Na poslednej Komisii pre cyklistickú a pešiu dopravu sa prerokovával aj návrh na doplnenie povinného vyjadrovania sa k pešej, cyklistickej a verejnej doprave pri vydávaní záväzných stanovísk mesta k dopravným stavbám.
Ide dôležitý dokument, ktorý by mal eliminovať ignorovanie potrieb chodcov a cyklistov v dopravných stavbách, ako sa dialo v minulosti a vlastne deje aj dnes.
Pre lepší obraz sme spracovali zoznam miest, ktoré sa v nedávnej minulosti prestavovali a nebol na nich vyriešený pohyb cyklistov, prípadne je riešenie zlé, napriek tomu, že ležia na hlavných cyklistických trasách.
Medzinárodná dunajská cesta
1. zjednosmernenie Viedenskej v roku 2009
Vajnorská cesta
2. Výstavba protipovodňovej ochrany medzi Mostom SNP a Slovenským národným múzeom
Rekonštruovaná promenáda ale bez vybudovania cyklotrasy, cyklisti tu jazdia pomedzi chodcov, keďže tam ich prirodzene vedie už existujúca trasa od PKO.
3. Dostojevského rad
4. Karadžičova
5. Plánovaná prestavba križovatky Mlynské nivy – Karadžičova
6. Prestavba križovatky Vajnorská – Odbojárov
Pridaný druhý jazdný pruh pre autá, cyklopruh nie.
7.Vajnorská pri Polus City Center
Pri výstavbe centra nebola predĺžená pôvodná cyklocestička po východnej strane ulice.
8. Prestavba križovatky Rožňavská – Vajnorská
Pri výstavbe Shopping Palace bola vybudovaná rozsiahla križovatka, na cyklistov sa zabudlo.
Zväčšiť mapu
9. Výstavba nadjazdu do Vajnor nad Cestou na Senec
Vybudovaná nová mimoúrovňová križovatka, nevyriešila však bezpečnú jazdu cyklistov do Vajnor.
Zväčšiť mapu
10. Kruhový objazd vo Vajnoroch
V zahraničí je bežné na podobne zaťažených križovatkách budovať samostatnú cyklocestičku. Tu sa to nestalo, napriek tomu, že križovatka bola postavená dvakrát (najskôr ako priesečná a o krátky čas prerobená na kruhovú).
Zväčšiť mapu
11. Svetelné križovatky vo Vajnoroch
Karpatská cesta
12. Výstavba diaľnice D2 v Mlynskej doline
Zrejme plánovaný cyklochodník popri ZOO dodnes nie je označený príslušným značením, jeho povrch je v zlom stave, napriek krátkej dobe od výstavby. Absolútne nebol doriešený prejazd cez križovatku so Slávičím údolím.
Zväčšiť mapu
13. Kaufland v Mlynskej doline
14. Patrónka
V križovatke prebehlo viacero rekonštrukcií a stavieb (rozšírenie vstupu z Brnianskej na šesť pruhov, betónový povrch, najnovšie trolejbusová trať). Napriek tomu sa nepodarilo vytvoriť cyklopriechod z Mlynskej doliny k Partizánskej lúke. Aj rodičia s deťmi tak musia chodiť buď po chodníku a nosiť bicykle po schodoch, alebo ísť po frekventovanej ceste.
Zväčšiť mapu
Dúbravská trasa
15. Presun prístrešku na zastávke MHD Botanická do cyklotrasy
16. Svetelná križovatka Sch. Trnavského – Harmincova
Pri výstavbe nebol vybudovaný cyklopriechod
17. Svetelná križovatka Sch. Trnavského – Alexyho
Pri výstavbe nebol vybudovaný cyklopriechod
18. Svetelná križovatka Saratovská – Drobného
Pri výstavbe nebol vybudovaný cyklopriechod
19. Križovatka pri Tescu Dúbravka
Pri výstavbe nebol vybudovaný cyklopriechod ani súvisiaca cyklotrasa.
20. Diaľnica D2 ponad ulicu Polianky bez cyklopriechodu
21. Kaufland Dúbravka
22. Dúbravská cesta
Masívna výstavba kancelárskych budov, cyklotrasa sa nebuduje.
Lamačská trasa
23. Navrhovaná svetelne riadená križovatka Hodonínska – Vrančovičova
Chýba segregovaná cyklotrasa.
24. Križovatke pri Krematóriu
Chýba riešenie pre cyklistov aj zárodok segregovanej cyklotrasy vrátane cyklopriechodu.
25. Kruhový objazd v Záhorskej Bystrici
Račianska trasa
26. Výstavba svetelnej križovatky pri ŽST Predmestie
Ružinovská trasa
27. Zaniknutá cyklotrasa cez Páričkovu
Na Páričkovej ulici existovala cyklotrasa na severnej strane vozovky. Neobnovovaním značenia postupne zanikla, čím sa stal prejazd touto ulicou nelegálny.
28. Trenčianska
Kvôli nedoriešeniu križovatiek je cyklotrasa neprejazdná, jazde bránia zábradlia.
