Začal nám nový rok a je čas pozrieť sa, čo sa spravilo v roku minulom.
Realizácie
Pre cyklistov najdôležitejšia a najzaujímavejšia kapitola. Zoznam postavených alebo vyznačených trás.
Cyklotrasa cez Starý most (R18)
Trasa začínajúca na Štúrovej ulici, vedúca cez nový Starý most a nadväzné estakády až do Petržalky je najvýznamnejšou cyklotrasou otvorenou za minulý rok. Napriek niektorým nedostatkom ide na bratislavské pomery o ukážkové riešenie. (Niektoré z nedostatkov sú spôsobené tým, že na Štúrovej ulici prvotný projekt s cyklistami nepočítal; cyklopruhy boli doplnené až na základe pripomienok od občanov a až v zmene stavby pred dokončením.)
Cyklopruhy v Podunajských Biskupiciach (O8)
Konečne bol dokončený aj starší projekt, ktorého príprava začala ešte v roku 2013. Cyklotrasa nadväzuje na Ružinovskú radiálu R16 a vedie od železničnej stanice Podunajské Biskupice po Trojičné námestie formou cyklopruhov. Spolu s cyklotrasou R18 ide o jediné dva projekty mesta, ktoré boli dotiahnuté v roku 2016 do realizácie. R18 však nebola samostatným projektom, ale len súčasťou inej dopravnej stavby.
Cyklopruh na nadjazd vo Vajnoroch (R14)
Zmenou organizácie dopravy bolo možné vyznačiť krátky jednosmerný cyklopruh na nadjazd nad železnicou, ktorý umožní bezpečnejšiu jazdu cyklistov do kopca. Pruh vznikol vďaka mestskej časti Bratislava – Vajnory.
Projekty cyklotrás zabezpečené Cyklokoalíciou
Cyklokoalícia zabezpečila v roku 2016 z vlastných zdrojov (okrem iného aj 2 percent z daní) projektové dokumentácie, ktoré umožnili nové značenie na uliciach, ktoré sa opravovali pri príležitosti predsedníctva SR v EÚ. Mesto chválime, že aktívne spolupracovalo a následne realizovalo zmenu dopravného značenia. Zároveň je však smutné, že projektovanie muselo zabezpečiť občianske združenie suplujúc prácu mesta (zaplatenú v daniach).
Vyznačené boli časti cyklotrás R12 na Banskobystrickej a na Prokopa Veľkého a R17 na Dunajskej.
„Developerské“ cyklotrasy
Okrem vyššie uvedeného pribudli kratšie úseky cyklotrás, ktoré realizovali developeri pri výstavbe iných objektov. Ide o krátky úsek trasy O4 popri predajni Billa na Nám. hraničiarov (zatiaľ len stavebná realizácia, bez vyznačenia ako cyklotrasy).
Druhou je cyklotrasa R26 pozdĺž križovatky Trenčianska – Bajkalská a Bajkalská – Ružinovská.
Projektová príprava
Historický okruh (O1)
Bola ukončená príprava projektovej dokumentácie na cyklistický okruh okolo historického centra. Legalizáciou jazdy a vyznačením infraštruktúry vznikne ucelený objazd mimo hlavnej pešej zóny Bratislavy, čo bude prínosom nielen pre cyklistov. V roku 2017 má byť realizovaná prevažná časť, súhlasy všetkých dotknutých strán však chýbajú pre Kapucínsku a dolnú časť Námestia SNP pri vyústení Dunajskej.
Štúdia južnej časti trasy O4
Mestská časť Petržalka pracovala na štúdii cyklotrasy O4, čo je spojnica Rusovskej cesty, Námestia hraničiarov a Prístavného mostu prepájajúca cyklotrasy R18, R19 a R29.
Cyklolávka Dúbravka – Lamač (O7)
Spracováva sa projektová dokumentácia, spolufinancovanie zabezpečujú mestské časti Lamač a Dúbravka s prispením magistrátu.
Nerealizované projekty Cyklokoalácie
Z dvoch percent sme zabezpečili vypracovanie projektov pre ďalšie dva úseky R12-ky. Prejazd cez Hodžovo námestie by sa mohol realizovať tento rok (závisí od mesta), na Štefanovičovej sa zatiaľ nepodarilo dosiahnuť dobré riešenie.
R18 a priečne trasy v petržalskej električke
V návrhu druhej fázy petržalskej električky sa objavilo pokračovanie hlavnej petržalskej cyklotrasy i odbočiek z nej. Aktívne sa zapájame do procesu, aby bol výsledný návrh čo najlepší.
Zaniknuté cyklotrasy
Minulý rok bohužiaľ neobnovením značenia zanikli aj dva úseky cyklotrás. Po výmene asfaltu na nábreží nebola opätovne vyznačená cyklotrasa R11 pri FTVŠ UK.
Podobný osud postihol trasu R16 vo Vrakuni, kde bolo značenie na vozovke obnovené, ale bez cyklopruhov. Zajímavé je, že na zmenené značenie neexistoval projekt, išlo teda svojim spôsobom o „partizánčinu“ realizátora.
Tak my tu v Poprade sme 100 rokov za opicami. Pred dvoma rokmi vysipali tehly a iný odpad ako zo starého domu pod lesom a tedajší primátor Švagerko to otvoril ako „cyklochodník do Slovenského raja“, keď sa vzniesla vna kritiky, tak zmenili rétoriku na „cyklochodník pre adrenalínových cyklistov“
tu je o tom:
https://spis.korzar.sme.sk/c/20628568/cyklisti-kritizuju-cyklotrasu-z-popradu-do-slovenskeho-raja.html
je to fakt brutál (celé tehly, obkladačky a iná suť, fakt sa čudujem, že sa tam nestal vážny úraz. Niekto si poriadne napchal vrecká z naších daní.