Vlakom a bicyklom na trati Bratislava – Komárno

Tento týždeň boli predstavené vlaky, ktoré budú premávať na trati Bratislava – Dunajská Streda – Veľký Meder – Komárno od 10. decembra pod hlavičkou nového dopravcu Leo Express. Pri počte 100 spojov denne s 20-minútovými intervalmi v špičke a s cenou 365 eur za celoročný lístok môže byť výborným riešením najmä pre ľudí denne dochádzajúcich do Bratislavy z tohto smeru.

Obmedzujúcim faktorom však zostáva zastaralá železničná infraštruktúra, kedy jednokoľajná trať s viacerými obmedzeniami ani zďaleka neumožňuje využiť maximálnu rýchlosť vlakov a tak automobilová doprava zostáva v tejto oblasti výraznou konkurenciou. Dopravca sa to snaží vykompenzovať aspoň zvyšovaním komfortu v samotnom vlaku – cestujúci budú mať k dispozícii bezplatnú kávu, vo vlaku sa nachádza automat na občerstvenie. Samozrejmosťou je už dnes Wi-Fi, k lepšiemu štandardu však chýbajú elektrické zásuvky.

Samotné vlaky sú z veľkej časti bezbariérové, vrátane WC, a poskytujú aj pomerne dobré možnosti prepravy bicyklov. Dopravca hovorí o „približne 12 bicykloch na jednu vlakovú jednotku“ – v praxi to ale môže byť výrazne menej, v závislosti od rozmerov bicyklov a ochoty cestujúcich spolupracovať pri ich uložení, keďže pre bicykle je vyhradený na opieranie voľný priestor.

Pre prepravu bicykla bude potrebný samostatný lístok, ktorý bude v ponuke zatiaľ v dvoch variantách – lístok na jednu cestu v sume 1,5 € a celodenný lístok v sume 2,5 €. Hovorca dopravcu nám ale potvrdil, že zvažujú aj zavedenie časových traťových lístkov pre bicykle. Negatívom je, že narozdiel od ZSSK dopravca nepochopoteľne neplánuje umožniť bezplatnú prepravu skladacích bicyklov.

Preprava bicyklov vo vlaku má význam najmä pre rekreačnú cyklistiku a cykloturistiku, a aj na tieto cieľové skupiny sa chce najmä počas víkendov dopravca zamerať. Pre každodennú dopravu je vo všeobecnosti vhodnejším modelom samotná cesta vlakom bez bicykla a jeho parkovanie na staniciach či využitie bike sharingu.

Pri ročnom lístku už dopravca komunikoval plán integrovať práve služby zdieľanej mobility, ktoré môžu byť výborným doplnkom koľajovej dopravy. Klúčovou bude ale opäť najmä infraštruktúra na jednotlivých staniciach v podobe dostatočne kapacitného, bezpečného a uživateľsky komfortného parkovania bicyklov zo strany Železníc Slovenskej republiky. Tie zatiaľ potenciál tejto kombinácie trestuhodne prehliadajú a premrhali aj 5 miliónov eur z Plánu obnovy a odolnosti, ktoré sme v ňom na tento účel presadili.

Viac detailov nájdete v krátkej fotoreportáži:

Pohľad zvonku. Na najbližších oknách by ešte mali pribudnúť veľké piktogramy bicykla, ktoré uľahčia orientáciu pri prichádzaní vlaku do stanice – druhé dvere totiž neslúžia na vstup s bicyklom.
Samotný interiér 10-ročných vlakov prešiel obnovou, pôsobí relatívne komfortne a príjemne.
Priestor pre odkladanie bicyklov je dlhý približne 4,8 metra. Opieranie bicyklov narozdiel od často používaných hákov nevyžaduje fyzickú zdatnosť cestujúceho a umožňuje tiež prepravu napríklad ťažších elektrobicyklov. Na druhej strane vyžaduje určitú súčinnosť cestujúcich.
Pod sklápacími sedačkami sú umiestnené popruhy s hákom, ktorými je potrebné bicykel prichytiť.
Miernym nedostatkom vlaku je stena medzi priestorom dverí a priestorom pre odkladanie bicyklov, ktorá možno mohla byť o niečo kratšia. Nastupovanie s väčšími bicyklami, ale napríklad aj s kočíkmi tak bude trvať o niečo dlhšie, komplikované to bude pre neštandardné bicykle alebo detský vozík.
Vo vlaku sa nachádza jedno bezbariérové WC, ktorého súčasťou je aj prebaľovací pult.
Novinkou na slovenských tratiach je samoobslužný automat na občerstvenie, ktorý je veľmi logickou službou pre cestujúcich. Vedľa je umiestnený stolík s bezplatnou kávou.