Riešenie cyklistickej infraštruktúry

Riešenie cyklistickej infraštruktúry.

Vzorové situácie pri porovnaní so zahraničím.

Križovanie cyklotrás vedených hlavným dopravným smerom s vedľajšími komunikáciami.

 

Na základe Národnej stratégie rozvoja cyklistickej dopravy a ostatných záväzných dokumentov je uznanie cyklistickej dopravy ako rovnocenného druhu dopravy a jej integrácia s ostatnými druhmi dopravy základným kameňom udržateľnej dopravy v mestách a je nutné zlepšenie vnímania cyklistov ako plnohodnotných účastníkov cestnej premávky. Je preto potrebné vytvoriť také podmienky, aby bol bicykel použiteľný bez obmedzení ako plnohodnotný dopravný prostriedok a riešenie nemotoristickej dopravy musí zohľadňovať plnohodnotné postavenie cyklistov vo vzťahu k individuálnej aj hromadnej doprave. Základným predpokladom je plynulé a bezpečné vedenie cyklotrás v celej ich dĺžke, čo obsahuje aj predvídateľné vedenie cyklotrás v križovatkách.  Križovanie hlavného dopravného prúdu z prúdom odbočujúcim, prípadne pripájajúcim sa z vedľajšej cesty musí byť riešené s ohľadom na bezpečnosť a plynulosť dopravy a dodržiavanie noriem a technických predpisov.

STN 73 6102 Projektovanie križovatiek pozemných komunikácií hovorí, že pri návrhu je nutné nevyhnutne rešpektovať zásady bezpečnosti dopravy, ktoré sú charakterizované aj psychologickou istotou hlavnej komunikácie. TP 085 Navrhovanie cyklistickej infraštruktúry v príkladoch dopravných situácií má vedený cyklistický pruh na hlavnej komunikácii s prednosťou v jazde voči vedľajšej komunikácií.

Príklad dopravnej situácie z TP 085 Navrhovanie cyklistickej infraštruktúry

Z dopravného hľadiska cyklista idúci pozdĺž hlavnej cesty v smere hlavného dopravného prúdu v samostatnom jazdnom pruhu psychologicky predpokladá plynulú jazdu vo svojom smere, nie je správne meniť hlavný dopravný prúd na vedľajší  v rámci jednej križovatky a vyžadovať neštandardné správanie sa s netriviálnym dopravným úkonom, ktorý pozostáva z pohľadu za chrbát cyklistu z jeho ľavej strany s vyhodnotením situácie za ním idúcich vozidiel a vytriedenie ich pohybu cez križovatku (možné križovanie priameho smeru jazdy cyklistu) a zároveň danie prednosti vozidlu, prichádzajúcemu z vedľajšej cesty, ktorá je pred cyklistom z jeho pravej strany.  Do cestnej premávky sa tak zanášajú neštandardné riešenia, v zákone o cestnej premávke  neuvádzané, ako dávanie prednosti v jazde vozidlám, ktoré idú za priamo idúcim vozidlom a ktoré križujú trasu priamo idúceho vozidla z ľavej strany.

Vodič motorového vozidla pri odbočovaní do vedľajšej cesty v prípade zle navrhnutej križovatky musí rozlišovať medzi jednotlivými druhmi dopravy, pričom všetkým druhom dopravy, idúcim priamym smerom, musí dať prednosť s výnimkou cyklistickej dopravy. Takéto riešenie nespĺňa základné pravidlo o rovnocennosti cyklistickej dopravy.

Príklad dopravne a technicky nevhodne vyriešenej križovatky

Príklad dopravne a technicky nevhodne vyriešenej križovatky

Cyklista vedený pozdĺž hlavnej cesty má v križovatke s vedľajšou cestou nepredvídateľne zmenenú prednosť v jazde tak, že je znemožnené plynulé a bezpečné vedenie dopravného prúdu v križovatke.

