (kĺbový aj krátky) za sebou. Pri vjazde na zastávku má vodič autobusu výborný rozhľad na prechádzajúcich cyklistoch. Počas stánia na zastávke majú vodiči autobusov prehľad o prichádzajúcich cyklistoch v spätnom zrkadle. Cyklista i šofér musí umožniť výjazd vozidla MHD zo zastávky, čo je cyklistom zdôraznené trojuholníkom „daj prednosť v jazde“.
Umiestnenie kontajnerov – keďže parkovacie kapacity na Podháji sú na bratislavské pomery nadštandardné, s množstvom voľných miest v nočných i denných hodinách, mali sme možnosť zakomponovať do projektu aj stojisko na kontajnery.
Projektová dokumentácia na stiahnutie
Projektová dokumentácia putovala neoficiálne na pripomienkovanie vo fyzickej (papierovej) i elektronickej podobe mestu (niekoľkým oddeleniam), DPB, MČ Lamač, (aj bývalým) pracovníkom KDI, ktorí voľakedy rozhodovali o dopravnom značení v Bratislave a stretla sa s pozitívnou odozvou. Spätná väzba „zvonku“ bola nesmierne dôležitá a okrem posledných pripomienok z druhého júlového týždňa, keď už malo mesto schválený vlastný horší variant cyklotrasy, boli všetky pripomienky zapracované.
Podhaj_v5 (1,5 MB / PDF)
Pripomienka, ktorá nebola zapracovaná, a projekt preto nie je dokonalý, sa týka vyústenia cyklotrasy pred Hodonínskou. Aktuálne zvažujeme dve alternatívy tak, aby bolo jasné, kto má v križovaní pruhov prednosť.
Už sa maľuje zlé riešenie
V týchto dnoch prebieha maľovanie vodorovného dopravného značenia na ulici Podháj so zlými a nebezpečnými cyklopruhmi, križovatkami ktorými prejdete len priamo a cyklotrasami prerušenými v priestore zastávky MHD, hoci priestoru je tam až priveľa.
Záver
Chránená cyklotrasa holandského typu je inšpirovaná mojou májovou cestou do Holandska. Tú čiastočne financovala Holandská ambasáda na Slovensku pre zástupcov z juhovýchodnej a strednej Európy, ktorí môžu ovplyvniť podporu cyklistickej dopravy v krajine.
P.S.: Náklady na letenky do Holandska boli hradené z mojich súkromných zdrojov. (Peter Netri / člen výkonnej rady)
3 thoughts on “Návrh cyklotrasy na ulici Podháj”