29. 07. 2014

Všetko o preprave bicykla vo vlaku

Pred pár mesiacmi sme rozpútali diskusiu o neférových cenách prepravy bicyklov na krátke vzdialenosti, predovšetkým pri dochádzaní do práce, do školy a pre cykloturistov hlavne cez víkend do blízkeho okolia. Po dvoch stretnutiach s kompetentnými sa nám podarilo ukázať, že cyklisti existujú, sú to zákazníci Železničnej spoločnosti a je dôležité brať na nich ohľad.

Železničná spoločnosť Slovensko (ďalej len ZSSK) na margo zvyšujúceho sa dopytu a tlaku cyklistickej verejnosti rozšírila ponuku služieb na prepravu bicyklov ako aj doplnila desiatky vlakov o vagóny s rošírenými možnosťami prepravy bicyklov (od konca júna 2014).

Sumár aktuálne platných služieb a cien:

  • jednosmerný lístok na bicykel – 1,5 EUR
  • denný lístok na bicykel – 2,5 EUR
  • týždenný lístok na bicykel – 6 EUR
  • miestenka/rezervácia na bicykel – 1 EUR
  • týždenný traťový lístok na bicykel – 4 EUR (od 15.6.2014)
  • mesačný traťový lístok na bicykel – 8 EUR (od 15.6.2014)
  • skladacie bicykle sa považujú za príručnú batožinu a je ich možné prepravovať bezplatne (od 15.6.2014)
  • bratislavský celodenný lístok na bicykel – 1 EUR (platný od 1.7. do 31.8.2014 len medzi železničnými stanicami v rámci Bratislavy ako pilotný projekt – treba si zakúpiť jednosmerný lístok na batožinu, viac info)

Letný bratislavský listok za euro pomôže predovšetkým Vajnorčanom a Račanom dostať sa do Devínskej Novej Vsi na Most Chucka… ehm Most slobody, Schlosshof či Moravskú cyklistickú cestu a opačne, obyvateľom Lamača, Nového Mesta či centra do Rače (Malé Karpaty) či Vajnor (cyklotrasa JuRaVa – aktuálne vo výstavbe). To je dnes pre väčšinu obyvateľov nemožné na bicykli (pre neexistenciu cyklotrás v mest) alebo zdĺhavé v MHD (hodina cesty autobusmi a električkami). Viac info na stránke BID.

Bohužiaľ, nepodarilo sa nám presadiť ani v spolupráci s Ministerstvom dopravy, Magistrátom hl. mesta a inými inštitúciami, aby zľavnený lístok mohli používať všetci do určitej vzdialenosti, nielen v Bratislave. ZSSK ale berie na vedomie naše pripomienky ohľadom cenovej politiky a prislúbila, že zváži zmeny v rámci nového cenníku (v zime), čiže cestovanie na krátke vzdialenosti by mohlo zlacnieť a naopak cestovenie krížom cez republiku zdražieť.

Preprava bicykla vo vlaku
Preprava bicykla vo vlaku na linke S50

Väčšie skupiny cyklistov

Pokiaľ cestujete vlakom ako väčšia skupina cyklistov (organizované výlety) a viete dopredu (aspoň 2 dni) kedy presne idete, rezervujte si miesta. ZSSK je schopná zväčšíť kapacitu na prepravu bicyklov pripojeným ďalších vozňov. Ak si plánujete cestu vlakom a vo Vami vybranom vlaku je už kapacita pre bicykle obsadená (a je aspoň 2 dni pred cestou), ZSSK je dosť felxibilná a schopná za max. 40 EUR + cenu za lístok na prepravu bicykla zaradiť vagón s dodatočnou kapacitou (príp. odmietnúť prepravu, ak neni technicky možné zabezpečiť extra vozeň). Opakujeme, že to je možné len v prípade, že si cyklisti plánujú svoj výlet a kupujú lístky na vlak dopredu.

Ak ste jeden z tých, čo sa do vlaku s bicyklom nedostali, lebo už bolo obsadené, treba sa nabudúce zamyslieť, či nie je možné riešiť rezerváciu už dopredu, zároveň ale treba vyvynúť tlak na ZSSK na všeobecné zvýšenie kapacity vagónov – píšte na info@slovakrail.sk.

Ďalšie informácie o preprave bicyklov na stránkach ZSSK.

Čo budúcnosť?

Veríme, že pilotný projekt ukáže, že ZSSK nemusí mať obavu otvoriť sa viac cyklistom, že sa nemusia obávať, že všetky ich vlaky budú po zlacnení lístkov na prepravu bicyklov preplnené bicyklami (tak ako sa to nestalo, keď Dopravný podnik Bratislava umožnil prepravu bicyklov zadarmo v MHD).

Šťastnú cestu!

10 thoughts on “Všetko o preprave bicykla vo vlaku

  1. Ja som išla už po 01.07 vlakom z Lamača do Rače a platila som za bicykel 1,50, takže asi ani na stanici nevedia o lístku za euro.

    1. ak cestujes v ramci BA treba si ho vypytat ako listok za batozinu za 1 EUR a plati ti cely den (nie listok za bicykel za 1,5 EUR jednosmerny)

      1. Keby som o takom lístku tušila, tak by som si ho isto vypýtala :) Viacej tušenia by ale mohli mať na stanici :)

  2. Hlavne treba aby fungovali hlavne trasy a to juh – sever a zapad – vychod Povazim, cez stred Pohronim a Slovensko by sa odlahcilo od automobilovej dopravy hlavne v Tatrach aj v ostatnych turisticky zaujimavych lokalitach, kde by navyse stupol pocet turistov-cykloturistov.. Ved si priznajme ked chcete z Blavy vyrazit do Tatier, nabalit auto, problem s parkovanim, vratit sa k autu a cesta domov…. Takto rano sadnes na vlak o 3-4hod si v Tatrach kde podporis miestne min. gastro-sluzby a vecer nazad mozes nastupit hoci po trase a si doma oddychnuty…!!!… a cena .?!. SYMBOLICKA.!!!. Som neskromny.?!…. A co na to zivotne prostredie, menej nehod a nas parlament, ktoremu zalezi na zdravom zivotnom style obcanov…!!!… Dakujem za podporu.!. Jan Gažo.

  3. Myslím, že debata by sa mohla rozšíriť aj o možnosti bezbarieroveho nastupu do vlaku. To čo vidno na našich staniciach je katastrofa! A to aj na tých zrekonštruovaných. Porobnanie s Českom je zarmucujúce.

  4. ZAUJIMA ma, ako to je s prepravou skladacich bicyklov. Ak ma v zlozenom stave ako batozina rozmery 80x70x35 cm, doposial bola preprava bezplatna. Aka je sucasna situacia.?

  5. Viete mi prosím povedať cca aké modely skladacích bicyklov sa zmestia do tých veľkosti ? Ja čo som pozeral väčšinou sú oveľa rozmernejšie. Dakujem

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.