Ďalej sú uvedené nevhodné riešenia príkladovej križovatky nesúvisiace s témou prednosti v jazde:

1, Prejazd cez križovatku je rozdelený na tri úseky, pričom na každom z týchto úsekov musí cyklista dávať prednosť nezávisle od toho, že už prechádza cez križovatku. Preto aj pri prejazde na zelený signál musí nebezpečne spomaľovať vo vozovke pri priečnom prejazde vedľajšej cesty počas dávania prednosti na nasledujúcom prechode. Križovatkový ostrovček nie je uspôsobený na spomalenie jazdy z priemerne 14 km/h na 0 km/h pri dávaní prednosti na nasledujúcom prechode.

2, Vedenie cyklotrasy cez križovatku nerešpektuje minimálne normové hodnoty na smerové vedenie.

3, Cyklotrasa nespĺňa podmienky rovinatosti jazdného pruhu a pre vjazd cyklistov na vozovku bez nerovností.

Príklady správneho vedenia rôznych druhov dopravných prúdov vo vlastných jazdných pruhoch v hlavnom dopravnom smere.

Vedenie električky Foto: Google StreetView

Všetky vozidlá idúce  v smere hlavného dopravného prúdu vo všetkých jazdných pruhoch majú prednosť pred vozidlami odbočujúcimi na vedľajšiu cestu, ako aj pred všetkými vozidlami pripájajúcimi sa z vedľajšej cesty.

Vedenie priameho jazdného pásu Foto: Google StreetView

Všetky vozidlá vo všetkých priamych jazdných pruhoch majú prednosť pred vozidlami odbočujúcimi do vedľajšej cesty.

Príklad samostatného cyklistického pruhu s prednosťou v jazde v hlavnom dopravnom smere v extraviláne, Gedser, Dánsko
Príklad samostatného cyklistického pruhu s prednosťou v jazde v hlavnom dopravnom smere v extraviláne Foto: Google StreetView

Vodič vychádzajúci z vedľajšej cesty dáva prednosť všetkým vozidlám idúcim vo všetkých jazdných pruhoch hlavnej cesty, zároveň vodič odbočujúci do vedľajšej cesty dáva prednosť vozidlám idúcim priamo.

Príklad samostatne vedeného cyklopruhu s prednosťou v jazde v hlavnom dopravnom smere. Foto: Google StreetView
Príklad samostatne vedeného cyklopruhu s prednosťou v jazde v hlavnom dopravnom smere. Foto: Google StreetView
Príklad samostatne vedeného cyklopruhu s prednosťou v jazde v hlavnom dopravnom smere. Foto: Google StreetView

Vodič vychádzajúci z vedľajšej cesty dáva prednosť všetkým vozidlám idúcim vo všetkých jazdných pruhoch hlavnej cesty, zároveň vodič odbočujúci do vedľajšej cesty dáva prednosť vozidlám idúcim priamo. Dopravná značka P1 „Daj prednosť v jazde“ je osadená pred všetkými jazdnými pruhmi hlavnej cesty na vstupe do križovatky.

Príklad samostatne vedeného cyklopruhu za zaparkovanými vozidlami v mestskom prostredí. Foto: Google StreetView

Vodič vychádzajúci z vedľajšej cesty dáva prednosť všetkým vozidlám idúcim vo všetkých jazdných pruhoch hlavnej cesty na základe vodorovného dopravného značenia, zároveň vodič odbočujúci do vedľajšej cesty dáva prednosť vozidlám idúcim priamo.

Príklad samostatne vedeného cyklopruhu za ostrovčekom a parkovacím pruhom v mestskom prostredí. Foto: Google StreetView

 

Príklad samostatne vedeného cyklopruhu za zeleným pásom a chodníkom v mestskom prostredí. Foto: Google StreetView

Dopravná značka P1 „Daj prednosť v jazde“ je osadená pred všetkými dopravnými prúdmi v smere hlavnej cesty na vstupe do križovatky.