Zväčšiť mapu
29. Ružinovská – Tomášikova
Na križovatke je svetelnej signalizácii aj pre cyklistov, vodorovné a zvislé značenie tomu však nezodpovedá. Okrem toho sú tu veľmi malé ostrovčeky, ktoré sú nedostačujúce pre väčšie množstvo cyklistov.
30. Plán rekonštrukcie priecestia na Ivanskej ceste
Nepočíta s cyklotrasou.
31. Výstavba Avionu
Nielenže nebola realizovaná kvalitná nová segrevaná cyklotrasa, ale dokonca zanikla dovtedy existujúca.
32. Výstavba diaľnice D1 a nadjazdu na Ivanskej ceste
Nielenže nebola realizovaná kvalitná nová segrevaná cyklotrasa, ale dokonca zanikla dovtedy existujúca.
33. Úprava ciest pri letisku
Nezohľadnení cyklisti, nerealizovaná cyklotrasa.
35. Dvojkrížna
Cyklotrasa s chýbajúcimi cyklopriechodmi
36. Košická
Ulica rozšírená až na 9 pruhov, bez akejkoľvek cykloinfraštruktúry.
Zväčšiť mapu
37. pešia zóna pred zimným štadiónom na Odbojárov
Ružinovská tangenta
38. Križovatka pri Lakeside Office Park
Pri rekonštrukcii nebola vytvorená cyklotrasa.
39. Križovatky pri Koloseu a Slovenskej sporiteľni
Pri rekonštrukcii nebola vytvorená cyklotrasa.
40. Križovatka Tomášikovej so Seberíniho
Pri rekonštrukcii nebola vytvorená cyklotrasa.
41. Rozširovanie križovatky Slovnaftská – Svornosti
Nebola spravená príprava (cyklopriechod) na cyklotrasu po Slovnaftskej a Kazanskej.
42. Rozširovanie križovatky Mramorová – Svornosti
Starohájska trasa
43. Svetelná križovatka Kutlíkova – Romanova
Centrum
44. Kapucínska
Nie je povolený prejazd pešou zónou, tento problém nie je dodnes doriešený!
45. Prokopa Veľkého
Nie je povolená protismerná jazda cyklistov, pri výstavbe trolejbusovej trate sa nespravili potrebné úpravy.
46. Poľná – Karadžičova
Nová svetelná križovatka, chýba riešenie pre cyklistov idúcich z Poľnej.
čo sa týka Lamačskej trasy, myslím, že tam by sa mohol uviesť celý úsek od Patrónky až do Lamača. Nikde po žiadnej cyklistickej infraštruktúre ani stopy. Niektoré miesta /najmä smer do mesta- prípoj z diaľnice na lamačskú cestu pri tescu/ alebo obchádzanie frekventovaných autobusových zastávok je každodennou superdávkou adrenalínu… určite jeden z najnebezpečnejších úsekov pre cyklistov v Bratislave…
V článku som sa zameral len na tzv. hlavné mestské trasy, ktoré sú uvedené v územnom pláne. Túto sieť (ktorá je nedostatočná) by mali dopĺňať vedľajšie, Lamač, Karlova Ves, či Dúbravka však takéto dokumenty nemajú vypracované. Samozrejme, dobrý dopravný inžinier, či projektant by sa cyklistickou dopravou mal zaoberať aj bez existencie predpísaných trás podľa jednoduchého kritéria: prejde tadeto cyklista bezpečne a plynule?
Lamačská cyklistická trasa nevedie po Lamačskej ceste ale popri železničnej trati cca takto: https://maps.google.com/maps?saddr=Hodon%C3%ADnska%2Fceste+2&daddr=48.2034791,17.0447619+to:48.1862182,17.0527722+to:48.175521,17.072219+to:K+%C5%BDeleznej+studienke&hl=sk&ie=UTF8&ll=48.190123,17.056961&spn=0.053901,0.091667&sll=48.200422,17.053699&sspn=0.026945,0.045834&geocode=FfKq3wIdrv4DAQ%3BFdeG3wIdGRUEASlj1ASY54xsRzEglub1vFnr2A%3BFWpD3wIdZDQEASmH_QgUjIxsRzFeA0qy5aG51A%3BFaEZ3wIdW4AEASmvn9dLcIxsRzEQXGASkI6JqA%3BFQP_3gIdupQEAQ&dirflg=w&mra=dpe&mrsp=1&sz=14&via=1,2,3&t=m&z=13
V základnej sieti je prepojenie Lamača a Dúbravky je navrhnuté len jedno – zatiaľ neexistujúcou spojnicou Podhája a Dúbravčickej. Táto cesta pritom ešte dlhé roky existovať nebude. Aj preto si sieť cyklotrás zaslúži aktualizáciu.
super ďakujem za odpoveď. takže túto cyklotrasu treba pripomienkovať na mestskej časti, správne? budem teda tak robiť..
