Cyklotrasa O4 je jedným z okruhov, ktoré dopĺňajú radiálne trasy o priečne prepojenia. Na ľavom brehu Dunaja bude táto cyklotrasa po dobudovaní viesť po Pionierskej, Jarošovej a Bajkalskej ulici a cez Prístavný most do Petržalky. V Petržalke už existuje úsek na Námestí hraničiarov a popri Chorvátskom ramene (spoločný s trasou R38).
V spracovanej štúdii sú rozpracované dve samostatné etapy, ktoré nadviažu na existujúci úsek okolo Chorvátskeho ramena a tým vytvoria chýbajúce priečne prepojenie troch petržalských cyklistických radiál. Prvá (východná) etapa v dĺžke cca 2,5 km vedie od Prístavného mostu, cez Májovú, Gettingovu, Poloreckého a Haanovu ulicu na Námestie hraničiarov a jej je venovaný tento článok.
Druhá (západná) etapa sa pri Hálovej ulici odpája od trasy R38 pozdĺž Chorvátskeho ramena a po estakáde Rusovskej cesty prechádza k petržalskej stanici, kde sa napája na dávnejšie vybudovanú trasu R19 po Petržalskom korze. Dĺžka tejto etapy je cca 1,2 km. Jej opis je spracovaný v samostatnom článku.
![](https://cyklokoalicia.sk/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
I. etapa bude začínať na križovatke cyklistickej lávky Prístavného mosta s hrádzou. Pribudne zjazdová rampa na Májovú ulicu v línii dnešného vyjazdeného chodníka.
![](https://cyklokoalicia.sk/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Na Májovej ulici budú vyznačené ochranné pruhy pre cyklistov až po Prístavný most, čo je vzhľadom na malý počet áut primerané riešenie. Na potrebných miestach bude vykonaná rekonštrukcia povrchu.
![](https://cyklokoalicia.sk/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Doplnenie 12.12.2022: Kvôli prejazdu cez chránené územie Hrabiny (oprava cesty v chránenom území, hoci už existujúcej, by si žiadala špeciálny prístup, ktorý by spôsobil výrazne predraženie celej stavby) je možné, že v tejto časti dôjde k zmene trasovania. Od Prístavného mosta by tak mala trasa viesť priamo až ku Dolnozemskej ceste a následne popred Ekonomickú univerzitu ku križovatke s Gettingovou. Prakticky ide o obnovu cyklotrasy, ktorá bola vybudovaná v 90. rokoch. Vo výsledku však táto zmena môže byť prínosom, keďže vznikne lepší prístup k Ekonomickej univerzite a tiež (po úprave podchodu) aj prístupu do oblasti Bosákovej a Šustekovej ulice.
![](https://cyklokoalicia.sk/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Križovanie Dolnozemskej cesty zostáva zachované v dnešnej polohe a podobe, teda len ako fyzicky vytvorené miesto na prejazd, bez vodorovného vyznačenia a bez svetelného riadenia. Miesto sa nachádza medzi dvoma svetelnými križovatkami, autá teda prichádzajú v dávkach a väčšinou sa dá pomerne jednoducho a bezpečne prejsť. Ak by v budúcnosti toto riešenie nevyhovovalo, bolo by nutné vytvoriť nový priechod na neďalekej križovatke s Gettingovou.
![](https://cyklokoalicia.sk/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Doplnenie 12.12.2022: Pri pretrasovaní okolo Ekonomickej univerzity by bola naliehavejšia potreba upraviť križovatku Dolnozemskej cesty a Gettingovej tak, aby ňou bol možný bezpečný prejazd cyklistov vo všetkých smeroch. Výsledné riešenie by mohlo vyzerať napr. ako na náčrte nižšie: doplnené by boli priechody pre cyklistov, resp. chodcov, nárožia križovatky smerom k univerzite by boli vysunuté a zmenšila by sa plocha zaberaná križovatkou, na opačnej strane by bol jeden priechod zvýšený (prípadne dané nárožie tiež vysunuté) a ďalší priechod (kde jazdí aj MHD) kvôli bezpečnosti svetelne riadený.
![](https://cyklokoalicia.sk/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Zmiešaná cestička pre chodcov a cyklistov pri Dolnozemskej ceste a Gettingovej až po križovatku s Medveďovej bude zachovaná. Povrch má byť zrekonštruovaný.
![](https://cyklokoalicia.sk/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Od Medveďovej po Mamateyovu vznikne na mieste dnešného chodníka samostatná cestička pre cyklistov šírky 3 m a vedľa nej bude vytvorený nový chodník široký 2,5 m. Križovatka s Medveďovej bude vyvýšená.
Zásadnejšej prestavby sa dočká križovatka Mamateyovej a Gettingovej, kde budú vybudovené priechody pre cyklistov na všetkých ramenách, čím sa zabezpečí prejazd nielen po trase O4, ale aj po skôr vytvorenej trase po Mamateyovej.
