V tomto článku prinášame prehľad nových a zaniknutých cyklotrás v roku 2017.
Realizácie
Magistrát – Len dokončenie Historického okruhu
Podľa informácií z apríla 2017 mali v roku 2017 pribudnúť štyri trasy realizované mestom. Z nich sa podarilo dokončiť len trasu O1 (Historický okruh).
Napriek tomu, že nejde o žiadne nové metre cestičiek pre cyklistov, ale len o zmeny organizácie dopravy bez stavebných úprav (cyklopruhy, legalizácie vjazdov a prejazdov ulicami), ide o dôležitú trasu, ktorá umožní legálne a bezpečne obísť pešiu zónu zo všetkých strán.
Smutné je, že mesto bolo minulý rok schopné realizovať len toto jediné „mäkké“ riešenie. Rok 2017 teda znamená najmenší pokrok v rozvoji siete cyklotrás za posledné roky.
Zvyšné avizované cyklotrasy – R33 vo vihohradoch medzi Peknou cestou a Alstrovou, R48 na Nám. hraničiarov a Starohájskej, či ani len kratučký úsek R35 na Rožňavskej v roku 2017 nevznikli.
Mestské časti
Na R14 pribudol cyklopruh v klesaní z vajnorského nadjazdu, čím doplnil pruh hore z roku 2016.
V MČ Vajnory bola vo výstavbe aj lávka cez Šúrsky kanál a trasa na ulici Pri starom letisku, ktoré boli otvorené v roku 2018.
V Novom Meste boli vyznačené viaceré protismery pre cyklistov vo vedľajších uličkách.
V roku 2017 očakávaná stavba lávky pre chodcov a cyklistov medzi Dúbravkou a Lamačom nezačala.
Zaniknuté cyklotrasy
Cyklotrasa R11 na nábreží, ktorá nebola vyznačená po obnove povrchu v roku 2016, sa nedočkala obnovy ani v roku 2017. V marci 2018 bol vyhradený pás pre cyklistov v dĺžke zrušený úplne a nahradený zmiešaným pohybom, čím na vyše dvoch kilometroch medzi Mostom SNP a Lafranconi zanikla akákoľvek trasa vyhradená len pre cyklistov.
Neobnovované značenie
Po rekonštrukcii električkovej trate na Špitálskej a súvisiacej výmene povrchu cesty nebola dlho obnovená cyklotrasa R16. Po obnovení (až v roku 2018) však došlo k zmene riešenia a časť cyklopruhov bola nahradená koridorom pre cyklistov. Takisto dopravné značenie z trvanlivého termoplastu bolo nahradené obyčajným.
Pomaly zaniká aj časť R16 na Dvojkrížnej vo Vrakuni.
Projektová príprava
Trnavská cesta – Rožňavská (R35)
Na základe dvoch štúdii spracovaných za štyri roky sa malo konečne postúpiť ďalej – spracovať projektovú dokumentáciu na krátky úsek medzi križovatkou Trnavskej cesty s Tomášikovou po železničný nadjazd nad Rožňavskou. Mesto do dnešného dňa neinformovalo o nejakom pokroku.
Patrónka (O5, R12, R52)
Na základe štúdie s piatimi variantami riešenia bol na realizáciu vybraný variant A. Jeho hlavnou nevýhodou je zdĺhavý prejazd z Mlynskej doliny do lesoparku, kde cyklista čakaním v križovatke strávi aj niekoľko minút. Vzhľadom na dlhodobú nefunkčnosť cyklokomisie sme však nemali kde oficiálne vzniesť naše pripomienky a návrh na zlepšenie – tzv. variant F. O pokroku nevieme.
OC Centrál – Bajkalská (S250,R35)
Na základe technickej štúdie mala byť spracovaná jednostupňová projektová dokumentácia na trasu od Centrálu po Bajkalskú. Nevieme o žiadnom výstupe.
Košická (O3)
Na Košickej mala byť spracovaná overovacia štúdia na krátky úsek Dulovo námestie – Miletičova. Podľa nášho názoru išlo o zbytočné plytvanie peňazí a oddiaľovanie riešenia – stačil jednoduchý projekt organizácie dopravy a následné vyznačenie pruhov.
Taktiež nemáme informácie, že by sa štúdia realizovala.
Radlinského (R13)
V 1. polroku 2017 mala byť spracovaná overovacia štúdia, vrátane veľmi potrebného prejazdu Račianskeho mýta. Verejnosť o dokončení štúdie nebola informovaná.
Výmena cyklokoordinátora
Na konci roku 2017 opustil svoju pozíciu cyklokoordinátor Pavol Griač. Od januára 2018 ho nahradil Mgr. Andrej Martinka. Jeho prácu zatiaľ zhodnotiť nemôžeme, keďže prvú cyklokomisiu zatiaľ zvolal až na piatok 18.5.2018 a počas jeho pôsobenia zatiaľ nebol ukončený žiadny projekt (musíme však povedať, že s ním aktívne komunikujeme ohľadne prípravy cyklotrasy O7 Podháj).
Praktický zánik „cyklokomisie“
Posledné tri roky sú poznamenané sústavným poklesom počtu tzv. cyklokomisií, teda stretnutí Komisie pre cyklistickú a pešiu dopravu, poradného orgánu primátora. Komisia bola zriadená v roku 2011 a slúžila na vzájomné informovanie o projektoch, získavanie pripomienok a podnetov a zlaďovanie zámerov.
Pokles je vidno v tomto prehľade:
2015- 23.3., 14.4., 22.4., 1.6., 13.7., 13.10.
2016- 23.8., 24.11.
2017- 28.3.
Vzhľadom na zlyhávanie mesta v oblasti investičnej prípravy cyklotrás i cyklodopravy všeobecne však ide o pochopiteľný krok. Ak niekto nič nerobí, nemá ani o čom informovať…
V čase písania článku bolo ohlásené konanie komisie po vyše roku – 18.5.2018.
„Developerské“ cyklotrasy
Pri výstavbe väčších obytných alebo administratívnych celkov vznikali aj úseky nových cyklotrás. Informovať o nich budeme v samostatnom článku.
hlavne, ze pan primator sa nechava pravidelne fotit na bicykli (https://bratislava.sk/sk/sprava/hlavne-mesto-sr-bratislava-a-spolocnost-slovnaft-predstavili-najvacsi-bikesharingovy-system-na-slovensku)
Fotit a jazdit je zasadny rozdiel. Nechal by som pan Nesrovnala jazdit po tych super cyklotrasach, ktore vybudoval. Mozno by mu to v hornej casti konecne spojilo nejake nervove spojenia. Aj ten uzasny bikesharing je super, akurat si niekto nevsimol, ze chybaju cyklotrasy.