čo sa týka tamtoho „cyklochodníka“, dovolím si ho radšej nekomentovať, stačí sa po ňom previesť raz, ideálne v noci…
Podľa správnosti treba žiadať od mestskej časti, aby mala koncepciu cyklistickej dopravy na svojom území, tak to predpokladá súčasný systém. Podľa mňa je to však nezmysel, najmä malé mestské časti to nikdy nespravia. Najlepšie riešenie je mať spracovaný generel dopravy vrátane cyklistickej pre celé mesto, kde by boli navrhnuté dobré trasy. A následne tlačiť na mesto a mestské časti. Z praktického hľadiska zostáva tá mestská časť, aby cyklistickú dopravu začali vnímať ako prioritu.
„Cyklochodník“, alebo skôr plánovanú cyklotrasu, keďže reálne tam žiadna nie je, dobre poznám, pravidelne tade jazdím z Lamača do práce. Používam aj za tmy v mesiacoch, keď je skôr tma. Súhlasím, že tá trasa nie je vhodná pre každého, obzvlášť pre ženy (kopec, odľahlé prostredie, divné živly pri Tescu). V noci jazdím po Lamačskej, je prázna a je to výrazne rýchlejšie.
Nuž, zoznam na zaplakanie… aj Mikušova (ne)prácička…
ma zmysel prerabat tristvrte mesta preto, aby 0.1% jeho obyvatelov mohlo jazdit na bicigli vsade? dost co teraz ohrozujete chodcov a jazdite na cervenu.
Má zmysel stavať šiesty most cez poniže Slovnaftu, keď po tej trase teraz jazdí 0 áut? Podľa takéhoto kritéria by to zmysel nemalo. Podobne je to cyklotrasami Keď sa budú stavať dobré cyklotrasy, cyklisti ich začnú používať a pribudnú aj noví. Výsledkom bude lepšia jazda autom, pre tých čo ísť autom potrebujú a väčší pocit bezpečnosti pre chodcov, keďže aj tí cyklisti, ktorí sa boja dnes ísť po ceste, budú mať bezpečnú a najmä lepšiu alternatívu. (Jazda cyklistov po chodníkoch je najmä dôsledkom nebudovania cyklistickej infraštruktúry.) Potom zostane už len terajšie nebezpečenstvo, že chodca na chodníku zrazí auto, ako sa už veľa krát stalo, dokonca v pešej zóne aj so smrteľnými následkami.
Čiže zmysel budovať cykloinfraštruktúru má. Ale je ekonomický nezmysel prerábať dodatočne trištvrte mesta – o tom hovorí aj tento článok. Práve preto treba myslieť na cyklistov hneď, keď pri vhodnom riešení nemusia vznikať dokonca žiadne dodatočné náklady. A nie robiť dodatočné drahé a nedobré úpravy.
je fajn mať sumár, pre šéfa diskusií tu opäť pripomínam to, čo som už niekoľkokrát napísal:
1. celkové myslenie v BA je zvrátené viď komentár tu hore,
2. bez normálnych ľudí , ktorí to tu budú viesť ,… ,
riešenie:
a.) nový generel BA , zohľadňujúci dnešný stav a jeho postupná logická zmena,
b.) mesto je komunitný obvod – symbióza všetkých,
c.) doprava je len časť celku,
d.) každá nová cesta natiahne do územia autá,
e.) mentalita ľudí v BA je divná a zároveň logická, ak nefunguje systémovo dobre , núti k dnešnému spôsobu myslenia,
f.)pripravovaný systém parkovania nasranosť ešte zvýši a dôjde k opačnému efektu,
g.)Ftáčnik výrokom o riedkom osídlení má asi riedke myslenie, lebo v prvom rade sa treba pozrieť na jednotlivé mestské funkcionality a okrajové časti,
h.) a môžme pokračovať a končí to mentálnou prostitúciou zodpovedných a nefungujúcim štátom a to je výsledok.
Asta la vista Chuck Norris Bridge
Cyklodoprava nie je riesena a ak tak amatersky a nekoncepcne. Napriklad namalovane dve ciary pod Mostom SNP (spojnica Zidovskej ulice) a v smere na namestie je to vyustenie spravene tak ze tam niekoho zrazim lebo cyklista vyleti z rohu…
Problemom je aj sucastna cestna siet. Vsak to je otras. Absolutne sa neopravuju cesty, su v dezolatnom stave, ani sa jednoducho nelepia. Kazdy na to serie a Ftacnik sa usmieva do kamery ako ludoop. A obyvatelstvu je to jedno…
Zdravim,
snazim sa najst nejaky clanok o buducej cyklotrase medzi Karlovou Vsou a Devinom. Existuje nejaka studia s moznym trasovanim, nakladmi a terminom dokoncenia? Diky.
Cosi som nasiel, ale neviem, ci je to aktualne. Spomina sa tam Sihot.. http://pr.bratislava.sk/liferay/web/doprava/diskusne-skupiny/-/message_boards/message/2126164#_19_message_2126164
Zatial nie, studiu si nechava mesto pripravovat cez sutaz. Sihot je vylucena.