![](https://cyklokoalicia.sk/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
![](https://cyklokoalicia.sk/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
![](https://cyklokoalicia.sk/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Od Poloreckého po Haanovu, popri školských a športových areáloch, povedie trasa po existujúcom 6 m širokom chodníku, ktorý bude vyznačený ako zmiešaná cestička pre chodcov a cyklistov.
![](https://cyklokoalicia.sk/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Za PumpParkom Petržalka prejde trasa na druhú stranu Haanovej, vybudovaná tu bude nová cestička pre cyklistov so súbežným chodníkom. Popri škôlke až po Furdekovu má nasledovať zmiešaná cestička pre chodcov a cyklistov široká 3 m – bude preznačený dnešný chodník.
![](https://cyklokoalicia.sk/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Vjazd z Haanovej do Furdekovej bude cyklotrasa križovať novým vyvýšeným priechodom.
![](https://cyklokoalicia.sk/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
V priestore autobusovej zastávky Starohájska bude chodník rozšírený, aby bolo na bicykli možné obísť prístrešok zo zadnej strany.
![](https://cyklokoalicia.sk/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
I. etapa končí pred križovatkou so Starohájskou. Závažným nedostatkom zámeru je neriešenie prejazdu cez túto ulicu na už hotovú cyklotrasu na opačnej strane – po realizácii zámeru v predloženej podobe bude krátky úsek na kritickom mieste chýbať. Vhodným riešením by bola výraznejšia prestavba celej križovatky, zrušenie ostrovčekov a vysunutie nároží, podobne ako je to navrhované na križovaní Ružinovskej a Tomášikovej (obrázok, viac o návrhu v samostatnom článku).
![](https://cyklokoalicia.sk/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
![](https://cyklokoalicia.sk/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Táto cyklotrasa bola prvotne spracovaná už v štúdii z roku 2016, hlavné charakteristiky vtedajšieho projektu sa nachádzajú v článku na webe Petržalky. Z pôvodného výkresu vidno jednotlivé zmeny:
- Komplexné riešenie križovatky Gettingovej a Mamateyovej.
- Samostatná cyklotrasa a chodník v časti Gettingovej.
- Upravená poloha zjazdovej rampy z hrádze na Májovú ulicu.
- Namiesto cyklokoridoru budú na Májovej ochranné pruhy.
- Doplnenie chodníka pri križovaní s Haanovou.
(Všetky zmeny sú k lepšiemu.)
Aktuálne prebieha pre celý projekt (I. aj II. etapu) dokončovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie, následne sa prejde k jeho získavaniu.
Obrázky 2-3, 5, 7 a 11-15 pochádzajú z projektu Cyklotrasa Prístavný most – Májová – Námestie hraničiarov – situačný plán, objednávateľ Mestská časť Bratislava-Petržalka.
[…] Tento článok popisuje II. (západnú) etapu cyklistickej trasy O4 v Petržalke, ktorá bude viesť od Chorvátskeho ramena po estakáde Rusovskej cesty k petržalskej železničej stanici. Dĺžka tejto etapy je cca 1,2 km. I. etapa je popísaná v samostatnom článku. […]
[…] Napriek pomerne veľkému počtu rozbehnutých projektov na výstavbu kvalitných oddelených cyklotrás sa ani v roku 2022 nedostala žiadna z nich do realizačnej fázy. Najbližšie k realizácii sú zrejme cyklotrasy na Mlynských nivách, Hradskej či O4 v Petržalke. […]
Viete niekto povedat aky je a ci vobec je nejaky progres na O4 v tomto resp. buducom roku?
Dik
Bohužiaľ to bohvieako nevyzerá. Akčný plán rozvoja pešej a cyklistickej dopravy očakával pre úsek od Ekonomickej univerty po petržalské korzo „získanie stavebného povolenia, prípadnú realizácia I.etapy“ ešte v roku 2022, čo bolo na konci roka vyhodnotené nasledovne: „spracovaná projektová dokumentácia pre územné rozhodnutie/projekt pozdržaný z dôvodu podpisu rámcovej zmluvy s METRO a.s.“.
Následne bolo v pláne na rok 2023 už značne menej ambiciózne „získanie územného rozhodnutia“ – či sa podarilo, nevieme. V rozpočte mesta na rok 2024 sa s realizáciou nepočíta, s projektovou prípravou na tomto úseku áno.
[…] že „najbližšie k realizácii sú zrejme cyklotrasy na Mlynských nivách, Hradskej či O4 v Petržalke„. Na Mlynských nivách trasa pribudla, avšak na inom mieste. Pri tej očakávanej (za […]
[…] cez Námestie hraničiarov po petržalskú stanicu. Popisu riešenia sme sa venovali v článkoch Cyklotrasa O4 Prístavný most – Námestie hraničiarov a Cyklotrasa O4 Chorvátske rameno – Rusovská […]