Na webe participatívneho rozpočtu mesta pribudol oficiálny návrh riešenia križovatky Trenčianska x Ružová dolina. Križovatka by mala podľa neho vyzerať nasledovne:
Oproti súčasnosti, keď je prejazd cyklistov znemožnený zábradlím, ide určite o zlepšenie. Sme radi, že sa neuvažovalo so svetelnou križovatkou, ktorá by okrem vyššej ceny aj zdržovala všetkých účastníkov cestnej premávky a obzvlášť MHD na hlavnej ceste.
Nemyslíme si však, že daný návrh plne využíva všetky možnosti, ktoré priestor dáva. Konkrétne neriešené alebo vytvorené problémy vidíme najmä v nasledovnom.
- V súčasnosti je cyklista, ktorý ide po vozovke (keďže cyklotrasa prejazdná nie je), na križovatke Trenčianska x Ružová dolina na hlavnej ceste. Na cyklotrase tak, ako je navrhnutá, bude musieť cyklista naopak dávať prednosť vozidlám a to dokonca idúcim zo štyroch smerov: 2x ľavé odbočenie Trenčianska – Ružová dolina (od Miletičovej aj od Bajkalskej, 2x priamy prejazd Ružovou dolinou (z oboch smerov). Okrem toho je dosť možné, že vozidlá v križovatke budú odbočovať aj vľavo z Ružovej doliny na Trenčiansku (podľa značenia to nie je povolené, ale stavebné riešenie to umožňuje), čím sa zvýši počet križovaných smerov na 6. Riešenie navrhnuté Cyklokoalíciou nemalo v tomto mieste žiadny kolízny bod, križovanie sa realizovalo otočením do protismeru pred a za križovatkou s prednosťou cyklistov a len s križovaním jedného (max. dvoch) smerov.
- Vozidlá križujúce cyklistický priechod musia dávať prednosť vozidlám idúcim po Trenčianskej. Jediný priestor na vyčkávanie (obzvlášť pri priamom prejazde Ružovou dolinou) je len na priechode pre cyklistov. Tieto vozidlá tak budú cyklopriechod zrejme dosť často blokovať.
- Zvislé značenie prikazuje cyklistom v križovatke priamy smer. Cyklista, ktorý chce odbočiť z cyklotrasy napr. ku Katastrálnemu úradu, tak nebude môcť spraviť legálne. Pritom však zostáva zachovaná priesečná križovatka, v ktorej toto odbočenie fyzicky možné bude (a ten istý pohyb budú vykonávať aj motorové vozidlá). Nevidíme preto dôvod na vymedzenie prikázaného smeru, obzvlášť keď majú cyklisti ešte zdôraznenú povinnosť dať prednosť v jazde.
Z uvedených dôvodov stále vnímame ako koncepčne vhodnejšie riešenie náš návrh riešenia danej križovatky.
Dajte Magistrátu vedieť, ktorý návrh sa vám pozdáva viac a či sa vám zdá blokovanie odbočenia cyklistov do Ružovej doliny rozumné: sluzbyobcanom@bratislava.sk.
One thought on “Návrh riešenia križovatky Trenčianska x Ružová dolina”