Príklad samostatne vedeného cyklopruhu za zeleným pásom pri križovaní s vetvou rýchlostnej komunikácie. Foto: Google StreetView

Dopravná značka P1 „Daj prednosť v jazde“ je osadená pred cyklistickým pruhom vedeným v smere hlavnej cesty pred začiatkom rýchlostnej cesty.

Príklad samostatne vedeného cyklopruhu za zeleným pásom pri križovaní s vetvou rýchlostnej komunikácie.Foto: Google StreetView

Dopravná značka P1 „Daj prednosť v jazde“ je osadená pred cyklistickým pruhom vedeným v smere hlavnej cesty pred koncom rýchlostnej cesty.

 

5 thoughts on “Riešenie cyklistickej infraštruktúry

  1. Velmi pekne spracovane. Mohol si dat este na zaver par nasich prikladov, ktore su v rozpore so vsetkym, co vidiet z tych obrazkov v normalnych krajinach. Za mna je Bajkalska v tomto TOP priklad nezmyselnosti, ked pozdlz nej ide subezna spolocna cesticka pre chodcov a cyklistov a cyklista musi davat prednost autu vychadzajucemu z parkoviska pred Holliday Inn, ktore musi davat prednost chodcom na chodniku a autam iducim po ceste.

    U nas je problem s vedenim cyklocesticky cez krizovatku. Cyklopruh je jasny, je to aj nacrtnute v tych TP a uz sa aj vsetci naucili neviest pruh cez krizovatku priechodom.
    Ale samostatna cesticka – paradoxne bezpecnejsia komunikacia ako pruh – sa vedie priechodom, kde ma cyklista de facto povinnost dat prednost vozidlam na ceste. A preto sa davaju cyklopriechody uplne nezmyselne uplne vsade – lebo nic neznamenaju. Uplnym golom su cyklopriechody medzi piktokoridormi alebo cyklopruhmi.

    Riesenie? Zaviest prednost pre cyklistov na priechode a do ucinnosti tejto zmeny stihnut vybrusit 3/4 sucasnych priechodov, aby ostali iba tam, kde su ozaj opodstatnene, t. j. napr. pri subeznych cestickach s hlavnou cestou.

    1. Ďakujem. Nechceli sme veľmi dávať negatívne príklady, máme ich okolo seba dosť, možno je lepšie ukázať, ako to ide. Ale možno aj nie ;-)
      Zmena vyhlášky nielen v tomto bode je základný predpoklad na bezpečný a zároveň plynulý pohyb cyklistov a zlepšenie podmienok na cyklistickú dopravu. Bude treba vytvoriť spoločenskú objednávku.

  2. Stano, Hank, konečne rozumné návrhy. Ja som si doteraz myslel, že tieto nezmysly čo na Slovensku máme si pretláčajú cyklisti sami, ale vidím, že problém bude predsa len niekde inde. Za tieto rozumné riešenia zo zahraničia som všetkými desiatimi. Samozrejme treba ich ešte vyprecizovať, lebo aj v tom TP sú viditeľné chyby, aj na tom obrázku, ale držím palce pri presadzovaní naozaj rozumných riešení.

  3. Okrem nespravneho pravidla o prednosti je problem v projektovani a stavani krizovatiek. Ani jeden z ukazanych prikladov zo zahranicia nezobrazuje krizovatku s ostrovcekmi, s odbocovacim a pripajacim uhlom a de facto vsetky su s kolmym odbocovanim. U nas su vsetky priechody (aj pre chodcov) tahane cez ostrovceky, nie priamo. Plus su odbocenia robene sikmo, pod divnym uhlom, ktory zvacsuje samotny priestor krizovatky.

    1. Pri lomených, neplynulých cyklotrasách cez križovatky sa prejavuje nedodržiavanie základných noriem pre minimálne polomery smerového vedenia, čo je samozrejme veľký problém. V každom zachytenom projekte sa snažíme na tento stav upozorniť, ako občianske združenie nemáme ale možnosti stavebného úradu, ktorý by mal podobné nedokonalosti zachytiť.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.