Koľko je skutočne SlovnaftBAjkov a dajú sa požičať?

Tento blog je tak trochu reakciou na včerajšiu tlačovú správu primátora o úspechoch bike-sharingu.

Hŕstka dobrovoľníkov pred vyše týždňom (2.10.) večer a v noci brázdila ulice Bratislavy, aby zmapovala situáciu so SlovnaftBAjkami. My, ľudia registrovaní v mestskom bike-sharingu totiž máme rovnaký problém – nie je si čo požičať. Žlté bicykle sú poškodené, na stanici nie sú, alebo nejdú požičať. Našim cieľom bolo obehnúť všetky stanice, spočítať počet žltých bicyklov na nich, porovnať toto číslo s tým, čo zobrazuje web https://slovnaftbajk.sk/mapa-stanic, zistiť či sú správne zadokované a zamknuté, či sú poškodené a prípadne aj či idú požičať.
Z celkového počtu 74 staníc sme nakoniec nesčítali len dve – č. 69 Korytnická Podunajské Biskupice a č. 73 Slovnaft hlavný vchod. Jednu stanicu v Petržalke – č. 21 Holíčska / Šintavská sa nám nepodarilo nájsť (možno zlá poloha GPS súradníc na webe).

Spočítali sme 214 bicyklov v uliciach, pričom 212 bicyklov figurovalo v aplikácii. Vo viac ako polovici prípadov nesedelo číslo dostupných bicyklov v aplikácii s realitou. Môže to byť spôsobené aj tým, že niektoré bicykle boli pokazené a v aplikácii sa úmyslene nezobrazovali. To však nemení fakt, že sa to v aplikácii zobrazovalo aj opačne – na webe (na mape) ukazovalo napr. 4 bicykle ale v skutočnosti tam bol len jeden alebo žiaden.
Viac ako štvrtina bicyklov bola nefunkčných alebo poškodených a to rôznymi spôsobmi – od známej hlášky “no answer” cez padnuté reťaze, defekty, pokazené brzdy, nefunkčné displeje, uvoľnené sedačky až po osmičku na kolese. 7 bicyklov sme našli nezamknutých a teda ukradnuteľných. Spôsobil to najmä nespoľahlivý zámok “na hadici”, ktorý sa niekedy nezacvakne. Buchnutie zámku o dokovaciu stanicu väčšinou uvoľní pružinku a po opätovnom nasunutí zámok zacvakne. Pomohli sme tak predísť ďalším možným krádežiam bicyklov. Tucet bicyklov sme našli v parkovacom móde SL-P, čiže sa nedali požičať.

Ale ani dokovací mód SL-D nebol o moc funkčnejší. Niektorí naši dobrovoľníci išli totiž do hĺbky a skúšali si bicykle požičať. Vo väčšine prípadov sa na displeji zobrazilo “no answer” a bicykel nereagoval. Škoda, že sme neotestovali všetky bicykle na odomknutie, pravdepodobne by sme zistili, že nefunkčných (nepožičateľných) by bolo oveľa viac, lebo z tých čo sme skúšali veľká väčšina hlásila “no answer”.

Vzhľadom k tomu, že systém zdieľaných bicyklov SlovnaftBAjk je financovaný aj z verejných financií (našich daní) je pomerne čudné, že samotný hardvér (bicykle, zámky, dokovacie stanice) aj systém požičiavania nemá navrhnuté užívateľské prostredie s ohľadom na user experience (UX). Namiesto navrhnutia systému, ktorý by eliminoval možné pochybenia používateľov (lebo tie nastávajú vždy – človek robí chyby), je systém nezrozumiteľný a zložitosťou podporuje robenie chýb. Už len spôsob nasunutia bicykla do stojana a jeho uzamknutie môže vyžadovať obrovskú silu. Ľudia tak často odchádzajú od dokovacej stanice s tým, že bicykel je vrátený, ale v realite je napr. len v parkovacom móde alebo je nesprávne zasunutý do doku. Investície vložené do nevyladeného dizajnu dokovacích staníc, zámkov a spôsobu zamykania sú také veľké, že zmeniť to všetko na niečo jednoduchšie je z dôvodu finančnej náročnosti takmer nemožné. Kiežby hardvér fungoval bezproblémovo (zámok) a softvér umožnil požičať si bicykel.

Veríme, že aj mesto bude monitorovať situáciu s bicyklami a dozvieme sa napr. koľko je priemerný počet zadaní PIN kódu pri jednej výpožičke alebo koľko bicyklov priemerne skúsi záujemca pred tým, než sa mu podarí naozaj si bicykel požičať. Pozitívne je, že mnohých ľudí neodradia tieto neduhy a presunú sa k ďalšiemu funkčnému stojanu, bicyklu) a hlavne, že viac bicyklujú… a o to nám ide. Sprístupniť bicykle verejnosti, aby mali alternatívu k autu. Je radosť vidieť na žltých bicykloch mladých i starých, v obleku či sukni. Bike sharing je nástroj na zlepšenie kvality života, zlepšenie životného prostredia, zníženie emisií, ale aj o fyzickej a psychickej pohode ľudí. Ukazuje nám, že dostať sa do cieľa sa dá aj bez auta a keď nájdete funkčný bicykel, tak je to taká eufória a pozitívna energia, akoby ste vyhrali v športke – a to je viac ako to trápenie s hľadaním bicykla.

Zatiaľ sme nezachytili informačno-bezpečnostnú kampaň, ktorá je (bude?) financovaná z mestských peňazí (časť z polmiliónového rozpočtu) a nerozumieme prečo neprebieha už od začiatku… žeby sa odkladala na zimu!?!

Umiestneniu staníc sa teraz venovať nebudeme, necháme si to na inokedy… to je na samostatný článok. A teraz hurá na bicykel…

3 komentáre na “Koľko je skutočne SlovnaftBAjkov a dajú sa požičať?

  1. mne to pripomína (dajbožeabytaknebolo!) SABOTÁŽ ako kedysi bol .eliot. (prvá i-banka) v štýle My sme CHCELI ale TU sa to NEDÁ (lebo bla-bla-bla).
    FAKT, pokaziť nadšenie ľudí by mali TRESTAŤ! Ešte že tu je taká RADOSŤ z požičateľného bicykla (y)

  2. Za tie tri skúsenosti čo som mal to bolo vždy totálne fiasko. Ani raz nesedel počet ako nahlásené na stránke (appka neexistuje). Takže som prešiel prešo viac ako som potreboval reálne ísť na biku. Dva krát keď som našiel bike boli tieto poškodené, nefungovala prehadzovačka. Biky sú dostupé len tam, kde ich reálne nemá kto využiť, v centre sa mi ešte nikdy nepodarilo zohnať. Neviem či toto prežije do budúcoročnej sezóny.

  3. Infokampan / reklama bezi, napr v elektrickach, je celkom putava,
    z mojej skusenosti – dizajn zamkov je nie stastny a do stojanov sa dava bie tazko, nepozicatelne / poskodene biky som nasiel castejsie, nez pouzitelne. :(
    ono, nefungujuce biky osm nasiel aj v inych mestach, a iste percento pokazeni sa proste stava, ale, ano, subjektivne je ich v BA viac, nez v Berline

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *